Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Konstrukcja bezoskrzyniowa. Stolik z kolistym blatem, wsparty na sześciu nogach z łączynami. Nogi stolika żelazne, proste, tralkowe, o przekroju kolistym (dwóch nóg brak), u dołu zespolone trzema łączynami krzyżującymi się pośrodku. Łączyny w formie wysokich tralkowych balustrad z czterema tralkami (dwóch fragmentów brak) i z jedną wspólną, zakończoną małą sterczynką tralką w miejscu ich krzyżowania się. Blat kolisty, o falistym regularnym wykroju, z brzegiem zdobionym wąskim pasem ornamentu ze stylizowanych liści, mocno wystający poza podstawę. Od góry blat wypełniony wytłaczanym motywem arabeski, obwiedzionym wąską bordiurą z wytłaczanym wzorem geometrycznym. Od spodu blat także dekorowany wytłaczanym motywem arabeski.
Na spodniej stronie blatu odciśnięty napis: GESETZLICH GESCHÜTZT EISENWERK LAUCHHAMMER 4302.
Stolik kształtem i dekoracją odwzorowuje mały stolik arabski używany do spożywania przekąsek i używek. Jego blat przypomina dużą kolistą tacę postawioną na rozbudowanej, niskiej, sześcionożnej podstawie z wysokimi łączynami. Tralkowe nogi i ich łączyny utworzyły ażurową kompozycję, kontrastującą z dużą zwartą płaszczyzną blatu. Podstawy o sześciu splecionych ze sobą gwiaździście nogach są częstym motywem orientalnego wzornictwa i występują np. w słynnych chińskich podstawkach drewnianych pod kwiaty. Bardzo zbliżony wyglądem stolik stanowił wyposażenie arabskiego apartamentu wybudowanego w 1883 roku w pałacu królewskim Pele? w Rumunii (zob. E. Gaillard, M. Walter, A Taste for the Exotic. Orientalist Interiors, London 2011, s. 234-235). Postument (wys. 50 cm) z identycznym blatem, powstały około 1900 roku, był oferowany przez portal aukcyjny Bukowski (zob.[online] <bukowski.com/en/lots/686426-piedestal-eisenwerktyskland-omkring-sekelskifet-1900> [dostęp: 24.09.2021]).
Stoliki w tej stylistyce powstawały w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku w związku z modą na wyposażanie wnętrz w stylu arabskim. Arabskie wzornictwo królowało wówczas w sypialniach, pokojach bilardowych (modne były szczególnie w Paryżu), w palarniach, a nawet w całych budowlach. Do jednych z najbardziej znanych przykładów architektury i wystroju wnętrz w stylu arabskim w Europie należał wybudowany w latach 1846-1866 w stylu mauretańskim (nazywanym też otomańskim) pałac w Cannstatt w Stuttgarcie dla Wilhelma I Wirtemberskiego.
Początkowo sprzęty tego typu były sprowadzane z krajów arabskich, ale z czasem zaczęły je wytwarzać także wytwórnie europejskie.
[Małgorzata Korżel-Kraśna]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.