Róż-Mielecka, Dorota, Laka japońska. Ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2003, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 118, kat. 29
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Podstawa szkatułki w kształcie zbliżonym do kwadratu. Wieko nakładane, lekko wysklepione o wyoblonych narożach. Wewnątrz znajduje się kasetka na pędzle i wkładka z owalnym kamieniem do rozcierania tuszu i dozownikiem wody w formie dyni wykonanym z pozłacanego brązu. Czarną lakę o głębokim lustrzanym połysku dekorują dwa liście morwy (kaji) i pędzelek. Realistycznie opracowane w wysokim reliefie, prószone są złotem w dwóch tonacjach, oksydowanym srebrem oraz inkrustowane złotą i srebrną folią ciętą w kwadraciki. Zakończenie trzonka pędzelka dekoruje precyzyjny ornament wykonany złotą i czerwoną laką. Wewnętrzną powierzchnię szkatułki pokryto laką w technice nashi ji. Odwrocie wieka i wnętrze kasetki na pędzle zdobi wizerunek powoju rozpiętego na bambusowym płotku. Dekoracja nawiązuje do przeznaczenia suzuribako, jako przedmiotu służącego szlachetnej sztuce kaligrafii, należącej obok muzyki, poezji i gier intelektualnych do tak zwanych "czterech elementów wytwornej kultury". Motyw zdobniczy to alegoria Tanabata - Święta Gwiazd należącego do pięciu najważniejszych tradycyjnych świąt japońskich. Źródłem tych uroczystości jest japońska wersja chińskiej legenady o losach niebiańskiej dziewczyny imieniem Tanabatatsume, która tkała szaty dla Cesarza Niebios. Władca, chcąc nagrodzić jej gorliwą pracę, wybrał dla niej męża zwanego Hikobashi. Zakochana tkaczka opuściła się jednak w pracy. Została więc ukarana separacją z małżonkiem, z którym wolno jej było się spotykać tylko raz w roku, siódmego lipca. Japończycy do dzisiaj celebrują ich doroczne spotkanie, podziwiając letnie niebo i symbolizującą kochanków parę dwóch jasno świecących gwiazd: Vega i Altair. Na bambusowych gałęziach powiewają w tym dniu kolorowe ozdoby, zwłaszcza wąskie paski papieru z pięknie kaligrafowanymi fragmentami miłosnych wierszy i prośbami o spełnienie romantycznych marzeń. W dawnych czasach, w późnym okresie Heian (794-1185), w trakcie trwania festiwalu Tanabata arystokratyczne damy pisywały życzenia i poematy na liściach morwy.
Doskonale opanowana technika prószenia maki e, zastosowanie cennego gatunku laki roiro urushi, precyzja i czystość rysunku oraz realizm w odtworzeniu szczegółów świadczą o tym, iż suzuribako ze zbiorów wrocławskich zostało wykonane przez artystę wysokiej klasy działającego pod koniec XIX wieku.
[Dorota Róż-Mielecka]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.