Willmann. Opus magnum, Pawilon Czterech Kopuł, oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu, 22.12.2019 - 04.10.2020
Willmann. Opus minor, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, 22.12.2020 - 14.02.2021
Kozieł, Andrzej, Michael Willmann i jego malarska pracownia, Wrocław 2013, seria Akta Universitatis Wratislaviensis No 3463 Historia Sztuki XXXIII, poz. 236
Silesia Rediviva. The Baroque Period in Silesia. Collection of Art and Handicrafts from the National Museum in Wrocław, Poland, Pekin 2019, s. 32, poz. kat. 22, il.
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Kompozycja uzyskała monumentalny efekt przez wysunięcie z prawej strony na pierwszy plan pary niemieszczących się w kadrze wysokich drzew, które dominują nad niezbyt odległymi, ale wyraźnie mniejszymi zalanymi wieczornym światłem lub tonącymi już w mroku formami architektury, która z kolei tworzy scenerię dla jeszcze drobniejszej, trudno czytelnej sceny Powołania Mateusza.
Ogólna koncepcja zakładająca wpisanie drobnej grupy figuralnej o temacie religijnym w scenerię pejzażową (Kirchenlandschaft / Pejzaż kościelny – Karl Woermann, 1890) łączy Powołanie Mateusza z większą grupą obrazów Willmanna. Taki charakter ma tzw. refektarzowy cykl pejzaży ze starotestamentowymi scenkami biblijnymi. W momencie sekularyzacji klasztoru w Lubiążu (1811) liczył on jedenaście płócien, ale zachowały się z niego tylko trzy obrazy. Są to Archanioł Rafał z Tobiaszem i chef d’oeuvre Willmanna – Sen Jakuba znajdujące się obecnie w Niemczech, natomiast Pejzaż z prorokiem Elizeuszem jest własnością Zamku Królewskiego w Warszawie (depozyt w MNWr). Dzięki pionowemu kadrowi bliższe Powołaniu są trzy zaginione dziś obrazy znane nam jedynie z archiwalnych fotografii: Pejzaż z pustelnikiem, Pejzaż z kazaniem św. Franciszka do zwierząt oraz najciekawszy dla nas, bo jedyny tu opatrzony monogramem artysty oraz datą 1675 obraz Pejzaż z Aniołem Stróżem prowadzącym Duszę. Poziome formaty cyklu refektarzowego otrzymały generalnie kompozycje symetryczne, zwykle z teatralną kulisą drzew. Pozostałe obrazy w układzie pionowym, równie konsekwentnie są zakomponowane asymetrycznie.
Przy braku źródeł historycznych dotyczących okoliczności powstania malowideł kluczowa pozostaje kwestia ich wzajemnych relacji czasowych oraz ewentualna przynależność do dziś nieznanych większych zespołów. Zapewne wspólna "pustelnicza" koncepcja – jak w grupie malowideł stropowych z dawnego letniego pałacu opatów w Moczydlnicy Klasztornej – może łączyć co najmniej dwa z obrazów pionowych, choć Kazanie św. Franciszka do zwierząt można też interpretować analogicznie jak Orfeusza grającego dla zwierząt, co ostatecznie – jak w cyklu refektarzowym – podsuwa rekonstruowanie ich generalnego przesłania jako apologii życia monastycznego, skierowanego do mnichów. Klasztor w Lubiążu, także w ich przypadku, musiałby więc być pierwotnym miejscem przeznaczenia.
Nie znamy kolorystyki zaginionych obrazów, ale wydaje się, że Pejzaż z Powołaniem Mateusza wyróżnia się tu zarówno po części miejską scenerią, jak i niezwykłą u Willmanna niemal monochromatyczną tonacją barwną z efektami gorącego światła zachodzącego słońca gubiącego kolor lokalny w głębokich kontrastach. Taką "impresjonistyczną" wrażliwość na momenty świetlne, ale w połączeniu z bogatymi efektami kolorystycznymi możemy odnaleźć w Drodze na Golgotę, a zwłaszcza w Ucieczce do Egiptu (około 1685).
Interesująca jest też wspólnota formatów tych pejzaży kościelnych o praktycznie identycznych proporcjach i wymiarach, może wynikająca jedynie z praktycznego wykorzystania pełnej szerokości brytów płótna bez konieczności ich zszywania.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.