Przejdź do treści

Portret dostojnika republiki Genui (Georgio Doria di Montaldeo?)

autor: Piane, Giovanni Maria delle (1660-1745)

datowanie: ok. 1716

miejsce powstania: Włochy

rodzaj: obraz

materiał: płótno

technika: olej

wymiary: 120 x 95 cm

  • Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich, red. Bożena Steinborn, Wrocław 2012, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 128-131, kat. 44, il. s. 129, 130

pochodzenie: 1959, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-996

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Mężczyzna siedzący w fotelu, widoczny do kolan, zwrócony jest w prawo, lecz twarz kieruje do widza. Różowy owal twarzy wieńczy siwa peruka, zwana wielką. Czarny, aksamitny, obficie fałdowany płaszcz rozjaśnia, widoczny w rozchyleniu, koronkowy żabot między guzami kamizelki i takież mankiety białej koszuli. Figurę ujmują czerwony tapicerowany zaplecek i złocone podłokietniki fotela. Tło stanowią ugrowe fałdy kotary, odsłaniającej po stronie prawej daleki, szarozielony widok miasta nad wodą. Dworską obyczajowość modela poświadcza gest trzymania w lewej dłoni, w zamszowej bladożółtej rękawiczce – drugiej rękawiczki. W prawym dolnym rogu obrazu widnieje niebieskoszary (heraldycznie srebrny) owalny kartusz herbowy z czerwonym krzyżem równoramiennym, zwieńczony zamkniętą koroną królewską.

Monika Orłowska (M. Orłowska: Portret mężczyzny na tle pejzażu w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Próba atrybucji na tle europejskiego malarstwa barokowego. Maszynopis pracy dyplomowej, ASP w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Warszawa 2002) odkryła, że Giovanni Maria Delle Piane (zwany także Mulinaretto) powtórzył w portrecie, w odbiciu zwierciadlanym, zarówno układ postaci i fałdowania płaszcza oraz gesty dłoni (do szczegółów rękawiczki prawej włącznie), jak i kształt fotela i loków peruki za ryciną Gerarda Edelinka (1640-1707). Miedzioryt Edelinka jest graficzną reprodukcją portretu innego modela – Portretu architekta Julesa Hardouin-Mansarta, namalowanego około 1704 roku przez Hyacintha Rigaud.

Monografistka portretu ustaliła, że pejzaż w tle obrazu jest widokiem Genui wraz z zatoką, nad którą wznosi się miasto.
[Bożena Steinborn]

osoba przedstawiona: Montaldeo, Georgio Doria di – dostojnik republiki Genui

słowa kluczowe: Genua (Włochy)  |  Hess – rodzina  |  joannici / kawalerowie maltańscy (zakon)  |  kartusz herbowy  |  kotara / zasłona  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo włoskie  |  mężczyzna  |  miasto  |  Pakoszów (Piechowice; część miejscowości)  |  pałac Hessów w Pakoszowie (dawna lokalizacja)  |  peruka  |  port (archit.)  |  portret  |  portret męski  |  rękawiczka  |  sztuka włoska  |  widok  |  woda

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.