Napisy z obramienia przytoczyli Machner, Warendorff (1724) i za nim Mertin (1942):
Consul Johannes Staros, dum Vita manebat, / Vir Pietatis amans, Justitiaque fuit. / Et nunc curarum, quod saepe optaverat, expers / Corpus humo tegitur, sidera mensque colit;
u dołu (?):
Im Jore 1561. den 7. Martii ist in Gott entschlaffen, der erbare Hanss Staros / die Zeit Bürger-Meister allhier zu Liegnitz
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Całość kompozycji malowanej tablicy znamy dziś dzięki archiwalnej fotografii. W latach 1945-1980 obcięto (i zniszczono?) dolną część deski. Obraz, wcześnie pozbawiony obramienia i umieszczonych w nim napisów, zidentyfikował Mertin (1942) jako należący dawniej do epitafium legnickiego burmistrza Hansa Starosa, łącząc tablicę z informacją u Warendorffa (1724). Mertin ustalił też czas powstania dzieła na lato 1563 roku.
Kompozycja przedstawia Chrzest Chrystusa jako moment objawienia Trójcy Świętej. W epitafium takie przedstawienie mogło być traktowane jako obrazowa deklaracja wiary w Boga w trójcy jednego, zapoczątkowanej indywidualnym przyjęciem chrztu, który dzięki Chrystusowi prowadzi do zbawienia i wiecznego życia w niebie.
Scenerię Chrztu w Jordanie, ze stromo spiętrzoną grupą figuralną pierwszego planu po lewej, rozwiniętą w głębi bardziej naturalnie w grupy widzów-wyznawców, tworzy w tle pejzaż sięgający po fantazyjne motywy stromych skalistych gór. Ciągłość przestrzeni ma podkreślać tafla rzeki i łagodnie falujące wzgórza z parkowymi grupami drzew. W bliższym planie ich korony przycięte są krawędzią kompozycji. Postaci zostały w kilku wypadkach wyraźnie określone jakie wierni z modlitewnie złożonymi dłońmi, jako dyskutujący lub jako obojętni świadkowie, albo zaplatający ręce i krytycznie przyglądający się sakramentowi innowiercy.
Dolna części tablicy mieściła dawniej zbiorowy portret klęczącej rodziny (obecnie zrekonstuowany sylwetowa na szklanej "predelli". Rodzice klęczeli naprzeciw siebie – ojciec z sześcioma synami i żona z siedmioma córkami (czworo dzieci w białych sukienkach jako wcześnie zmarłe). Przy czterech osobach namalowane były tarcze z gmerkami Staros, nn, Fierling, Odewald, a przy trzeciej zamężnej córce – z herbem Pfitzner.
Steinborn (1967) odrzuciła sugerowane wcześniej przez Müllera (Breslau 1935) podobieństwo typów postaci do znanych z dzieł Mistrza T.F. czyli Tobiasa Fendta (nieharmonijne wydłużenie figur, sztywne gesty, grube rysy) uznając odległe inspiracje z twórczości romanistów holenderskich, zwłaszcza Maartena Heemskercka (przerysowywana muskulatura aktów).
Kontekst artystyczny dla obrazu z epitafium Starosa (m.in. typ skalnego krajobrazu, chłodna kolorystyka, modelowanie draperii) stanowią tablice epitafiów Johanna Gutschallera (+1553, niezachowane), Johanna Lasotty (+1563, MAD), Andreasa Naucka (+1567, Świdnica), Hansa Hillebrandta (+1567) oraz pierwsze epitafium Matthiasa Lausnitza (po 1570, MAD).
[Marek Pierzchała]
osoby upamiętnione:
• Staros, Anna (+1577), żona Hansa
• Staros, Anna, córka Hansa, żona Hieronymusa Fierlinga
• Staros, Dorothea, córka Hansa, żona Hieronymusa Odewalda
• Staros, Hans (+1561), burmistrz legnicki
• Staros, Hans młodszy (+1573), prowizor kościoła św. św. Piotra i Pawła w Legnicy
• Staros, Hedwig, córka Hansa, żona Christopha Elsnera
• Staros, Matthaeus, syn Hansa, burmistrz legnicki
• Staros Margaretha (+ przed 1570), żona Melchiora Girdana
• Staros, Ursula (*1546), żona Johanna Pfitznera
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.