Przejdź do treści

Epitafium nieokreślonej rodziny ze sceną Zmartwychwstania

autor: nieznany

datowanie: ok. 1625

miejsce powstania: Żagań (pow. żagański; woj. lubuskie), Dolny Śląsk

rodzaj: obraz, epitafium

materiał: deska

technika: tempera, marmoryzacja

wymiary: 170 x 146,5 cm obramienie

napis:
w zwieńczeniu: Johan 11, 2 [...] / Ich bin die Aufferstehung und das Leben, wer an / mich glaubet, der wird leben ob er gleich stürbe, / vnd wer da lebet vnd glaubet an mich, der / [...] nimmermehr sterben.
  • Nowak, Romuald, Brzeżanie i sacrum. Wystrój Kościoła św. Mikołaja w Brzegu od XV do XXI wieku, Brzeg 2020
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 176, kat. 86
  • Steinborn, Bożena, Oszczanowski, Piotr, Aneks. Spis rycin użytych w obrazach śląskich od XVI do połowy XVII w., [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, red. Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2003

pochodzenie: 1962, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-1580/a-c

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

W epitafium brakuje dziś dolnej tablicy inskrypcyjnej – kluczowego elementu umożliwiającego ustalenie komu było ono poświęcone. Wiadomo jedynie, że do muzeum trafiło w 1962 roku przekazane z kościoła w Żaganiu.

Główny obraz ma samodzielną ramę osadzoną w "bramce" dekorowanej iluzyjnie marmoryzacją i malowanymi owocami, wśród których dominują kiście winogron – symbole zbawienia. W lustrze oraz w zwieńczeniu i uszakach z profilowo wyciętym ornamentem "w krowi ogon" malarz przedstawił także motywy ornamentu okuciowego, jubilerskiego i niezbyt dobrze pojętego ornamentu małżowinowego.

Źle zachowane główne malowidło powtarza wiernie kompozycję miedziorytu Lucasa Kiliana starszego według Josepha Heinza starszego z roku 1606 (Steinborn, Oszczanowski 2003). Chrystus unosi się nad grobem, a przerażeni i poruszeni tym widokiem strażnicy są świadkami owego cudu.

Inskrypcja w zwieńczeniu to werset: Ja jestem zmartwychwstanie i życie… (J 11, 2) odnoszący się wprost do tematu obrazu w części środkowej – Zmartwychwstania Chrystusa, ale i do przedstawienia członków rodziny w predelli, którzy choć zmarli, żyć będą dzięki swej wierze.

Na wydłużonym polu predelli rodzina zmarłego klęczy w surowym wnętrzu krypty przed krucyfiksem: ojciec z dorosłym synem oraz matka z czterema córkami, z których dwie najstarsze zmarły jako dzieci i przedstawione są w białych giezłach. Niezbyt czytelnie przedstawiono czarno-białe stroje innych osób. Podstawą dla datowania dość prowincjonalnego dzieła są wykładane, uniesione kołnierze, oraz bródki obu mężczyzn charakterystyczne dla 3. dziesięciolecia XVII wieku, choć trzeba brać pod uwagę możliwe stylowe zapóźnienie zabytku.

Jako analogię dla specyficznej kompozycji predelli można wskazać podobne ujęcie rodziny w niezachowanej predelli brzeskiego epitafium z 1622 roku upamiętniającego Melchiora Paula Heusslera +1620 (zob. Nowak 2020, il. 71 – fotografia archiwalna, epitafium w zbiorach Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu). Autorem malowideł był Adam Burckhardt znany z prac w Brzegu i Lubinie. Dla głównych kompozycji obrazowych epitafiów malarz ów erudycyjnie wykorzystywał atrakcyjne wzory graficzne (w brzeskim obrazie była to okazała akwaforta Josta Ammana (?), Triumf wiary chrześcijańskiej – egzemplarz w Metropolitan Museum of Art, 54.529a, b), ale zapewne w wypadku malowideł predelli był bardziej samodzielny, co uprawdopodobnia hipotezę, że Burghardt mógł być też twórcą epitafium z Żagania.
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: broda  |  czepiec  |  Jezus Chrystus  |  kiść winogron  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  peleryna  |  portret  |  portret zbiorowy  |  rodzina  |  Zmartwychwstanie (Sceny od Zmartwychwstania do Zesłania Ducha Św.; Nowy Testament)  |  Żagań (woj. lubuskie)

11D (Jezus Chrystus)  |  
73E1 (Zmartwychwstanie)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.