na prawej krawędzi plinty, po lewej: R. Haertel fec. 1881
znak odlewnika na lewej krawędzi, po prawej: Gegossen v. / Ch.Lenz / in Nürnberg.
Nowak, Romuald, Rzeźba europejska XIX i XX w. w zbiorach muzeów wrocławskich - maszynopis
Nowak, Romuald, Rzeźba europejska XIX i początków XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 83, kat. 40
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
W latach 1875-1880 wzniesiony został, według projektu berlińskiego architekta Otto Ratheya, budynek Schlesisches Museum der bildenden Künste we Wrocławiu. Ważnym elementem budowli były westybul wejściowy i reprezentacyjna klatka schodowa, które wprowadzały odbiorcę w klimat obcowania ze sztuką i przygotowywały go do estetycznej kontemplacji. Służył temu także specjalny program wystroju wnętrza. Twórcy malowideł ściennych, to jest Böcklin, który je zaprojektował oraz Hermann Prell, który je ostatecznie wykonał w 1893 przeciwstawili ideały estetyczne i moralne świata antycznego i chrześcijaństwa. Wystrój rzeźbiarski, autorstwa Hermanna Michaelisa i Roberta Haertela, ukazywał wzorce sztuki renesansowej i odnosił się do rozpowszechnianego w XIX wieku podziału na sztukę renesansu włoskiego uosabianego przez Michała Anioła i renesansu na północ od Alp uosabianego przez Albrechta Dürera. Haertel wykonał także dla wrocławskiego muzeum zewnętrzne alegoryczne figury na fasadzie południowej – personifikacje rzeźby i ceramiki. Do 1945 w archiwum Schlesisches Museum der bildenden Künste we Wrocławiu znajdował się kontrakt z 1878 roku na wykonanie przez Haertela figur Michała Anioła i Dürera. Model pierwszej figury gotowy był już w 1880.
W 1890 figura została umieszczona na miejscu pierwotnego przeznaczenia i zdobiła westybul do 1945 roku. W 1993 ustawiona na cokole przed wejściem głównym do Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Stojąca postać Michała Anioła ubranego w tunikę krótką do kolan. Głowa brodata, pochylona i podparta lewą ręką. Prawa ręka wsparta na kolumnie. Obok klęczy chłopiec, dawniej trzymał model bazyliki św. Piotra w Rzymie. Całość ustawiona na postumencie, sygnowana z boku z prawj strony.
Michał Anioł, właściwie Michelangelo Buonarroti (1475-1564) – włoski rzeźbiarz, malarz, architekt i poeta epoki renesansu.
[Romuald Nowak]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.