Przejdź do treści

Portret cesarza Karola V

warsztat: Amberger, Christoph (ca 1500- ca 1562)

datowanie: ok. 1548

miejsce powstania: Augsburg (Niemcy) ?

rodzaj: obraz

materiał: deska dębowa

technika: olej

wymiary: śr. 31 cm

napis:
GLORIOSISS VICTORIOSISS CLEMENTISS IMP. CAROLUS V PIUS FOELIX AUG. PP. REI PUBL. CHRIST. DEFENSOR AC PROPAGATOR ANNO AETATIS S. XXXXIIII - opis na obramieniu tonda; Na licu herb Karola V zwieńczony koroną rudolfińską i otoczony łańcuchem Orderu Złotego Runa, pomiędzy kolumnami Herkulesa z dewizą PLVES VLTRA na banderoli; na odwrocie wypalony (?) w drewnianym podobraziu napis: Holbein / pinxit
  • Lejman, Beata, Malarstwo Europy Środkowej XVI-XVIII w. Niemcy, Austria, Czechy, Węgry, Słowacja. Katalog zbiorów., Wrocław 2012, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, kat. 7, il.

pochodzenie: 1964, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Europejska XV-XX w., sala II, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-1458

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Półpostaciowy wizerunek Karola V (1500-1558) przedstawia go jako humanistę, co dodatkowo podkreśla antyczna forma tonda. Cesarz – wnuk Maksymiliana I, urodzony w Niderlandach i wykształcony m.in. przez profesora w Lowanium Adriana Florenszoona – został przedwcześnie władcą z powodu niespodziewanej śmierci swego znakomitego ojca i następcy tronu. Jako syn Joanny Kastylijskiej objął także panowanie nad Hiszpanią, a wielkie zdobycze kolonialne uczyniły go władcą imperium, w którym słońce nie zachodziło. To właśnie było powodem, że władza zaczęła mu się wymykać z rąk – zapożyczał się u bankierów na wojny religijne, otoczony koteriami i intrygantami sprzeniewierzał się młodzieńczym ideałom humanisty i na koniec załamany nerwowo abdykował. Przedstawienie nawiązuje do portretu pędzla Tycjana, który znany był Ambergerowi. Twórca ten mieszkał w Augsburgu, drugim po Norymberdze, największym centrum malarstwa i grafiki w południowych Niemczech. Według przekazu Joachima Sandrarta, który opisał żywoty artystów środkowoeuropejskich, podczas sejmu Rzeszy w 1530 r. Amberger wykonał podobiznę Karola V, a w 1548 restaurował jego uszkodzony portret konny pędzla Tycjana oraz za zgodą władcy kopiował tycjanowskie portrety cesarza. W oparciu o te wzory powstał wrocławski idealizowany wizerunek bliskiego już śmierci władcy.
[Beata Lejman]

osoba przedstawiona: Karol V Habsburg (1500-1558) – cesarz

słowa kluczowe: cesarz  |  herb  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo niemieckie  |  mężczyzna  |  orzeł habsburski / austriacki  |  portret męski

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.