Przejdź do treści

Chrystus Zmartwychwstały

twórca: nieznany

datowanie: XVIII/XIX w.

miejsce pochodzenia: Wądroże Wielkie (pow. jaworski; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: rzeźba

materiał: drewno, farba olejna

technika: rzeźbienie, polichromowanie

wymiary: wys. 96 cm x szer. 44 cm

  • Bazielich, Barbara, Tradycyjna rzeźba ludowa w drewnie na Śląsku, z. 9, Bytom 1991, seria Rocznik Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Etnografia, s. 98
  • Bazielich, Barbara, Tradycyjna rzeźba, [w:] Kultura ludowa śląskiej ludności rodzimej, red. Simonides, Dorota, Wrocław, Warszawa 1991, s. 393
  • Berendt, Elżbieta, Rzeźba ludowa na Dolnym Śląsku XVIII-XIX w., Wrocław 1995, seria Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 91-92, poz. 57
  • Grabowski, Józef, Dawna polska rzeźba ludowa, Warszawa 1968, s. 27, il. 5
  • Nasz, Adolf, Z badań nad dolnośląską sztuką ludową, "Rocznik Wrocławski", z. III/IV, r. 1959/1960, Wrocław 1960, s. 354

pochodzenie: 1948, dar

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Muzeum Etnograficzne, Dział Sztuki

numer inwentarza: MNWr E-690

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Rzeźba półpełna, tył płasko ścięty.
Chrystus, w ujęciu frontalnym, stoi na lekko rozstawionych nogach ze stopami zwróconymi na boki. Unosząc rozpostarte, zgięte w łokciach ręce ukazuje rany na wewnętrznych stronach dłoni.

Postać silnie spłaszczona, tułów wydłużony, o przekroju zbliżonym do prostokąta, bez przewężenia w pasie. Ręce i nogi cienkie, wałkowate, długa płaska szyja. Głowa również spłaszczona, w partii czoła i kości policzkowych szeroka, zwężająca się ku dołowi w spiczastą bródkę. Duże wypukłe oczy w obramowaniu trzech łuków powiek i brwi, duże usta o szerokich wypukłych wargach. Włosy widoczne po bokach głowy, ucięte krótko, sterczą szeroko na wysokości uszu. Biodra okryte perizonium o dośc chaotycznych sfałdowaniach. Mandorla z ażurowych girland roślinnych, okalająca postać, sięga od podstawy do końców dłoni.

Polichromia niemal całkowicie starta w partii ciała, zachowane jedynie niewielkie fragmenty (biel i żółć karnacji ciała, brąż włosów i zarostu, ciemna żółć perizonium). Dość liczne fragmenty polichromii zachowały się w zagłębieniach mandorli: czerwień, żółć, błękit oraz różne odcienie zieleni.

Figura skomponowana według rzadkiego w rzeźbie ludowej schematu ikonograficznego, pozostająca na pograniczu wytworów sztuki cechowej i stylu ludowego.
[Ewa Jęczalik, Joanna Kurbiel]

słowa kluczowe: Chrystus Zmartwychwstały  |  Jezus Chrystus  |  rzeźba (sztuki plastyczne)  |  sztuka ludowa  |  tematyka religijna  |  Zmartwychwstanie (Sceny od Zmartwychwstania do Zesłania Ducha Św.; Nowy Testament)

73EE15 (Chrystus Zmartwychwstały)  |  
11D (Jezus Chrystus)  |  
73E1 (Zmartwychwstanie)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.