Przejdź do treści

Świątynia Bachusa w Rzymie, obecnie kościół św. Urbana (Tempio di Bacco oggi S. Urbano)

autor: Acquaroni, Antonio (ca 1800-1874)

wydawnictwo: Calcografia Camerale Roma (Rzym; wydawnictwo; 1738-1870)

datowanie: 1826-1850

miejsce powstania: Rzym (Włochy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odcisk płyty wys. 292 × szer. 350 mm; arkusz wys. 410 × szer. 540 mm

sygnatura:
u dołu pośrodku: Ant. Aquaroni dis. e inc. / Tempio di Bacco oggi S. Urbano / In Roma presso la Calcografia Camle.
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 1, s. 25-26, kat. 2

pochodzenie: 1947, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2297

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Widok rzymskiej świątyni z ok. 160 roku znajdującej się w okolicy Via Appia (po wzniesieniu Murów Aureliańskich budynek znalazł się poza nimi, za bramą San Sebastiano, zwaną też Porta Appia), w obrębie kompleksu budynków wzniesionych przez Heroda Attyka dla upamiętnienia jego zmarłej żony Annii Regilli. (Herod Attyk, ur. 101, zm. 177/179 – filozof sofista i polityk, konsul w 143 roku).

Świątynia była prawdopodobnie poświęcona Cererze (we wnętrzu znajdowały się przedstawienia tej bogini), w której rytach uczestniczyła Annia Regilla. Budynek przystosowany być może już w VI wieku do kultu chrześcijańskiego i poświęcony św. Urbanowi I, papieżowi (w latach 222–230), któremu przypisuje się wiele nawróceń, m.in. św. Cecylii (nie jest wykluczone, że w średniowieczu był on mylony z biskupem Urbanem, który widnieje w dokumentach dotyczących nawrócenia św. Cecylii). Kościół, w którego wnętrzu zachowały się freski z 1. ćwierci XI wieku, największych prac rekonstrukcyjnych doczekał się za czasów papieża Urbana VIII z rodu Barberinich, w roku 1634. Nieco wcześniej, w 1616 roku, odkryto w krypcie świątyni ołtarz z inskrypcją w języku greckim, poświęconą Bachusowi, co dało asumpt do łączenia budowli z tym antycznym bogiem.

Interesujące jest, że kościół chrześcijański zachował pewne elementy symboliki mitologicznej dawnej świątyni – Cerera / Ceres (gr. Demeter) była boginią ziemi uprawnej i patronką urodzajów, Bachus (gr. Dionizos) – bogiem wina i winnej latorośli, natomiast św. Urban I uznawany jest za opiekuna właścicieli winnic, winnej latorośli i ogrodów, a w jego dzień (19 maja) błogosławiono pola.

Zob.: wnętrze świątyni Bachusa MNWr VII-2147 i inne ujęcie świątyni MNWr VII-16536.

Pochodzi prawdopodobnie z cyklu Vedute di Roma.
[Izabela Żak]

słowa kluczowe: Annia Regilla (125-160) – rzymska arystokratka, żona Heroda Attyka  |  Demeter / Ceres (mitol.)  |  Dionizos / Bachus (mitol.)  |  grafika włoska  |  Herod Attyk (101-177/179) – filozof sofista i polityk, konsul w 143 roku  |  kościół (archit.)  |  Rzym (Włochy)  |  świątynia  |  Urban I (175? -230) – papież  |  widoki Włoch

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.