w zwieńczeniu: Johan 11, 2 [...] / Ich bin die Aufferstehung und das Leben, wer an / mich glaubet, der wird leben ob er gleich stürbe, / vnd wer da lebet vnd glaubet an mich, der / [...] nimmermehr sterben.
Żagań (pow. żagański; woj. lubuskie), dawna lokalizacja
Nowak, Romuald, Brzeżanie i sacrum. Wystrój Kościoła św. Mikołaja w Brzegu od XV do XXI wieku, Brzeg 2020
Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 176, kat. 86
Steinborn, Bożena, Oszczanowski, Piotr, Aneks. Spis rycin użytych w obrazach śląskich od XVI do połowy XVII w., [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, red. Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2003
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
W epitafium brakuje dziś dolnej tablicy inskrypcyjnej – kluczowego elementu umożliwiającego ustalenie komu było ono poświęcone. Wiadomo jedynie, że do muzeum trafiło w 1962 roku przekazane z kościoła w Żaganiu.
Główny obraz ma samodzielną ramę osadzoną w "bramce" dekorowanej iluzyjnie marmoryzacją i malowanymi owocami, wśród których dominują kiście winogron – symbole zbawienia. W lustrze oraz w zwieńczeniu i uszakach z profilowo wyciętym ornamentem "w krowi ogon" malarz przedstawił także motywy ornamentu okuciowego, jubilerskiego i niezbyt dobrze pojętego ornamentu małżowinowego.
Źle zachowane główne malowidło powtarza wiernie kompozycję miedziorytu Lucasa Kiliana starszego według Josepha Heinza starszego z roku 1606 (Steinborn, Oszczanowski 2003). Chrystus unosi się nad grobem, a przerażeni i poruszeni tym widokiem strażnicy są świadkami owego cudu.
Inskrypcja w zwieńczeniu to werset: Ja jestem zmartwychwstanie i życie… (J 11, 2) odnoszący się wprost do tematu obrazu w części środkowej – Zmartwychwstania Chrystusa, ale i do przedstawienia członków rodziny w predelli, którzy choć zmarli, żyć będą dzięki swej wierze.
Na wydłużonym polu predelli rodzina zmarłego klęczy w surowym wnętrzu krypty przed krucyfiksem: ojciec z dorosłym synem oraz matka z czterema córkami, z których dwie najstarsze zmarły jako dzieci i przedstawione są w białych giezłach. Niezbyt czytelnie przedstawiono czarno-białe stroje innych osób. Podstawą dla datowania dość prowincjonalnego dzieła są wykładane, uniesione kołnierze, oraz bródki obu mężczyzn charakterystyczne dla 3. dziesięciolecia XVII wieku, choć trzeba brać pod uwagę możliwe stylowe zapóźnienie zabytku.
Jako analogię dla specyficznej kompozycji predelli można wskazać podobne ujęcie rodziny w niezachowanej predelli brzeskiego epitafium z 1622 roku upamiętniającego Melchiora Paula Heusslera +1620 (zob. Nowak 2020, il. 71 – fotografia archiwalna, epitafium w zbiorach Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu). Autorem malowideł był Adam Burckhardt znany z prac w Brzegu i Lubinie. Dla głównych kompozycji obrazowych epitafiów malarz ów erudycyjnie wykorzystywał atrakcyjne wzory graficzne (w brzeskim obrazie była to okazała akwaforta Josta Ammana (?), Triumf wiary chrześcijańskiej – egzemplarz w Metropolitan Museum of Art, 54.529a, b), ale zapewne w wypadku malowideł predelli był bardziej samodzielny, co uprawdopodobnia hipotezę, że Burghardt mógł być też twórcą epitafium z Żagania.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.