Przejdź do treści

Wizja św. Bernarda

autor: Willmann, Michael Lucas Leopold (1630-1706)

datowanie: przed 1682

miejsce powstania: Dolny Śląsk

rodzaj: obraz, bozzetto

materiał: płótno

technika: olej

wymiary: wys.100 cm x szer. 69 cm (z ramą: wys. 111 cm x szer. 81 cm x gł. 6 cm)

  • Biermann, Georg, Deutsches Barock und Rokoko, Jahrhundert-Austellung deutscher Kunst Darmstadt, t. 1-2, Leipzig 1914, I, il. 201, II, s. 61
  • Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów, red. Chudzikowski, Andrzej, t. 1-2, Warszawa 1967, II, nr 1482, il.
  • Cimbal, Hugo, Michael Willmann. Sein Leben und seine Werke, "Bericht der wissenschaftlichen Gesellschaft Philomathie in Neisse ", Neisse 1900-1902, s. 156
  • Drost, Willi, Barockmalerei in den germanischen Ländern, Wildpark-Potsdam 1926, s. 284
  • Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik, red. Gołaj, Iwona, Wrocław 2006, s. 112, 116, il.
  • Gołaj I., Wojturski G., Sztuka Śląska XVI-XIX w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik., Wrocław 2012, s. 44, il. s. 44
  • Theatrum sacrum. El arte barocco de Silesia de los siglos XVII-XVIII (catálogo de la exposición), Museo National de Wrocław, Sala de Exposiciones Caja Duero, red. Ewa Halawa, Romuald Nowak, Marek Pierzchała, Salamanca 2005, nr 44, il.
  • Jubiläums-Ausstellung Michael Willmann 1630-1930, Schlesisches Museum der bildenden Künste, Mai – September 1930, Breslau 1930, nr 53
  • Katalog der Bilder-Galerie im Ständehause zu Breslau, Breslau 1863, nr 138
  • Katalog der Gemälde und Skulpturen. Schlesisches Museum der bildenden Künste, Breslau 1926, s. 109
  • Kloss, Ernst, Michael Willmann. Leben und Werke eines deutschen Barockmalers, Breslau 1934, s. 96, nr A.I.13, il. 70
  • Knoblich, Augustin, Leben und Werke des Malers Michael Lucas Leopold Willman, 1629-1706. Ein Beitrag zur Kunstgeschichte Schlesiens, Breslau 1868, s. 25, 27
  • Paul Knötel, Kirchliche Bilderkunde Schlesiens, Glatz 1929, s. 73
  • Kozak, Anna, Michael Willmann malarz baroku. Wystawa we Wrocławiu, "Biuletyn Historii Sztuki", z. nr 4, r. LVI, 1994, s. 431
  • Lossow, Hubertus, Michael Willmann (1630-1706). Meister der Barockmalerei, Würzburg 1994, s. 56, nr A.83, il.
  • Maul, Dietrich, Michael Willmann. Ein Beitrag zur Barockkunst Schlesiens, Strasburg 1914, s. 49, 68, il. 28
  • Michael Willmann (1630-1706), katalog wystawy, Residenzgalerie Salzburg, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Salzburg 1994, nr 18 (M. Pierzchała), il.
  • Müller-Hofstede, Cornelius, Michael Willmann. Die Jakobsleiter, "Schlesien", 1965, s. 196
  • Parthey, Gustav, Deutscher Bildersaal. Verzeichnis der in Deutschland vorhandenen Oelbilder verstorbenen Maler aller Schulen, t. 1-2, Berlin 1863-1864, nr 24
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 235, kat. 173
  • Pierzchała, Marek, Michael Willmann malarz baroku, "Art & Business", z. nr 1-2, r. 1995, 1995, s. 121
  • Pierzchała, Marek, Z kolekcji malarstwa śląskiego Muzeum Narodowego we Wrocławiu, informator wystawy, Muzeum Miasta Środy Śląskiej, Środa Śląska 1991, nr 20
  • Steinborn, Bożena, Malarstwo Michała Willmanna (1630-1706), katalog wystawy, Muzeum Śląskie we Wrocławiu, październik-listopad 1959, Wrocław 1959, nr 16
  • Steinborn, Bożena, Michał Leopold Willmann, Wrocław 1989, nr 16
  • Steinborn, Bożena, Obrazy Willmanna z Lubiąża przedstawiające Bernarda z Clairvaux, [w:] Ars baculum vitae (księga pamiątkowa Pavla Preissa), Praha 1996, przypis 12

pochodzenie: 1974, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Śląska XVI-XIX w., sala VI, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2326

