Przejdź do treści

Zwid Wiatrak

autor: Bereś, Jerzy (1930-2012)

datowanie: 1965

miejsce powstania: Polska

rodzaj: rzeźba

materiał: drewno, sznur, płótno

technika: szycie ręczne, korowanie, ciosanie

wymiary: wys. 250 x szer. 250 x gł. 150 cm

  • Gołaj, Iwona, Polska sztuka współczesna. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2012, s. 38, il.
  • Sztuka polska XX wieku, red. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław 2000, seria Katalogi zbiorów, s. 359, kat. 208

pochodzenie: 1974, zakup

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Muzeum Sztuki Współczesnej, Dział Rzeźby

numer inwentarza: MNWr XXII-68

prawa autorskie do obiektu: ZASTRZEŻONE PRAWA AUTORSKIE

Prace z cyklu Zwidy, w tym Zwid – Wiatrak, należą do tych dzieł, które przyniosły artyście największy rozgłos. Te wielkie obiekty składane z kloców grubo ciosanego drewna, polnych kamieni oraz z prostych elementów wykonanych ze skóry, łyka, słomy i grubego sznura przypominają – trochę irracjonalne w dzisiejszych czasach – sprzęty z zagrody ubogiego wieśniaka. Przedmioty te, mimo sugerowanej funkcjonalności, wydają się być tylko fantazją na temat rzemiosła ludowego. Są wyrazem tęsknoty autora za utraconym światem, w którym życie człowieka i jego praca odmierzane były porami roku i zmianami w przyrodzie. Niepostrzeżenie Zwid – Wiatrak staje się więc magiczno-poetycką refleksją o wymiarze egzystencjalnym. Natomiast kompozycje późniejsze, szczególnie te powstałe od 1976 do 1986 roku, podobne w formie i wykorzystujące te same tworzywa, są wypowiedziami o charakterze społecznym i politycznym. Tytuły tych prac: Kapliczka polityczna, Bojkot jednoznacznie określają stosunek artysty do ówczesnej rzeczywistości. Bereś, należący do pierwszych w Polsce przedstawicieli sztuki akcyjnej, organizował wiele happeningów i performance’ów z sobą w roli głównej, takich jak: Msza romantyczna, Ołtarz piękny, Ołtarz czysty czy kolejne wersje Przepowiedni. Wszystkie te zdarzenia artystyczne wymierzone były przeciwko systemowi totalitarnemu i zniewoleniu jednostki. Były też krytyką współczesnej kultury masowej, której artysta zarzucał brak moralności i świętości.
[Iwona Gołaj]

słowa kluczowe: rzeźba polska  |  sztuka polska  |  sztuka współczesna

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.