Przejdź do treści

Jałmużna dla Belizariusza (Date obolum Belisario)

autor grafiki: Bettelini, Pietro (1763-1829)

autor wzoru: Rehberg, Friedrich (1758-1835)

datowanie: 1801

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: miedzioryt

wymiary: odcisk płyty wys. 505 × szer. 370 mm; arkusz wys. 520 × szer. 370 mm

sygnatura:
u dołu po lewej: Federico Rehberg pinx.t
u dołu po prawej: Pietro Bettelini sculp.t
napis:
u dołu pośrodku: DATE OBOLUM BELISARIO
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 121
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 327, poz. 41
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 477
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 1, s. 82, kat. 118

pochodzenie: 1952, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2254

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Flawiusz Belizariusz (ok. 504–565) – jeden z najwybitniejszych dowódców wojskowych za panowania Justyniana I, zwycięzca wrogów Cesarstwa Bizantyńskiego – Persów, Wandalów, Ostrogotów, w stroju żebraczym otrzymuje jałmużnę.

Według legendy Belizariusz został kilkakrotnie oskarżony o zdradę, a następnie oślepiony z rozkazu Justyniana i skończył jako żebrak na ulicach Konstantynopola. Rozpoznał go Gelimer, niegdysiejszy wróg, król Wandalów. Motyw ten pojawił się w XII w. m.in. w "Chiliades" Jana Tzetzesa, a stał się niezwykle popularny w sztuce i literaturze od XVII stulecia (m.in. powieść filozoficzna J.F. Marmontela "Belizariusz"). Na temat tego bohatera por. MNWr VII-2324.

Na podstawie leksykonów Naglera i Le Blanca można przyjąć, że wrocławska odbitka prezentuje stan I (sygnatura zarysowana igłą). W późniejszym stanie (odbitka w British Museum w Londynie nr inw. Ee,2.93) znajdują się napisy pozwalające datować wzór malarski i grafikę (Peint par Frederic Rehberg Rome 1799; Grave par Pietro Bettelini 1801), a także dedykacja (adresowana do: Frederic Guillaume Roi de Prusse…) oraz informacja o wydawcy (In Roma presso Pietro Bettelini…). W leksykonie Andresena wzmiankowane są cztery stany (według tych informacji omawiany miedzioryt to odbitka stanu III, a odbitka brytyjska – stanu IV).
Stan I lub III (?) / II lub IV (?)
[Izabela Żak]

osoba przedstawiona: Flawiusz Belizariusz (ok. 504–565) – wódz armii bizantyńskiej

słowa kluczowe: dom (archit.)  |  dziecko  |  grafika włoska  |  Hauptmann, Carl (1858-1921) – pisarz  |  hełm (uzbrojenie – ikonografia)  |  jałmużna  |  matka  |  żebrak  |  żołnierz

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.