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

W latach 1680-1702 udało się w Lubiążu zrealizować, całościowo pomyślany, modelowy koncept wystroju wnętrza cysterskiego kościoła klasztornego. Do tego zadania opat Reich zatrudnił obok Willmanna m.in. austriackiego rzeźbiarza Mathiasa Steinla (1644-1727). Zespół barokowych nastaw ołtarzowych powstał z wykorzystaniem gotowych, rytowanych projektów, których autorem był Francuz Jean Lepautre. Rzeźby Steinla wiele ze swej urody zawdzięczały estetyce wywiedzionej od Berniniego, co nie pozostało bez wpływu na prace malarza. Jako pierwsze zamówienie został zrealizowany w 1681 kolosalny ołtarz główny (w zbiorach MNWr drzwi z partii cokołowej z wyobrażeniami biblijnych kapłanów Melchizedecha i Aarona). Zapewne w drugim etapie ustawiono pod kopułami w narożnikach obejścia prezbiterium dwie okazałe nastawy ołtarzy poświęconych św. Benedyktowi i św. Bernardowi – twórcom zgromadzeń benedyktynów i cystersów. Trudniej określić w czasie kolejność realizacji innych elementów zespołu, dla których malarskim akcentem końcowym był tryptyk z wielkim Ukrzyżowaniem (1702, w zbiorach MNWr).

Wizja św. Bernarda to malarskie bozzetto do wspomnianego obrazu ołtarzowego z 1682 roku (obecnie w kościele Zbawiciela w Warszawie). Czas powstania ołtarza jednoznacznie określiła data na jednej z rzeźb, choć bozzetto mogło powstać nieco wcześniej. Możliwe, że przed realizacją nowego wystroju kościoła, funkcję obrazu hipotetycznego wcześniejszego ołtarza św. Bernarda pełniła w Lubiążu większa i inaczej skomponowana wersja tej samej sceny (obecnie w kościele św. Stanisława Kostki na Żoliborzu w Warszawie), której nie dało się dopasować do nowej nastawy.

Według legendy św. Bernard podczas modlitwy w Châtillon nad Sekwaną miał doświadczyć cudownego ożywienia figury Marii, a trzy krople mleka z piersi Madonny zwilżyły jego usta (Lactatio Bernardi). Bozzetto i właściwy obraz w kościele Zbawiciela przedstawiają mistyczną wersję tej wizji św. Bernarda (1090-1153). Ekstatyczne przeżycie świętego sprawia, że – zgodnie z przesłaniem jego teologii – wznosi się on duchowo i uczestniczy w rzeczywistości metafizycznej. Wcześniejsza willmannowska wersja tematu ukazywała cud objawienia karmiącej Madonny, pojawiającej się jak zjawa w realnym gotyckim wnętrzu kościelnym, nieco przypominającym architekturę kościoła klasztornego w Lubiążu (za przedstawieniem katedry w Strassburgu). Nowa kompozycja odchodzi od prostego ilustrowania tej sceny z legendy świętego i rozszerza jej ikonografię. Maria z Dzieciątkiem siedzi i nieco odsłania pierś. Dzieciątko na jej kolanach błogosławi klęczącemu Bernardowi, a według legendy może też przypominać, że namawiało go do wstąpienia do zakonu. Bliskie relacje przedstawionych osób są wyrazem mistyki oblubieńczej Bernarda, łączącej go uczuciem miłości z przedmiotem uwielbienia. Wokół pierwszoplanowej grupy w strumieniach jasności małe aniołki w dynamicznym wirze prezentują arma Christi – narzędzia męki Pańskiej, stanowiące m.in. atrybuty św. Bernarda, ponieważ głęboko łączył się we współczuciu z Chrystusem przeżywając wspomnienie Pasji.

W ujęciu głównej grupy figuralnej Willmann posłużyć się mógł miedziorytem Aegidiusa Rousselta wg Van Dycka przedstawiającym Św. Antoniego Padewskiego adorującego Madonnę (Kozieł 2010).
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: anioł  |  Arma Christi / narzędzia Męki Pańskiej (Pasja Chrystusa; Nowy Testament)  |  barok  |  cystersi / cysterki (zakon)  |  Dzieciątko Jezus  |  Galeria Obrazów w Domu Stanów, Wrocław / Bildergalerie im Ständehaus, Breslau  |  Jezus Chrystus  |  kościół klasztorny Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Lubiąż) (dawna lokalizacja)  |  Królewskie Muzeum Sztuki i Starożytności (Wrocław) / Königliche Museum für Kunst und Altertümer (Breslau)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  malarstwo śląskie  |  Maria / Najświętsza Maria Panna  |  Matka Boska / Maria z Dzieciątkiem / Madonna (Maria / Najświętsza Maria Panna)  |  putto  |  Śląskie Muzeum Sztuk Pięknych, Wrocław / Schlesisches Museum der bildenden Künste  |  św. Bernard z Clairvaux (1090-1153)  |  tematyka religijna  |  wizja mistyczna

11G (anioł)  |  
73D81 (Arma Christi)  |  
11D21 (Dzieciątko Jezus)  |  
11D (Jezus Chrystus)  |  
11F (Najświętsza Maryja Panna)  |  
11F4 (Matka Boska / Maria z Dzieciąkiem)  |  
11H(BERNARD) (św. Bernard z Clairvaux)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.