Przejdź do treści

Epitafium Georga Gomolckego

autor: Schmidt, Peter (1583-1625) nieznany rzeźbiarz

datowanie: po 1620

miejsce powstania: Wrocław (pow. Wrocław; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: epitafium, rzeźba, obraz

materiał: deska lipowa, farba olejna, tempera

technika: technika snycerska, rzeźbienie, polichromowanie, technika kaligraficzna, tempera, laserunek olejny

wymiary: wys. 400 x szer. 175 cm (obraz: wys. 93 x szer. 60; predella: wys. 30 x szer. 78)

sygnatura:
dół tablicy inskrypcyjnej: PS (monogram wiązany)
napis:
gotycką minuskułą na fryzie:
Ihr werdets sehen, Ewer hertz wird Sich frewen / vnd Ewre gebeine sollen Grünen, wie gras. Esa. 66,

na tablicy inskrypcyjnej:
Nach der Geburtt Jesu Christi / unsers herrn vnd heyland im 1620 Jhar den 3. Febru[ar] / Ist in Gott selig entschlaffen der Ehrenuest und wohlgeacht herr Georg Gomolcke, der Eltere, Bürger und Krettschmer / Elttister bis ins Eylffte Jahr. Seines Altters 49. Jhar. Hernach / im 16 [wolne miejsce] Jhar den [wolne miejsce] ist in Gott selig entschlaffen die / Ehr- und Tugendsame Fraw Martha geborne Schubartin, / seine gewesene Eheliche hausfraw, Ihres Altters [wolne miejsce] Jhar. / Gott verlehie inen ein fröhliche Aufferstehung, amen.
  • Bimler, Kurt, Zur Kunstgeschichte der Breslauer Barbara-, Bernhardin- und Christophorikirche, [w:] Quellen zur Schlesischen Kunstgeschichte, red. Kurt Bimler, z. 3, Breslau 1938
  • Die Kunstdenkmäler der Stadt Breslau, Zweiter Teil: Die kirchlichen Denkmäler der Altstadt, red. Burgemeister, Ludwig; Grundmann, Günther, t. 1, cz. 2, Breslau 1933, seria Die Kunstdenkmäler der Provinz Niederschlesien. Bd.1 Die Stadt Breslau
  • Oszczanowski, Piotr, Gromadzki, Jan, Theatrum vitae et mortis. Grafika, rysunek i malarstwo książkowe na Śląsku w latach ok. 1550 - ok. 1650, Wrocław 1995
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 172 - 173, kat. 81
  • Steinborn, Bogusz, Lubin, Wrocław 1969
  • Steinborn, Bożena, Malowane epitafia mieszczanskie na Śląsku w latach 1520-1620., "Roczniki Sztuki Śląskiej", z. IV, r. 1967, Wrocław 1967
  • Wackernagel, Paul, Verzeichnis der Epitaphien und Bildwerke, ihrer Inschriften und Wappen. Nach dem Aufstellungsort geordnet, [w:] Festchrift zur Einweihung der Barbara-Kirche, Breslau 1898

pochodzenie: 1961, przekaz

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-1092/a-c

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Epitafium jest w znacznym stopniu zachowane wraz z obramieniem (bardziej zdekompletowane w partii zwieńczenia), co pozwala na jego stałą ekspozycję w ramach wystawy w Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. Dwa obrazy – Wizja Ezechiela i predella z portretem rodziny – mają architektoniczną, edikulową oprawę z kręconymi kolumnami oplecionymi winoroślą i z dwiema pełnoplastycznymi figurami cnót boskich – Nadzieją i Wiarą w uszakach, a w zwieńczeniu z rzeźbą zmartwychwstałego Chrystusa tronującego w niszy z motywem muszli. Nie wiadomo, jakie elementy plastyczne znajdowały się tu po bokach (rzeźby, obeliski?) – nie wspomina o nich już w swym opisie Wackernagel (1898).

W głównym obrazie prorok Ezechiel stoi pośrodku równiny babilońskiej / Doliny Jozafata pod Jerozolimą i ogląda zmartwychwstanie ciał z wyschłych kości – prochu, w który się obróciły. Rozrzucone szczątki łączą się, zrastają, oblekają w mięśnie i ścięgna, okrywają się skórą i za sprawą tchnienia czterech wiatrów (w rogach obrazu) otrzymują ducha i ożywają (Ez 37,1-14). Komentarz we fryzie belkowania mówi o radości, jaką sprawi widok przywróconych życiu ciał – "kości świeżych jak trawa" (Iz 66,14). Wizja Ezechiela, zapowiadając "otwarcie grobów" i zmartwychwstanie, nie odwołuje się do obrazu Sądu Ostatecznego, ale do optymistycznej obietnicy eschatologicznej – nagrody przygotowanej dla ludu bożego.

Niżej, w predelli sportretowany został Georg Gomolcke (1571-1620), wrocławski karczmarz, jego żona Martha Schubert vel Schubart (zm. po 1620) – pochodząca zapewne z tej samej rodziny, co żona Antona Schatztaga +1625 (Muzeum Narodowe we Wrocławiu) – a także ich dwóch synów i cztery córki w różnym wieku. Za klęczącymi widać monumentalne wnętrze świątyni Salomona z dwoma słupami-kolumnami wolnostojącymi przed arką-ołtarzem z krucyfiksem (por. epitafium Benedikta Distlera +1576, Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Motywy starotestamentowe malowideł epitafium poświadczają jedność przesłania obu ksiąg Pisma Świętego, co sygnalizowały zwykle figury Mojżesza i św. Jana Chrzciciela.

