Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Św. Hieronim ze Strydonu (ok. 347–420), ojciec i doktor Kościoła, tłumacz i egzegeta. Jego łaciński przekład Biblii (Wulgata) był oficjalnym tekstem Pisma Świętego w kościele katolickim, co zatwierdził dekret soboru trydenckiego (1546). Od 373 r., z kilkuletnią przerwą, wiódł żywot pustelnika pod Chalcis k. Antiochii, a następnie w Betlejem. Ukazany ze swymi najczęstszymi atrybutami: księgą, czaszką, trąbą Sądu Ostatecznego oraz lwem, którego – jak podaje "Złota legenda" – wyleczył i oswoił.
Malując całopostaciowy wizerunek św. Hieronima czerpał Willmann inspirację może z Van Dycka (ok. 1618, Drezno, Gemäldegalerie; wersje m.in. w zbiorach zamku Vaduz i w Rotterdamie), a może z Rubensa (ok. 1615-1617 – Drezno, Gemäldegalerie). Posągową, herkulejską postać umieścił malarz w "pustynnym" pejzażu – pod drzewem, z dala od ludzkich siedzib, jako słuchającego boskiego natchnienia (światło i trąba wyłaniające się spośród chmur) przy pracy nad tekstem. Za nim leży lew – atrybut świętego.
Kilkakrotnie tworzył Willmann inne przedstawienia Hieronma jako pustelnika lub pokutnika, ukazujące starca o skórze zwiędłej i ogorzałej od słońca. Nawiązują one do treści listu Hieronima do Julii Eustochii (Eustochium) z 384 r. o dziewictwie: "Szorstki wór okrywał zniekształcone członki, zbutwiała skóra przypominała wyglądem Murzyna, [...] kości, ledwie co trzymające się razem, odgniatały się na gołej ziemi. [...] ciało gnębiłem postem, czuwałem do białego rana, [...] uciekałem w głąb pustyni". Wizerunki takie prezentowały zgodnie z regułą zakonną wzór postawy ascetycznej, propagowanej przez cystersów. Na obrazie siwobrody starzec pozostaje imponującym, muskularnym, barokowym herosem, a jego półnagie ciało osłania niedbale przerzucona przez ramię czerwona tkanina jako sygnał pustelniczej abnegacji, nonszalancko wymodelowana zamaszystym rysunkiem czernią.
Pogardę dla ciała jako więzienia duszy, z którego trzeba ją wyzwolić, wyrażały także inne tematy opracowane przez Willmanna, zwłaszcza ekspresyjna seria lubiąskich męczeństw apostołów. Ciała ascetów i męczenników budowane były za pomocą charakterystycznych plam i smug barwnych, rozbijających zwartość kształtów i dematerializujących ciało.
Św. Hieronim jest obrazem z cyklu Czterech Ojców Kościoła (MNWr). Prawdopodobne wydaje się pierwotne ich przeznaczenie dla klasztornej biblioteki w Lubiążu, gdzie mogły patronować studiom nad teologią i akcentować jej wyższość nad innymi naukami. Wiadomo jednak, że podobne obrazy autorstwa pasierba i ucznia Willmanna Liški (Św. Grzegorz i Św. Ambroży) zdobiły wnętrze kościoła Krzyżowców w Pradze.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.