Frontyspis 60 Biblijnych historii Nowego Testamentu rytowanych przez Johanna Balzera (60. Biblische Geschichten des neuen Testaments. In Kupfer gestochen von Johann Balzer)
Jan T. Štefan, Ilustrace Jana Jiřiho Balzera-prédchůdci a následovníci, [w:] Bibliotheca Antiqua 2012. Sborník z 21. konference 7.–8. listopadu
2012 Olomouc, Olomou 2012
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Grafika powstała jako frontispis "60. Biblische Geschichten des neuen Testaments. In Kupfer gestochen von Johann Balzer". Grafika Balzera była częściowo wzorowana na akwaforcie autorstwa Johanna Rudolpha Schellenbergera stanowiącej frontispis szwajcarskiej Biblii obrazkowej dla dzieci: "60. Biblische Geschichten des neuen Testaments in Kupfer geäzt von Johann Rudolph Schellenberg, …Winterthur. Steiner 1779".
W obu przypadkach w centralnym polu zostało zamieszczone podobne przedstawienie – kobieta pokazującą dzieciom scenę Ukrzyżowania Chrystusa i dwóch łotrów. Przedstawienie Balzera nie jest jednak zgodne z kierunkiem wzoru Schellenberga (odwrócony kierunek obrazu), ponadto wpisane zostało w pole o kształcie owalnym, podczas gdy u szwajcarskiego grafika znajduje się w polu prostokątnym. Sam projekt frontispisu oraz rozmieszczenie partii tytułowej zostało przez obu grafików rozwiązane w odmienny sposób.
W zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu znajduje się strona tytułowa (frontispis) oraz osiemnaście grafik, które powstały jako ilustracje biblijne: "60. Biblische Geschichten des neuen Testaments. In Kupfer gestochen von Johann Balzer": piętnaście pierwszych rycin oraz trzy ostatnie. Ta ilustrowana historia biblijna została opublikowana w praskim wydawnictwie należącym do Johanna Balzera w 1780 roku lub przed 1800. Około 1815 roku wydanie zostało wznowione przez W. Hoffmanna (60. Biblische Geschichten des neuen Testaments. In Kupfer gestochen von Johann Balzer. zufinden in dem Wenzl Hoffmann‘schen Kupferstich Verlage in Prag).
Wydaje się, że wzorem graficznym dla znacznej części miedziorytów Balzera z serii: "60. Biblische Geschichten des neuen Testaments…" były niektóre akwaforty pochodzące ze szwajcarskiej Biblii obrazkowej dla dzieci, wykonane przez bardzo znanego artystę szwajcarskiego Johanna Rudolpha Schellenbergerga i opatrzone krótkimi tekstami napisanymi przez filozofa, pisarza i teologa – Johanna Caspara Lavatera (60. Biblische Geschichten des neuen Testaments in Kupfer geäzt von Johann Rudolph Schellenberg, Winterthur. Steiner 1779). Miedzioryty J. Balzera (które powstały według Schellenbergera) są odwrócone względem wzoru. Trzeba zaznaczyć, że nie wszystkie ilustracje Balzera mają swoje źródło w ilustracjach biblijnych Schellenberga.
[Zuzanna Mikołajek]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.