Przy znacznym stopniu zniszczenia warstw malarskich i przemalowaniach trudno ocenić pierwotne walory dzieła (zmienione kontrasty i barwy, partiami ograniczone do martwych tonów, sporo rekonstrukcji konserwatorskich), a trudność stanowi też identyfikacja poszczególnych motywów. Nieźle czytelna jest dobrze osadzona w przestrzeni postać samego proroka w czerwonej sukni, zdającego się stąpać po kościach i ciałach zmarłych, ale w modlitewnej kontemplacji zwróconego raczej ku wyłaniącemu się z chmur Bogu, niż obserwującego zmartwychwstanie zmarłych (zapewne echo graficznych ujęć Joosta Ammana, 1564 lub Maertena de Vos, 1581). Atrakcyjny malarsko temat (odwrócenie motywu transi) łączy w celowo stłoczonej, czy wręcz splątanej, kompozycji głównego planu urodziwe zapewne dawniej akty z makabrycznymi wizjami rozkładu (szkielety, czaszki, bezwładne ciała, całuny), a "żywe szkielety" wykazują podobną aktywność jak ci, którzy odzyskali już ducha. Z pejzażu w tle najbardziej czytelne pozostają dziś bliki świateł w listowiu drzew i na chmurach, ale widać też wzniesienia na horyzoncie.

Wackernagel (1898) połączył sygnaturę na obrazie z nazwiskiem Petera Schmidta, czego nie zaakceptowali Burgemeister i Grundmann (1933), uznając, że wiązany monogram w zakończeniu inskrypcji musi wskazywać na wrocławskiego kaligrafa, choć inicjałów takich nie miał żaden ze znanych nam dzisiaj. Bimler nie podziela tych wątpliwości dotyczących miejsca sygnatury, a jako kontrprzykład podważający ich wątpliwość wskazuje monogram malarza Georga Freiburga, umieszczony na fryzie epitafium Kaspara Starkera (+1588, Muzeum Archidiecezjalne we Wrocławiu). Autorstwo Petera Schmidta przyjmują Steinborn (1967) oraz Oszczanowski i Gromadzki (1995). Stan zachowania obrazu utrudnia jednak porównania z innymi, nielicznymi pracami Schmidta. Niezbyt poprawna anatomicznie, skręcona postać siedząca po prawej u dołu i duża, gładka płaszczyzna oświetlonej draperii na kolanie Ezechiela przypominają efekty znane z wcześniejszych rysunków Petera Schmidta.

Motyw czterech dmących wiatrów pojawia się m.in. w analogicznej, choć kompozycyjnie odmiennej Wizji Ezechiela w epitafium Davida Kretschmera w Lubinie (1633 – zob. Steinborn 1969), przywoływany dość powszechnie za sugestią biblijnych drzeworytów jako znak "dosłowności" – ścisłego podążania przez malarza i jego obrazu za tekstem Pisma Świętego.

Rzeźby figuralne obramienia wykazują podobieństwo do figur w epitafium Antona Schatztaga (ok. 1615, Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Kręconym kolumnom oplecionym winoroślą, znanym z wcześniejszych wrocławskich epitafiów (m.in. Kaspara Starkera +1588, Krebitza, ok. 1614 i Schatztaga) towarzyszy ornament małżowinowy, bardziej stylistycznie zaawansowany niż w dziełach wymienionych. Oszczanowski (Legnica 2001) uważa autora snycerki za twórczego kontynuatora osiągnięć Geerta Hendrika.

Epitafium Gomolckego powstało zapewne bezpośrednio po śmierci Georga w 1620 roku. Data śmierci jego żony nie została w inskrypcji uzupełniona.
[Marek Pierzchała]

osoba przedstawiona: Gomolcke, Georg (1571-1620) – mieszczanin wrocławski Gomolcke, Martha z domu Schubert (?-1620) – mieszczka wrocławska

słowa kluczowe: akt  |  alegoria  |  anioł  |  Bóg Ojciec (Chrześcijaństwo)  |  Chrystus Zmartwychwstały  |  inskrypcja  |  Jezus Chrystus  |  kościół św. Barbary (Wrocław) (dawna lokalizacja)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  malarstwo śląskie  |  motyw architektoniczny  |  muszla  |  Nadzieja (personifikacja)  |  ornament  |  ornament małżowinowo-chrząstkowy  |  prorok Ezechiel (Biblia)  |  Suche kości stają się ciałami (Wizja Wysuszonych Kości; Wizje Ezechiela; Księga Ezechiela)  |  szkielet / kościotrup  |  śmierć  |  Świątynia Salomona / Pierwsza Świątynia  |  tematyka biblijna  |  tematyka religijna  |  Wiara (personifikacja)  |  wiatr  |  winorośl (roślina)  |  wizja  |  Wizja Wysuszonych Kości, Ez 37, 1-10 (Wizje Ezechiela; Księga Ezechiela; prorocy; Stary Testament; Biblia)  |  wskrzeszenie  |  Zmartwychwstanie: duch tchnięty w ciała (Wizja wysuszonych kości; Wizje Ezechiela; Księga Ezechiela)

11G (anioł)  |  
11C (Bóg Ojciec)  |  
73EE15 (Chrystus Zmartwychwstały)  |  
11D (Jezus Chrystus)  |  
11I62(EZEKIEL) (prorok Ezechiel)  |  
71O9331 (Suche kości stają się ciałami)  |  
71O933 (Wizja Wysuszonych Kości)  |  
71O9332 (Zmartwychwstanie: duch tchnięty w ciała)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.