Przejdź do treści

Zmartwychwstanie Chrystusa

autor: Willmann, Michael Lucas Leopold (1630-1706)

datowanie: ok. 1682

miejsce powstania: Lubiąż (pow. wołowski; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: obraz

materiał: płótno

technika: olej

wymiary: wys. 160,5 x szer. 113,5 cm

  • Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów, red. Chudzikowski, Andrzej, t. 1-2, Warszawa 1967, II, nr 1483, il.
  • Cimbal, Hugo, Michael Willmann. Sein Leben und seine Werke, "Bericht der wissenschaftlichen Gesellschaft Philomathie in Neisse ", Neisse 1900-1902, s. 158
  • Dlabacž, Gottfried Johann, Allgemeines historisches Künstler-Lexikon für Böhmen und zum Theil auch für Mähren und Schlesien, t. 1-3, Prag 1815, nr 51
  • Effner, Joseph, Michael Lucas Leopold Willmann, "Schlesisches Kirchenblatt", z. nr 30, 31, 32, r. 1864, 1864, s. 388
  • Erich Hubala, Johann Michael Rottmayr, Wien-München 1981, il. 474
  • Kalinowski, Konstanty, Lubiąskie ołtarze Michała Willmanna i Macieja Steinla. Barokowy dialog mediów?, [w:] Materiały konferencji poświęconej sztuce Michaela Willmanna. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1995, s. 19-20
  • Kloss, Ernst, Michael Willmann. Leben und Werke eines deutschen Barockmalers, Breslau 1934, s. 97, nr A.I.185, il. 63
  • Knoblich, Augustin, Leben und Werke des Malers Michael Lucas Leopold Willman, 1629-1706. Ein Beitrag zur Kunstgeschichte Schlesiens, Breslau 1868, s. 13
  • Lossow, Hubertus, Michael Willmann (1630-1706). Meister der Barockmalerei, Würzburg 1994, s. 42, nr A.45
  • Maul, Dietrich, Michael Willmann. Ein Beitrag zur Barockkunst Schlesiens, Strasburg 1914, s. 38
  • Michael Willmann (1630-1706), katalog wystawy, Residenzgalerie Salzburg, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Salzburg 1994, s. 18 (B. Steinborn), 66-67, przypis 63 (R. Klessmann)
  • Neumann, Jaromir, Jan Kryštof Liška, "Umění", r. XV, 1967, s. 138-140
  • Barok na Śląsku. Rzeźba i malarstwo ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Miedzi w Legnicy, luty-maj 2001, red. Nowak, Romuald, Pierzchała, Marek, Legnica 2001, s. 26, nr 5
  • Aneks do katalogu wystawy "Michael Willmann (1630-1706)", red. Pierzchała, Marek, Houszka, Ewa, Wrocław 1994, nr I.17
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 240, kat. 177
  • Pierzchała, Marek, Michael Willmann malarz baroku, "Art & Business", z. nr 1-2, r. 1995, 1995, s. 121
  • Nowożytne malarstwo śląskie XVI-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Okręgowe w Jeleniej Górze, red. Pierzchała, Marek, Jelenia Góra 1986, nr 31
  • Pühringer-Zwanowetz, Leonore, Matthias Steinl, Wien 1966, s. 216, il. 32, 265
  • Steinborn, Bożena, Michał Leopold Willmann, Wrocław 1989, nr 20
  • Wels, Paul, Kloster Leubus in Schlesien, Breslau 1908, s. 14, 52

pochodzenie: 1981, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2634

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

W obejściu prezbiterium cysterskiego kościoła klasztornego w Lubiążu ustawiono około roku 1682 pod ścianami bocznymi sześć ołtarzy. Druga ich para została poświęcona dwu najważniejszym momentom dzieła Zbawienia: po stronie północnej ołtarz Narodzenia Chrystusa – wcieleniu Syna Bożego, a po stronie południowej ołtarz Zmartwychwstania Chrystusa – Jego triumfowi nad śmiercią, otwierającemu drogę do nieba i wskazującemu ją ludziom.

Efekty dynamicznego ruchu ku górze budują w kompozycji diagonale – układy postaci dolnego planu jakby poddają się w swym poruszenie wizji zmartwychwstałego Chrystusa unoszącego się nad tumbą grobu. Strażnicy albo leżą na ziemi śpiąc, albo uciekają, albo przerażeni osłaniają się przed oślepiającym światłem spływającym z nieba, a skupionym na akcie Zmartwychwstałego. Pociągnięcia pędzla różnicują opracowanie świetlistej, "duchowej" karnacji anioła oraz połyskującego złociście ciała Chrystusa w stosunku do nasyconych, "materialnych" i rysunkowo podkreślonych postaci żołnierza z ekspresyjnie akcentowanym czernią grymasem przerażenia w fizjonomii. Wyraziste plamy lokalnych kolorów w strefie ziemskiej kontrastują z monochromatyczną, ugrową jasnością strefy wizji.

Neumann (1959, 1967) dopatruje się w obrazach ołtarzy z Lubiąża wpływu i udziału w wykonawstwie Johanna Christopha Liški, współpracującego z ojczymem po powrocie w 1677 z Włoch. Kalinowski (1995) wskazuje na zależność dwustrefowej, dynamicznej kompozycji Zmartwychwstania od sztychu Jeana Le Pautra z jego wzornika "inwencji" ołtarzowych, z którego korzystano przy projektowaniu lubiąskich ołtarzy. Steinborn (1994) domyśla się dla obrazu wzorców rudolfińskich. Klessmann (1994) uważa, że poruszenie i świetlistość kompozycji wiele zawdzięczają odległym wzorom, zauważając, że Willmann znać musiał akwafortę autorstwa Cornelisa Schuta, ucznia Rubensa o tym samym temacie lub – jak uważa Kozieł (2010) – Leonarda I Hackenauera. Anita Kłos (2006) stwierdza wreszcie, że obraz jest niemal dokładnym powtórzeniem włoskiej kompozycji Cirro Ferriego (krąg Cortony i Maratty) zamieszczonej jako sztych w Missale Romanum, wydanym w Rzymie w 1662 r.

Obrazowi w ołtarzu towarzyszyły niegdyś rzeźby trzech Marii, które pierwsze dotarły do pustego grobu. Ich figury są uważane za własnoręczne prace Matthiasa Steinla. Zachowały się dwie z nich – św. Maria Magdalena (Piotrowice) i – jako destrukt bez głowy – figura jednej z Marii (MNWr), d. z lewej strony ołtarza.
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: akt męski  |  anioł  |  barok  |  Chrystus Zmartwychwstały  |  kościół klasztorny Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Lubiąż) (dawna lokalizacja)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  malarstwo śląskie  |  miecz (uzbrojenie – ikonografia)  |  obraz ołtarzowy  |  pióro ptaka  |  rzymski legionista / żołnierz rzymski  |  tarcza  |  tematyka religijna  |  włócznia (broń)  |  Zmartwychwstanie (Sceny od Zmartwychwstania do Zesłania Ducha Św.; Nowy Testament)

11G (anioł)  |  
73EE15 (Chrystus Zmartwychwstały)  |  
73E1 (Zmartwychwstanie)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.