Przejdź do treści

Upadek gigantów (Terra Parens)

autor grafiki: Coriolano, Bartolomeo (ca 1599 – ca 1676)

autor wzoru: Reni, Guido (1575-1642)

datowanie: 1641

miejsce powstania: Włochy

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: drzeworyt światłocieniowy (z trzech klocków)

wymiary: wys. 870 x szer. 620 (obcięta); złożony z czterech odbitek o wymiarach: 433 x 310 (lewa górna); 430 x 310 (lewa dolna); 432 x 310 (prawa górna); 435 x 310 (prawa dolna) mm

sygnatura:
awers, na obrazie, lewy dolny róg: G.R. In. / Barthol. Coriolanus Eques / Sculp.Et Form. Bonon. / 1641
napis:
lewy górny róg: TERRA PARENS / Quondam Celestibus / Inuida Regnis / Claud. Gigantom.;
prawy górny róg: VICTORIAM IOVIS / ARCES GIGANTVM, / Fabricatas, / Fulmine deijcientis, GVIDO RHENVS / Iterum auxit, Barthol. Coriolanus / Eq. / Incidit, et iterum / Euulgauit. / 1647
  • Allgemeines Künstler-Lexikon. Die bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, München / Leipzig 1999, s. 209
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 291, poz. 3
  • Bartsch, Adam, Le peintre graveur. Nouvelle édition, t. 1-21, Leipzig 1854-1876, t. 12, s. 114, poz. 12
  • Gori Gandellini, Giovanni, Notizie istoriche degl’intagliatori. Opera di Gio. Gori Gandellini sanese, t. 1-3, Siena 1771, t. 1, s. 315
  • Gori Gandellini, Giovanni, Angelis, Luigi de, Notizie istoriche degli intagliatori. Raccolte da vari scrittori ed aggiunte a Giovanni Gori Gandellini dal Padre Maestro Luigi de Angelis, t. 4-15, Siena 1808-1816, t. 8, s. 258, poz. VIII
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 48, poz. 7
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 3, s. 84
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. VII, Leipzig 1912, s .415
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 1, s. 142, kat. 246

pochodzenie: 1973, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-13597

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Ilustracja greckiego mitu, adaptowanego przez starożytnych Rzymian, którego tematem jest gigantomachia – walka gigantów z bogami olimpijskimi. Giganci byli synami Gai (Ziemi) i Uranosa (Nieba). Matka pragnęła, aby giganci pomścili tytanów (również dzieci tej samej boskiej pary) wtrąconych przez Zeusa / Jowisza do Tartaru – najgłębiej położonej części Podziemia. Przerażający wyglądem olbrzymi o niezwykłej sile (personifikacja brutalnych sił natury) byli śmiertelni, ale mogli zostać zabici jedynie w sytuacji współdziałania bogów olimpijskich z człowiekiem (dlatego sprzymierzyli się z Heraklesem) i to oni zwyciężyli.

Powtarzający się w mitach motyw buntu syna przeciw boskim rodzicom oraz dążenia do przejęcia władzy, a co za tym idzie – walki grup sprzymierzonych, bywał w późniejszej literaturze podobnie opisywany w przypadku różnych uczestników tych zdarzeń, często też giganci byli myleni z tytanami. Jedni i drudzy należeli do pierwotnych bogów, cechowali się gigantycznymi rozmiarami i niezwykłą siłą, byli również wykorzystywani przez ważniejszych bogów do rozgrywek o panowanie. Podczas gdy w "Metamorfozach" Owidiusza czytamy o wojnie gigantów, "Teogonia" Hezjoda opisuje walkę bogów olimpijskich z tytanami, którzy (jeszcze przed wydarzeniami gigantomachii) przejęli władzę, kiedy najmłodszy z nich, Kronos / Saturn, okaleczył Uranosa (inne źródła literackie do tego tematu to: "Biblioteka" Apollodorosa, "Fasti – kalendarz poetycki" Owidiusza). Toczoną przez 10 lat wojnę olimpijczycy wygrali dzięki pomocy innych dzieci Gai i Uranosa – cyklopów oraz "sturękich" (hekatonchejrów), oswobodzonych z Tartaru przez Zeusa. Cyklopi dali mu grzmot, błyskawicę i piorun, zaś "sturęcy" zrzucali na tytanów olbrzymie głazy. Korzystając z piorunów, Zeus / /Jowisz miał pokonać czterech tytanów podtrzymujących nieboskłon Uranosa (dosłownie – cztery filary Wszechświata), a Atlas (brat Kronosa lub syn innego z tytanów, Japetosa), próbując ratować świat, podtrzymał sklepienie na swoich barkach. Jednak według innych wersji obowiązek dźwigania nieboskłonu na barkach nałożył na Atlasa Zeus, karząc go za udział w wojnie po stronie gigantów (a więc było to związane nie z tytanomachią, lecz z gigantomachią). Po zwycięstwie trzej bogowie: Zeus / Jowisz, Posejdon / Neptun oraz Hades podzielili między siebie władzę nad światem (por. z grafiką ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu o nr inw. MNWr VII-13802).

Biorąc pod uwagę podobieństwo wydarzeń, kompozycja mogłaby wyobrażać tak jedno, jak i drugie (ze wskazaniem na tytanomachię ze względu na brak wężowych splotów zamiast nóg, co charakteryzować miało gigantów).

Kompozycja odwrócona w stosunku do wzoru malarskiego.
Jest to powtórzenie (z pewnymi zmianami) wcześniejszej wersji grafiki Coriolana z 1638 roku.
Stan II/II
[Izabela Żak]

słowa kluczowe: Atlas (mitol.)  |  Gaja (mitol.)  |  giganci (mitol.)  |  grafika włoska  |  hekatonchejrowie (mitol.)  |  Hezjod (VIII / VII w. p.n.e.) – poeta grecki  |  Kronos / Saturn (mitol.)  |  Owidiusz (43 p.n.e. – 17/18 n.e.) – poeta rzymski  |  Posejdon / Neptun (mitol.)  |  postać mitologiczna (mitologia grecka i rzymska)  |  Tartar (mitol.)  |  tytani / tytanidy (mitol.)  |  Uranos (mitol.)  |  Zeus / Jowisz / Jupiter (mitol.)

Powiązane (1):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.