Sztuka polska XVII-XIX w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik., red. Iwona Gołaj, Wrocław 2012, s. 43-45, il. s. 43
Houszka, Ewa, Łukaszewicz, Piotr, Malarstwo polskie od baroku do modernizmu, Wrocław 2013, seria Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 172-173, kat. 312
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Scena przedstawia uroczyste ślubowanie w katedrze lwowskiej złożone w czasie szwedzkiego "potopu" 1 kwietnia 1656 przez króla Jana Kazimierza, ogłaszające Najświętszą Marię Pannę królową Polski i Litwy. Król klęczy przed ołtarzem powtarzając tekst ślubowania, które odczytuje arcybiskup lwowski Jan Tarnowski (według niektórych autorów jest to podkanclerzy koronny i biskup przemyski Andrzej Trzebicki). Po prawej za Janem Kazimierzem królowa Maria Ludwika, za nią dwaj włościanie z kosami. Na pierwszym planie pośrodku klęczy unosząc obnażoną szablę wojewoda kijowski Stefan Czarniecki. Po prawej stronie, w grupie dostojników, stoją marszałek wielki koronny Jerzy Sebastian Lubomirski (z laską marszałkowską) i hetman polny koronny Stanisław Lanckoroński (z buławą), klęczą hetman wielki koronny Stanisław Rewera Potocki i rycerz z chorągwią, określony w katalogu wystawy pośmiertnej dzieł Matejki jako książę Zbaraski (zapewne Krzysztof). Po lewej stronie, oparty o ołtarz, stoi wojewoda łęczycki Jan Leszczyński. Wśród tłumu w głębi wyróżniają się postacie Samuela Łaszcza (na tle gobelinu) i dowódcy artylerii Krzysztofa Arciszewskiego (wysoko z prawej).
Obraz malowany był od marca do października 1893 z myślą o Powszechnej Wystawie Krajowej we Lwowie i pozostał nieukończony z powodu śmierci artysty (w fazie szkicu pozostała zwłaszcza prawa strona kompozycji i większość twarzy). Wiadomo, że Matejko projektował ten temat już w początkowych latach twórczości. Pierwszy szkic olejny obrazu wrocławskiego, obejmujący wycinek kompozycji z postaciami króla i królowej, powstał już w roku 1889. Rysunek postaci króla znajduje się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Inny był w 1938 własnością rodziny Rejcherów w Warszawie. Szkic ołówkiem z postaciami marszałka Jerzego Lubomirskiego i hetmana Stanisława Lanckorońskiego z 1889 znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie – Dom Jana Matejki i jest być może identyczny z rysunkiem wymienionym w katalogu wystawy lwowskiej z 1894 (nr 299). Szkice obrazu stały się bezpośrednią inspiracją dolnej sceny w projektach witrażowych Stanisława Wyspiańskiego dla katedry lwowskiej (1892-1893).
[Ewa Houszka, Piotr Łukaszewicz]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.