Przejdź do treści

Chrystus przy kolumnie biczowania

autor: Zurbarán, Francisco (1598-1664)

datowanie: ok. 1661

miejsce powstania: Hiszpania

rodzaj: obraz

materiał: płótno

technika: olej

wymiary: 182 x 126 cm

  • Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich, red. Bożena Steinborn, Wrocław 2012, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 228, kat. 91, il. s. 229

pochodzenie: 1982, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Europejska XV-XX w., sala VI, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2669

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

W trzeciej swojej zapowiedzi męki i śmierci Chrystus mówi, że będzie też ubiczowany (Nowy Testament, Ewangelia Mateusza, rozdz. 20, w. 19); Piłat skazał Jezusa wpierw na ubiczowanie (Ewangelia Jana, rozdz. 19, w. 1). Przedstawienie Chrystusa przygotowywanego do biczowania, przywiązanego do kolumny, jest znacznie rzadsze w malarstwie nowożytnym niż przedstawienia okrutnego (zazwyczaj śmiertelnego) biczowania. W malarstwie renesansu temat był malowany bardziej ze względu na możliwość wyobrażenia pięknego aktu mężczyzny niż ilustrację sceny z Pasji Chrystusa – przykładem obraz Chrystus przy kolumnie Donata Bramantego z około 1490 r. (Mediolan, Pinacoteca di Brera), ukazujący korpus niezniszczony jeszcze ranami.

Pochylona postać w lewym profilu stojącego nagiego Chrystusa wypełnia środkową płaszczyznę obrazu. Jasna karnacja aktu odbija się kontrastem od ciemnego, umbrowoczarnego, jednolitego tła. Ostre światło padające z góry, z prawej strony, modeluje kształty ciała i bardzo plastyczne fałdy białego perizonium oraz szarą, laserowaną umbrą, tkaninę w lewym narożu obrazu (zapewne zdjętej szaty), na niej wiązka rózeg. Za Chrystusem, przy prawej krawędzi płótna widoczna szara ucięta kolumna.

Badacze twórczości Zurbarána datują dzieło na rok 1661. Wzorem graficznym ma być rycina Lucasa Vostermanna według obrazu Gerarda Seghersa w kościele Świętego Michała w Gandawie. Sądzę jednak, że zarówno pobyt Seghersa w Madrycie około 1620 roku, jak i jego obraz Zdjęcie Chrystusa z krzyża w królewskim zamku w Sewilli, na którym widać tę samą co na obrazie we Wrocławiu twarz Chrystusa – pozwalają przypuszczać, że kontakt Zurbarána z malarskimi pomysłami tego flamandzkiego caravaggionisty był bezpośredni.
[Bożena Steinborn]

słowa kluczowe: barok  |  Biczowanie (Kaźń Chrystusa; Pojmanie Chrystusa, sąd, kaźń; Pasja Chrystusa; Nowy Testament)  |  Jezus Chrystus  |  kolumna (część budowli)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo hiszpańskie  |  Morrison, Alfred (1821-1897) – kolekcjoner  |  składnica niemiecka w Kamieńcu Ząbkowickim  |  Śląskie Muzeum Sztuk Pięknych, Wrocław / Schlesisches Museum der bildenden Künste

73D351 (Biczowanie Chrystusa)  |  
11D (Jezus Chrystus)
ARTEfakty XXIV – O arcydziele Francisco de Zurbarána Chrystus przy kolumnie biczowania opowiada Piotr Oszczanowski
(PJM) Francisco Zurbaran, "Chrystus przy kolumnie biczowania", ok. 1661
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.