Przejdź do treści

Rzym – plany restauracji Kwirynału i Kapitolu

autor: Rossini, Luigi (1790-1856) Vespignani, Virgilio (1808-1882)

wydawnictwo: Mercuri e Robaglia Roma (Rzym; wydawnictwo; fl. ca 1829)

datowanie: 1828-1829

miejsce powstania: Rzym (Włochy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odbitka wys. 550 × szer. 810 mm; arkusz wys. 745 × szer. 1020 mm

sygnatura:
u dołu po lewej: Rossini Archit.o dis. restauro, a inc.;
u dołu po prawej: Virg. Vespignani inc. le Piante;
napis:
na obrazie, u góry pośrodku: Pianta restaurata del Monte Quirinale;
w centrum kompozycji, obok planu Kwirynału (na prawo od planu.) legenda: 1. Vico Mustellario. Varrone nel 4. c. 8. / 2. Clivo Della Salute / 3. Vico Mamurro / 4. Vico fortunarum / 5. Case di Cicerone, e Attico / 6. Senacolo fatto da Eliogabalo Lampridio C.4. / 7. Salj Collini con Sacrario / 8. Tempio del Dio Fidio Varrone nel. 4. c. 8. / 9. Portico di Quirino / 10. Pulvinare del Sole Quintiliano lib.1. c.7. / 11. Tempio Alla Salute Varrone lib. 8. / 12. Vico dei Cornelj / 13. Case dei Cornelj /14.Tempio di Apollo / 15. Della Dea Clatra / 16. Alla Fortuna reduce Marziale 65 lib. 8. / 17. Arco di Domiziano / 18. Vico Della Fortuna coi tre Tempj Della Fortuna / 19. Tempio di Venere Sallustiana ancora esistente / 20. Venere Ericina / 21. Alla Fortuna primigenia / 22. Tempio a Priapo;
w centrum kompozycji: Pianta restaurata del Monte Capitolino;
na lewo od planu Kapitolu (lewy dolny róg) legenda w trzech kolumnach: 1. Arco di Settimio Severo / 2.Carcere Mamertino, e Tulliano / 3. Scale Gemonie / 4. Salita dell' Asilo / 5. Miliario Aureo / 6. Della Concordia Augusta / 7. Di Giove Tonante / 8. Di Saturno / 9. Clivo Capitolino / 10. Arco di Tiberio Cesare // 11. Portico di Nasica con Arco di Nerone / Tacito Nel 15. e 18. come dalla Medaglia A. / 12. Tempio a Vejove / 13. a Venere Capitolina Svetonio Nel 18.o / 14. a Venere Calva. Lattanzio nel 1. dell'isto.o C.20. / 15. Colonne rostrate. Livio nel 2. della 5.a / 16. Tempio a Giunone Moneta. Esisteva In / gran parte Nel 1600. come dalla Bolla di Anocleto Papa II. / 17. e 18. a Iside e Serapide. Tertulliano / 19. Curia Calabria // 20. Giove Feretrio Livio nel 3. c. 22. / 21. a Venere Ericina Livio nel 3. C. 22 / 22. 22. Tempj Della Fortuna Livio nel 3. C. 22. / 23. Bosco Sacro e Tempio Alla Dea Bellona Dionigi / 24. a Giove Fidio. Dionigi nel 19. / 25. al. Dio Opi Livio nel 9. Della 4.a / 26. Di Marte Ultore . Ovidio nei Fasti v. 577. / 27. Ludo Emilio Orazio de Arte Poetica v. 32. / 28. Porta Pandana / 29. Porta Stercoraria / 30 Giove Conservatore / 31. Atrio di Caco / 32. Tempio di Diana / 33. Tempio di Ercole Giovenale della satira [?] / 34. Favisse Capitoline Gellio.
pod wedutami (dwie po lewej i trzy po prawej stronie):
pod kompozycją w lewym górnym narożniku: po prawej: Rossini fec.; pośrodku: Veduta dell'interno del Tempio di Venere Sallustiana //
pod kompozycją poniżej: po lewej: Rossini fec.; pośrodku: Veduta del Monte Capitolino presa sull' Esquilino a S. Pietro in Vincoli;
pod kompozycją w prawym górnym narożniku: po prawej: Rossini fec.; pośrodku: Veduta del Vicolo Sterrato sul Quirinale;
pod kompozycją poniżej: po prawej: Rossini fec.; pośrodku: Veduta del Monte Quirinale presa dall' Araceli; niżej, po lewej: A. Avanzi antichi del Campidoglio vecchio;
pod kompozycją w prawym dolnym narożniku: po prawej: Rossini fec.; pośrodku: Veduta del Circo Appolinare; niżej, po lewej: A. Tempio di Venere Sallustiana;
u dołu po prawej: B. Sostruzioni del Monte Quirinale;
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 2, s. 174-175, kat. 1185

pochodzenie: 1953, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-3345/10

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Akwaforta zawiera plany rekonstrukcji starożytnych budynków i budowli znajdujących się w obszarze wzgórz Kwirynału i Palatynu oraz pięć widoków:
1. wnętrze świątyni Wenery Erycyjskiej wzniesionej pomiędzy latami 184–181 p.n.e., która znalazła się później w obrębie Ogrodów Salustiusza (łac. Horti Sallustiani, ok. połowy I w. p.n.e.);
2. widok z Kapitolu na Eskwilin i Bazylikę św. Piotra w Okowach, wzniesioną na polecenie papieża Leona I Wielkiego (zm. 461) w celu stworzenia "oprawy" dla relikwii otrzymanych od cesarzowej Eudoksji – łańcuchów, którymi miał być skuty św. Piotr w Więzieniu Mamertyńskim;
3. zaułek Vicolo Sterrato w okolicy obecnego Piazza Barberini, ze znaną z licznych przedstawień w malarstwie i grafice pinią Barberinich (z rodzinnego ogrodu) oraz ustawionym pod nią posągiem Apolla i barokowym kościółkiem San Caio w głębi, już nieistniejącym (rozebranym w 1885 roku);
4. widok od Bazyliki Matki Bożej Ołtarza Niebiańskiego w kierunku Kwirynału, z widoczną Kolumną Trajana i kopułami kościołów Matki Boskiej Loretańskiej i Najświętszego Imienia Marii;
5. Cyrk Flaminiusza (łac. Circus Flaminius lub Circus Apollinarius z II w. p.n.e.) na dawnym obszarze Pola Marsowego (wł. Campo Marzio, łac. Campus Martius), położonego pomiędzy Tybrem, Kwirynałem, Kapitolem i wzgórzem Pincio.

Tablica dziesiata pochodząca z cyklu "I sette colli di Roma" Luigiego Rossiniego.
[Izabela Żak]

słowa kluczowe: bazylika (archit.)  |  Bibliothek der Königliche Akademie der Künste, Berlin (instytucja)  |  cyrk  |  Eskwilin (wzgórze; Rzym)  |  grafika włoska  |  Kapitol (wzgórze; Rzym)  |  Kwirynał (wzgórze; Rzym)  |  Palatyn (wzgórze, Rzym)  |  Pole Marsowe / Campo Marzio / Campus Martius (Rzym)  |  Rzym (Włochy)  |  świątynia antyczna (archit.)  |  widoki Włoch

Zespół obiektów (9):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.