obramienie, fryz, renesansową majuskułą:
D[OMINVS] NICOLAVS IENCVVICZ, CONSVL VVRATISLAVIENSIS, SIBI, ET SVIS / POSTERIS F[IERI], F[ECIT]: VIXIT ANNOS L, MENS[IS] VI: OBIIT MDXXXVII, V IVNII. / VERBO QVI FECIT MVNDVM, DE PVLVERE TERRAE / VERBO RESTITVET CORPORA NOSTRA SVO.
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Zachowana część obramienia monumentalnego epitafium to smukła architektoniczna rama z pilastrami i belkowaniem o szerokim fryzie. Płyciny pilastrów zdobi floralny ornament w układzie kandelabrowym. Inskrypcja fryzu określa zmarłego oraz komentuje program malowidła. Po bokach, nad pilastrami dwa malowane herby odnoszą się do zmarłego i wdowy po nim.
Obraz ukazujący w przestworzach Stwórcę Świata ze sferą mieszczącą raj Adama i Ewy, nawiązując do kosmicznej "skali" tematu (zaznaczono po przeciwnych stronach dzień ze słońcem i noc z księżycem i gwiazdami) sięga po kompozycyjny wzór drzeworytu Cranacha z frontispisu Biblii w tłumaczeniu Marcina Lutra, wydawanej tak w wittenberskiej oficynie Hansa Luffta od roku 1534. Drzeworyt nie został powtórzony wiernie ani w unoszącej się w przestworzach postaci Boga Ojca w złocistozielonej sukni i rozwianej bladoczerwonej kapie, ani w wyobrażeniu otoczonej lasem górskiej polany widocznej wewnątrz rajskiej sfery. Skala malowidła pozwoliła symultanicznie umieścić w tej scenerii sześć wydarzeń z historii pierwszych rodziców – od ich stworzenia do wygnania z raju. Dodano do nich drobne przedstawienia zwierząt, w tym symbolicznie znaczące jelenie u wodopoju pijące wodę życia – Słowo Pańskie.
Ukazana poniżej w pejzażu pól i pagórków rodzina Nicolausa Jenckwitza wyłamuje się z wrocławskiej konwencji redagowania tego motywu. Ojciec rodziny, pełniący kilkakrotnie funkcję starosty wrocławskiego, klęczy po lewej samotnie, naprzeciw trzech żon i wszystkich dzieci każdej z nich, co podkreśla jego wyjątkową pozycję (podobnie w obrazach epitafiów Niclasa Uthmanna +1547 i Johanna Hessa +1547, MNWr).
Sięgnięcie przez fundatora epitafium po najbardziej efektowny drzeworyt Biblii w przekładzie Lutra, to wyrazista deklaracja wyznaniowa. Obraz jest właściwie cytatem: Wierzę w Boga Ojca, stworzyciela nieba i ziemi…, a więc unaocznia pierwsze słowa Credo, stając się jego pars pro toto. Ponad obrazem, w inskrypcji na belkowaniu umieszczono tekst deklarujący wiarę w zmartwychwstanie – odpowiednik końcowej formuły Credo: oczekuję wskrzeszenia umarłych i życia wiecznego w przyszłym świecie – oparty na indywidualnej egzegezie jednej z rajskich scen – stworzenie z prochu pierwszych ludzi, to zapowiedź ponownego powołania do życia tych, których ciała w proch się obróciły. Spektakularna obrazowość epitafium Jenckwitza zrywa z ostrożnym przywoływanie w epitafiach protestantów jedynie Ukrzyżowania i Zmartwychwstania. We Wrocławiu było ono dziełem przełomowym, stając się inspiracją dla ikonograficznego bogactwa późniejszych fundacji.
Senny rajski krajobraz dowodzi zainteresowania artysty nie tylko wyobrażaniem dzikich skalnych urwisk, ale i miękkim światłem rozpraszanym przez chmury i oświetlającym rzekę w dolinie. Ta wizja, oglądana jakby w wypukłym zwierciadle, mocno kontrastuje z narzucającą się konkretnością i ogromem Stwórcy, stając się zaledwie jego atrybutem – wyrafinowanym artystycznie, lecz subtelnym. Obraz to pierwsze dzieło w głównej grupie wrocławskich malowideł epitafijnych z lat ok. 1537-1557, w której południowoniemiecka rzeczowość obrazowania zgodnie łączy się z oddziaływaniem malarstwa południowych Niderlandów (epitafia Tilmanna Hertwiga, 1542, Matthiasa Auctusa +1543, Balthasara Mehla +1545, Niclasa Uthmanna, 1547 i 1565, Johanna Hessa +1547, a później także Niclasa Burghausa +1552, Petera Nunharta około 1555 oraz artystycznie słabsze Bartholomaeusa Kretschmera +1558).
Liczne "znaki" bliższego zapoznawania się z dziełem malarza, pozostawiane przez wieki w jego dolnej części przez wandali, są świadectwami wrażenia, jakie malowidło robiło nieustająco na bardzo różnych widzach.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.