wymiary:
odbitka 460 x 430 mm, arkusz 460 x 440 mm
sygnatura:
na obrazie, na postumencie – prawy dolny róg: Humillissimus ac deuinctissimus seruus / Jo: Jacobus de Rubeis.;
napis:
awers, podpis na obrazie, po lewej: S. DAFROSA M. ET MATER S.S. / BIBIANA ET DEMETRIA; po prawej: S. FLAVIANUS M. PATER S.S. / BIBIANA ET DEMETRIA.; niżej (na postumencie): Eminentissimo ac Reuerendissimo Principi / CAROLO CICERI S.R.E. CARDINALI AMPLISSIMO / Noua vides, Eminentissime Princeps, Sacra Virginis BIBIANE, triumphalisque eius pro Christi tragedia spectra, / non prastigiatricis, sed imitatricis artis specimina, Dadaleas scilicet Praxitelea Equitis Laurenty Bernini, Apellea Equi= / tis Petri Berretini Cortonensis gloria vmbras: Orbem ab Vrbe peragrare gestiunt typorum meorum folijs uecta, / et quamquam illis archetypa tantorum artificum, potens vbique, Fama itineris ducem se adiungat, vocalem nihilomi= / nus excelsi nominis tui tesseram desiderant, quorum ego vota at que conatus eximia benignitati tua libens fidensque offero, / ac dedico, digissimum pietate, ac fortitudine tua argumentum ratus.
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Święci Dafrosa (Dafroza) i Flawian przedstawieni w formie posągów w niszach (jednak wzorem dla grafiki było malowidło), jako rodzice świętej Bibiany. Mieli także drugą córkę o imieniu Demetria. Flawian był rzymskim patrycjuszem i wyznawcą wiary chrześcijańskiej, podobnie jak jego małżonka i córki. Cała rodzina padła ofiarą prześladowań w czasach panowania Juliana Flawiusza zwanego Apostatą (cesarz w latach 361-363). Flawiana wypędzono do Aquas Taurinas (Montefiascone?) i tam zamęczono, matka i córki zginęły razem – ich relikwie znajdują się w rzymskim kościele Santa Bibiana, poświęconym jednej z nich.
Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy de Rubeis (sygnatura tego nie konkretyzuje) jest autorem miedziorytu, zwykle występował jako wydawca. Grafika dedykowana kardynałowi Carlo Ciceriemu, który tę funkcje sprawował w latach 1686-1694, stąd datowanie, ograniczone rokiem 1691 (śmierć de Rubeisa).
W zbiorach brytyjskiej Royal Academy (nr 05/727) znajduje się poszyt zawierający pięć grafik przedstawiających dekoracje rzeźbiarskie i malarskie kościoła św. Bibiany w Rzymie. Pierwsza z nich to omawiany miedzioryt. Pietro da Cortona był również autorem wzoru malarskiego dla tablic nr: 3 (Bibiana odmawia oddania czci pogańskim bogom), 4 (śmierć Demetrii) i 5 (męczeństwo Bibiany). Wzorem dla tablicy nr 2 była rzeźba Gianlorenzo Berniniego (święta Bibiana).Trzy grafiki (nr 3-5) są sygnowane "R.V.A. Gandensis".
[Izabela Żak]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.