Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Stolik o konstrukcji oskrzyniowej, przykryty prostokątnym blatem, wsparty na czterech toczonych nogach.
Nogi odchylone na zewnątrz, o przekroju kolistym, w dolnej części zakończone kostkowymi stopami, pokryte motywem inkrustowanych gwiazd, w górnej części przechodzące w nogi graniaste i zespolone z oskrzynieniem. W połowie wysokości nogi dekorowane kostkami, do których przytwierdzono dużą prostokątną półkę z prostym brzegiem inkrustowanym ornamentem geometrycznym. Niskie oskrzynienie stołu w formie wąskich listew zdobionych małymi inkrustowanymi sześcioramiennymi gwiazdami. W miejscach łączenia się oskrzyni z nogami stołu zamontowano schodkowo wycięte listwy zdobione inkrustacją i intarsją o motywach geometrycznych z kostkami hebanowymi. Drewniany blat wystający poza oskrzynienie, z brzegiem w formie doklejonej listwy z intarsją żyłkową. Powierzchnia blatu wypełniona dekoracją wykonaną w technice intarsji i inkrustacji w następującym układzie: centralnie umieszczone rombowe pole, w które wpisany jest prostokąt wypełniony gwiazdkami, flankowane jest w narożach dużymi sześcioramiennymi gwiazdami i kolistymi polami różnej wielkości, a przy brzegach blatu występuje wydzielona bordiura z motywem roślinnym i czteroramiennej gwiazdki w narożnikach. Półka zdobiona podobnie jak blat, ale w innym układzie: w dużym prostokątnym polu wydzielonym ornamentem geometrycznym umieszczono pośrodku sześcioramienny kwiat, a po jego obu stronach – po jednej sześcioramiennej gwieździe. Na wewnętrznej stronie blatu zachowany odręczny napis: X X 2 7.
Stolik w stylu mauretańskim (czasami zwany otomańskim), który rozwijał się we wschodnich regionach wybrzeża Morza Śródziemnego, głównie na odcinku od Turcji do Egiptu (czasami także w Syrii). Styl ten najmodniejszy stał się w Europie w końcu XIX wieku, ale jego wpływy w kulturze europejskiej widoczne są już od średniowiecza.
Mauretański styl najwcześniej objawił się w Hiszpanii, okupowanej przez Arabów od VIII do XVII wieku, w połączeniu motywów europejskich z arabskimi, zwane mudéjar. W meblarstwie objawiał się poprzez kompilację architektonicznych form zachodnich (np. greckich) i mauretańskich, takich jak: plecionka, maureski, ozdobne napisy arabskie i stylizowane przedstawienia zwierząt. Styl ten przetrwał nawet po wypędzeniu Arabów z Hiszpanii w 1609 roku. Meble wytwarzano wówczas głównie z orzecha i bardzo bogato inkrustowano kością słoniową, wykorzystując technikę popularną na Bliskim Wschodzie – granos de trigo, inaczej taracea. Polegała na układaniu i naklejaniu w wyciętych w masywie drewna wgłębieniach ornamentów wykonanych z kości lub masy perłowej (w Europie technikę tę nazywano certosina). Stosowanie tej metody zdobniczej było charakterystyczne nie tylko dla stylu mudéjar, lecz także dla stolarstwa innych krajów Bliskiego Wschodu. Podobne, bardzo obficie dekorowane tą techniką sprzęty wykonywano aż do początku XX wieku (zobacz: M. Korżel-Kraśna, Meble i orient, Wrocław 2014, s. 10).
W drugiej połowie XIX wieku architekci i projektanci wyposażali wnętrza w stylu mauretańskim. Wynikało to z wielkiej fascynacji Orientem, także tym bliskowschodnim, w epoce historyzmu. Najbardziej znanym przykładem wpływu stylu mauretańskiego na europejską kulturę jest pałac w Cannstatt w Stuttgarcie wzniesiony w latach 1846-1866 (zobacz: M. Korżel-Kraśna, Rewolucja w sypialni. Łóżka w XIX wieku, Wrocław 2018, s. 108, 111).
W meblach otomańskich z końca XIX i początku XX wieku, tak jak w opisywanym stoliku, wykorzystywano wiele gatunków drewna, ale głównym podłożem było drewno oliwne. Do inkrustacji stosowano przede wszystkim kość słoniową, a czasami także macicę perłową. W dekoracji występowała plejada form geometrycznych, gwiazd oraz stylizowanych i uproszczonych motywów roślinnych, które gęsto pokrywały zdobione powierzchnie, w myśl zasady horror vacui. Kształty i motywy zdobnicze zbliżone do tych, które widoczne są na zabytku wrocławskim (toczone nogi, półka oraz charakterystyczna schodkowa dekoracja pod narożami oskrzynienia, zwana merhaby), występują na dwóch stołach mauretańskich powstałych około 1900 roku, publikowanych w: C. Payne, European Furniture of the 19th Century, Suffolk 2013, s. 534, 536.
[Małgorzata Korżel-Kraśna]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.