Gajewska-Prorok, Elżbieta, Mistrzowie światła. Witraże i obrazy malowane pod szkłem, Wrocław 2014, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 142-143, kat. 8, 9
Gloria Deo. Rzemiosło sakralne, red. Korżel-Kraśna, Małgorzata, t. 1, Wrocław 2010, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 371, kat. 29
Lymant, Brigitte, Die Glasmalereien des Schnütgen-Museums. Bestandskatalog, Köln 1982, s. 223, poz. kat. 142
Scholz, Hartmut, Glasmalerei der Renaissance in St. Peter, [w:] Rheinische Glasmalerei. Meisterwerke der Renaissance, I: Essays, red. Dagmar Täube, Regensburg 2007, s. 63 il. 52, s. 67 il. 56, s. 65 il. 65, s. 75 il. 67
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Witraże Wędrujący pielgrzym (górny) i Anioł z tarczą herbową (dolny), pochodzące z różnych ośrodków sztuki witrażowej i powstałe w różnym czasie, zostały wtórnie oprawione w jedną kwaterę okienną po 1890 roku. Takie "składanie" fragmentów witraży i komponowanie ich w oszkleniu geometrycznym (gomółkowym, "w plaster miodu" lub w innym) imitującym oszklenia z epoki było zabiegiem stosowanym powszechnie do celów ekspozycyjnych w 4. ćwierci XIX wieku.
a. Wędrujący pielgrzym, Niemcy, Stendal, po 1432
W prostokątnej kwaterze wypełnionej oszkleniem "w plaster miodu" mniejsza, zamknięta półkoliście kwatera średniowieczna. W centrum średniowiecznego witrażu przedstawiona postać pielgrzyma w fioletowobrunatnej szacie i w jasnym kapeluszu z muszlą, który wspiera się na toczonej lasce. W tle widoczny pagórkowaty pejzaż z maczugowatym drzewem w kolorze ciemnożółtym. W lewym dolnym rogu fragment architektonicznej dekoracji maswerkowej w żółtym kolorze, umieszczony wtórnie. Tło z szafirowego szkła, wypełnione ornamentem negatywowych strzępiastych liści.
Witraż gotycki pierwotnie znajdował się w oknie katedry św. Mikołaja w Stendal. W dziesięciu kwaterach tego okna przedstawiono pielgrzymów, podążających do grobu św. Jakuba w Composteli. Cztery z tych oryginalnych średniowiecznych kwater zostały zastąpione kopiami podczas odnawiania witraży w latach 60. XIX wieku.
b. Anioł z tarczą herbową, Niemcy, Nadrenia, Kolonia, 1518
W prostokątnym polu obrazowym klęczący anioł z rozpostartymi skrzydłami. W prawej ręce trzyma szarfę z zawieszonym na niej prostokątnym szyldem z napisem i z datą, lewą opiera na tarczy herbowej, podzielonej pionowo na dwa pola. W lewym polu tarczy czarny dwugłowy orzeł na złotym tle, w prawym – u góry trzy złote gwiazdy na szafirowym tle, u dołu purpurowa lilia na złotym tle. Tło tarcz herbowych pokryte stylizowaną dekoracją floralną w postaci wolutowych wici astwerku. Anioł, malowany en grisaille, w białej fałdzistej szacie klęczy na tle purpurowej adamaszkowej tkaniny ze złotym (żółć w kilku odcieniach) kameryzowanym szlakiem na górze. Na ziemi, malowane en grisaille, naturalistycznie przedstawione kępki trawy i małych roślin (m.in. babka lancetowata).
W partii szyldu znaczne ubytki szkła utrudniają odczytanie napisu o kroju neogotyckim: […]endus i[…]o / […]er d[…]s do[…] / nus abbas / […] eri sancti / […]ni me fie / […..] 1518. W inwentarzu Kirchliche Altertümer napis cytowany jest z większą liczbą słów i z rozszerzonymi suspensjami: (Rever) endus in Christo / (Pat)er dominus dominus / […]cius abbas / (Monast)erii Sancti / […]ni me fie / […]ri fecit 1518.
Witraż stanowił parę do zaginionej kwatery witrażowej o podobnych pierwotnych wymiarach 87 x 73 cm, z przedstawieniem klęczącego opata w ornacie, z pastorałem, ze złożonymi do modlitwy rękami. Obok znajdował się herb opacki: w tarczy podzielonej poziomo na dwa pola u góry trzy złote gwiazdy na szafirowym tle, u dołu purpurowa lilia na złotym tle. Tarczę z herbem opata i po lewej herbem miasta (?) trzyma anioł na zachowanym witrażu.
Najbliższe analogie widoczne są w witrażach z kościoła św. Piotra w Kolonii, należących do największych osiągnięć niemieckiego malarstwa witrażowego: Ukrzyżowanie (1528), Zdjęcie z krzyża (około 1528), Pokłon Trzech Króli i Pasterzy (około 1530), zobacz Scholz 2007. Podobieństwa widoczne są w sposobie malowania postaci (twarze, dłonie), kształtowania draperii, przedstawienia drobnych roślin na ziemi, kroju liter w napisach. Zobacz też Lymant 1982.
[Elżbieta Gajewska-Prorok]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.