Przejdź do treści

Puzderko na medykamenty inro

twórca: Kansai, Koma (?-1792)

datowanie: początek XIX w.

miejsce powstania: Japonia

rodzaj: inro, puzderko, netsuke

materiał: drewno hinoki, laka roiro urushi, brąz, kość

technika: kakiwari, kirikane

wymiary: wys. 6,5 x szer. 6,7 cm

sygnatura:
na wewnętrznej powierzchni przykrywki, złotą laką sygnatura: Koma Kansai
  • Róż-Mielecka, Dorota, Laka japońska. Ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2003, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 82, kat. 6

pochodzenie: 1947, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Rzemiosł Bliskiego i Dalekiego Wschodu

numer inwentarza: MNWr VI-132

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Puzderko trójdzielne, z widocznymi prowadnicami sznura. Do sznura dołączone ojime z posrebrzanego brązu w formie rytualnego buddyjskiego przedmiotu katsuma, który służył do odpędzania demonów. Netsuke rzeźbione w kości, w kształcie kraba, sygnowane: Mitsusada (artysta działał na przełomie XVIII i XIX wieku). Powierzchnię puzderka zdobią dwa kwiaty i liście lotosu. Plastycznie wymodelowane w reliefie swą złotą, matowosrebrzystą i błyszczącą stalowo-szarą barwą subtelnie kontrastują z ciemnobrązową powierzchnią drewnianego podłoża.

Lotos (renge) w ikonografii buddyjskiej odgrywał szczególną rolę. Symbolizował czystość i oświecenie. Często ukazywano go w czterech fazach rozkwitu, które oznaczały przemijanie: pąk, pąk rozkwitający, pełny kwiat i suche dno kielicha kwiatowego.

Wnętrze pokrywa czarna, błyszcząca laka typu roiro urushi. Na wewnętrznej powierzchni przykrywki znajduje się wykonana złotą laką sygnatura: Koma Kansai. Koma Kansai (?-1792) to ojciec rodziny, której liczne pokolenia specjalizowały się w dekoracji tych właśnie przedmiotów. Był nie tylko mistrzem w zdobieniu laką (zwłaszcza w technice grawerowania chinkin), lecz także poetą.

Inro z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu zostało wykonane przez artystę należącego do późniejszego pokolenia adeptów szkoły Koma. Działał na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku pod wyraźnym wpływem twórczości Zeshin. Świadczą o tym duże, stylizowane motywy o zmiennej fakturze, umieszczone bezpośrednio na surowym lub pociągniętym transparentną laką podłożu.
[Dorota Róż-Mielecka]

słowa kluczowe: krab (skorupiak)  |  lotos (roślina)  |  okres Edo (1603-1868)  |  rzemiosło artystyczne (dziedzina działalności)  |  sztuka Dalekiego Wschodu  |  sztuka japońska  |  Śląskie Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności (Wrocław) / Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer (Breslau)

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.