Przejdź do treści

Projekty witraży do domu Louisa Ravené w Berlinie – Rozwój rodu Hohenzollernów

autor: Burger, Ludwig (1825-1884)

datowanie: 1871

miejsce powstania: Berlin (Niemcy)

rodzaj: rysunek, projekt

materiał: papier, karton

technika: ołówek, tusz, akwarela

wymiary: arkusz: 47,8 x 32,0 cm; obrazek: 31,4 x 10,5; obrazek: 31,6 x 10,5 cm

fundator: Ravené, Louis (1823-1879) – handlowiec, kolekcjoner

sygnatura:
recto, prawy dolny róg podklejonego arkusza, eliptyczna pieczęć artysty, odbita fioletowym tuszem: L. Burger / Maler.
verso, prawy dolny róg podklejonego arkusza,eliptyczna pieczęć artysty, odbita różowym tuszem: L. Burger / Maler.
napis:
lewy dolny róg kartonu, czarno-brązowym atramentem: Ausgeführt im [trudny wyraz do odczytania] Hause / L. Ravené im Glasmalerei 1871.

przy górnej krawędzi projektu po lewej, na banderoli: VOM EELS ZUM MEER
przy dolnej krawędzi projektu, na prostokątnym szyldzie: HOHENZOLLERN
prawy dolny róg proejktu po lewej: SEPT. 71.

przy górnej krawędzi projektu po prawej, na banderoli: PRO GLORIA ET PATRIA.
przy dolnej krawędzi projektu, na prostokątnym szyldzie: BRANDENBURG.
prawy dolny róg: Oct. 71.
  • Kaul, Camilla G., Friedrich Barbarossa im Kyffhäuser. Bilder eines nationalen Mythos im 19. Jahrhundert, Textband, Köln – Wien 2007, seria Atlas Bonner Beiträge zur Kunstgeschichte, Neue Folge, Band 4/1, s. 384, 385
  • Friedrich von Boetticher, Malerwerke des neunzehnten Jahrhunderts. Beitrag zur Kunstgeschichte,, t. 1, Dresden 1895, t. 1, s. 145, kat. 14/c

pochodzenie: 2015, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-17421/a-b

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Oba rysunki powstały jako projekty do tak zwanego Okna dynastii Hohenzollernów w domu tajnego radcy handlowego Louisa Ravené w Berlinie i należą do zespołu projektów "Rozwój rodu Hohenzollernów", składającego się z czterech elementów (przedstawień): Ród Hohenzollernów, Brandenburgia, Prusy i Niemcy. W zbiorach Muzeum Narodwego we Wrocławiu znajdują się (numer inwentarza VII-17425/a-b) dwa projekty z tego zespołu: Prusy i Niemcy.

Wszystkie cztery rysunki mają zbliżoną kompozycję, są to przedstawienia ornamentalno-symboliczne, z alegorycznymi postaciami kobiet. W przypadku dwóch omawianych tu rysunków: jest to alegoria rodu Hohenzollernów (rysunek z lewej strony) oraz alegoria Brandenburgii (rysunek z prawej).

Projekty na papierze podklejonym na kartonie.

Projekt po lewej stronie.
Projekt witraża (czarno-biały) w wydłużonym prostokącie. Jest to przedstawienie ornamentalno-symboliczne, ujęte w architektoniczną ramę: półkolistą arkadę wspartą na dwóch kolumnach, stojących na wysokich postumentach. Dołem prostokątny cokół z szyldem, w którym napis: HOHENZOLLERN. W banderoli nad łukiem arkady napis: VOM EELS ZUM MEER. W polu arkady dekoracja ornamnetalna zbudowana z wici akantowych (z liśćmi o formach neoromańskich), tworzących zarys ósemki. Pod arkadą, w górnej partii przedstawienia postać kobiety (alegoria rodu Hohenzollernów), osadzona na akantowej kompozycji ósemkowej. Kobieta z koroną na głowie i w płaszczu królewskim trzyma oburącz miecz. U jej stóp czteropolowa tarcza z herbem rodu Hohenzollernów. Za postacią promienista aureola, otoczona bordiurą z ornamentu akantowego. Na przecięciu dwóch pól ośemki znajduje się korona królewska, powyżej niej kwiaty lilii. W dolnym polu ósemki ustawiony pionowo miecz, owinięty pasem rycerskim, za nim tarcza, a poniżej hełm z klejnotem.

Projekt po prawej stronie.
Projekt witraża (czarno-biały, z domieszką szarości) w wydłużonym prostokącie. Jest to przedstawienie ornamentalno-symboliczne, ujęte w architektoniczną ramę: półkolistą arkadę wspartą na dwóch kolumnach, stojących na wysokich postumentach. Dołem prostokątny cokół z szyldem, w którym napis: BRANDENBURG. W banderoli nad łukiem arkady napis: PRO GLORIA ET PATRIA. W polu arkady dekoracja ornamnetalna zbudowana z wici akantowych, tworzących zarys ósemki. Pod arkadą, w górnej partii przedstawienia postać kobiety (alegoria Brandenburgii), osadzona na konsoli wieńczącej akantową kompozycję ósemkową. Kobieta w koronie książęcej na głowie i w uroczystym płaszczu trzyma oburącz miecz i wspiera się na tarczy z orłem, godłem Marchii Brandenburskiej. Na osi ósemki pionowo ustawione berło. Ponad nim, w górnym polu ósemki, gronostajowa korona książęca, otoczona promieniami, powyżej zaś napis: 18 APRIL 1417. (data potwierdzenia elektoratu pierwszego władcy Brandenburgii). W dolnej partii, po obu stronach berła, dwa szyszaki rycerskie, z tarczami herbowymi poniżej: po lewej z orłem - godłem Brandenburgii, po prawej z kroczącym lwem na czteropolowej tarczy.
[Zuzanna Mikołajek]

słowa kluczowe: alegoria  |  arabeska (ornament)  |  Berlin (Niemcy)  |  Brandenburgia (alegoria)  |  Brandenburgia (Niemcy)  |  herb  |  Hohenzollernowie – dynastia  |  Hohenzollernowie – dynastia (alegoria)  |  neorenesans  |  ornament  |  rysunek niemiecki  |  symbol / znak

Powiązane (4):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.