Harasimowicz, Jan, Mors janua vitae. Śląskie epitafia i nagrobkiwieku reformacji, Wrocław 1992, s. 144
Harasimowicz, Jan, Rola sztuki w religijnych i społecznych konfliktachwieku reformacji na Śląsku, "Rocznik Historii Sztuki", 1990, s. 56-57
Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 125 - 126, kat. 41
Steinborn, Bożena, Malowane epitafia mieszczanskie na Śląsku w latach 1520-1620., "Roczniki Sztuki Śląskiej", z. IV, r. 1967, Wrocław 1967, s. 15, 24, 28, 33, 46, 48, 51, 54, 55, 67, nr 45, tabl. 32
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Epitafium zachowane częściowo, z obrazem i częścią drewnianego, architektonicznego obramienia – eksponowane obecnie na wystawie stałej w Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu, ale bez przechowywanej w magazynach metalowej, kaligraficznej tablicy imskrypcyjnej. Upamiętnia ono Georga von Auersberg (1570-1586), młodego szlachcica z Krainy, który zmarł we Wrocławiu, bawiąc w gościnie u wuja Christopha (1550-1592), podkomorzego i radcy arcyksięcia Karola II, władcy Styrii, Karyntii i Krainy. W luterańskim Wrocławiu zmarła już wcześniej w roku 1583 pierwsza żona Christopha – Anna von Maltzan. Pomniki obojga umieszczono wówczas blisko siebie, w kaplicy złotników kościoła św. Marii Magdaleny. Stryj i bratanek byli emigrantami konfesyjnymi – pochodzili z rodu wspierającego protestantyzm w nietolerancyjnej dla innowierców Krainie. Dawna siedziba Auersbergów to zamek Turjak w południowej Słowenii.
Ciasno wykadrowany pierwszy plan obrazu obejmuje wzgórek pod drzewem i ukazuje Samarytanina lejącego oliwę na rany ograbionego i poturbowanego człowieka. Tuż za innowiercą w turecko-frygijskiej czapce stoi jego osioł / muł. Na dalszych planach w tle zaakcentowano istotne punkty narracji ewangelicznej przypowieści. Z lewej wcześniejsze – zbójców pod lasem, kapłana i lewitę, którzy nie udzielili pomocy rannemu, a po prawej, na tle domów i odległych gór, późniejsze – Samarytanin wiozący rannego na mule, a przed karczmą spotkanie ozdrowieńca ze swym wybawcą.
Dość twarde opracowanie efektownie upozowanego aktu rannego, który jest dalekim echem postaci Adama z fresku Michała Anioła w kaplicy Sykstyńskiej, przywodzi na myśl romanistów niderlandzkich. Do repertuaru niderlandzkich malarzy około roku 1600 należy też typ pejzażu z podziałem na strefy kolorystyczne, z bujną roślinnością pierwszego planu, która tworzy charakterystyczne przezrocza otwierające się na odległe widoki w głębi (Steinborn 1967). Dla postaci Samarytanina, ale i dla pejzażu po prawej, jako przetworzony wzór posłużył miedzioryt Johanesa Sadelera I według kompozycji Maertena de Vos. (Wrocławska tablica epitafijna każe datować grafikę, sytuowaną ok. 1590, wcześniej, na czas przed powstaniem naszego pomnika). Malarz, zmieniając układ elementów składowych, wprowadził tylko drobne korekty w postaci głównego bohatera sceny, z których najbardziej charakterystyczną jest lepsze, bardziej statyczne osadzenie figury w przestrzeni i zwarte skomponowanie całej grupy (wraz z osłem / mułem), w nawiązaniu do rzeczowej tradycji renesansu i z dystansem wobec poszukującego zaskakujących efektów manieryzmu obecnych w grafice. Manierystyczny efekt oderwania tła od grupy figuralnej pierwszego planu osłabia dodanie postaci lewity obserwującego Samarytanina blisko za jego plecami.
Sentencja na fryzie nad tablicą (modyfikowany fragment z Credo) nadaje specyficzny sens przywołanemu motywowi – Samarytanin to figura Chrystusa, który jest jednocześnie i Zbawicielem, i wzorem etycznym, wcieloną dobrocią i łaską, ratuje przed śmiercią ciało i duszę (Harasimowicz 1992). Żaba (z prawej u dołu) jest tu symbolem zbawienia i zmartwychwstania z prochu ziemi do nowego życia. Natomiast przypominający mnisi habit ubiór kapłana, który nie udzielił pomocy rannemu, można odczytać jako aluzję antykatolicką (Steinborn 1967). Do dzieł niosących podobne akcenty konfrontacji wyznaniowej należą m.in. współczesne epitafia: epitafium Hieronymusa Michaela (1585, MNWr), wskazane przez Harasimowicza (1990) epitafium Balthasara Hartranfta w Jaworze (po 1586) oraz szczególnie dobitne w swej aluzyjności Zwycięstwo proroka Eliasza nad kapłanami Baala w niezachowanym epitafium Johanna Horna z kościoła św. Marii Magdaleny (około 1590). Taki zabieg to jednak rzadki na Śląsku przykład ostrzejszej polemiki wyznaniowej, zrozumiały w tym przypadku i uzasadniony pochodzeniem i biografią fundatora i zmarłego.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.