Przejdź do treści

Melchizedek

autor: Willmann, Michael Lucas Leopold (1630-1706)

datowanie: 1681

miejsce powstania: Lubiąż (pow. wołowski; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: obraz

materiał: deska świerkowa

technika: olej

wymiary: wys. 220 cm x szer. 118 cm (z ramą: wys. 220,5 cm x szer. 121 cm x gł. 7 cm)

napis:
na odwrocie: Anno 1681 ist dießer Altar angefangen / worden zu staffiren. [... nieczytelne] den 1 July / und den 18 Novem farbigen
  • Willmann. Opus magnum, Pawilon Czterech Kopuł, oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu, 22.12.2019 - 04.10.2020
  • Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów, red. Chudzikowski, Andrzej, t. 1-2, Warszawa 1967, II, nr 1477, il.
  • Cimbal, Hugo, Michael Willmann. Sein Leben und seine Werke, "Bericht der wissenschaftlichen Gesellschaft Philomathie in Neisse ", Neisse 1900-1902, s. 158
  • Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik, red. Gołaj, Iwona, Wrocław 2006, s. 112, il.
  • Jubiläums-Ausstellung Michael Willmann 1630-1930, Schlesisches Museum der bildenden Künste, Mai – September 1930, Breslau 1930, nr 47a, b
  • Kaczmarek, Romuald, Witkowski, Jacek, Dekoracja malarska kaplicy książęcej w Lubiążu. Najwcześniejsze prace freskowe Willmanna, [w:] Willmann i inni. Malarstwo, rysunek i grafika na Śląsku i w krajach ościennych w XVII i XVIII wieku, red. Kozieł, Andrzej; Lejman, beata, Wrocław 2002, przypis 38
  • Teatr i mistyka. Rzeźba barokowa pomiędzy Zachodem a Wschodem / Theater and mysticism. Baroque sculpture between West and East, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu. czerwiec-sierpień 1993, red. Kalinowski, Konstanty, Poznań 1993, nr III.10a
  • Kloss, Ernst, Michael Willmann. Leben und Werke eines deutschen Barockmalers, Breslau 1934, s. 94, nr A.I.164- 165, il. 60 (jako Abraham)
  • Klossowski, Erich, Michael Willmann, Breslau 1902, s. 26
  • Knoblich, Augustin, Leben und Werke des Malers Michael Lucas Leopold Willman, 1629-1706. Ein Beitrag zur Kunstgeschichte Schlesiens, Breslau 1868, s. 6
  • Kozieł, Andrzej, Angelus Silesius, Bernhard Rosa i Michael Willmann, czyli sztuka i mistyka na Śląsku w czasach baroku, Wrocław 2006, s. 297, 299
  • Lossow, Hubertus, Michael Willmann (1630-1706). Meister der Barockmalerei, Würzburg 1994, s. 27, 33, nr A.3, il. (jako Abraham)
  • Maul, Dietrich, Michael Willmann. Ein Beitrag zur Barockkunst Schlesiens, Strasburg 1914, s. 42, il. 25 (jako Abraham)
  • Aneks do katalogu wystawy "Michael Willmann (1630-1706)", red. Pierzchała, Marek, Houszka, Ewa, Wrocław 1994, nr I.14
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 230, kat. 169
  • Pierzchała, Marek, Michael Willmann malarz baroku, "Dzieła i interpretacje", z. III, r. 1995, 1995, s. 122
  • Steinborn, Bożena, Michał Leopold Willmann, Wrocław 1989, nr 14
  • Wels, Paul, Kloster Leubus in Schlesien, Breslau 1908, s. 12, 42

pochodzenie: 1981, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Śląska XVI-XIX w., sala VI, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2631

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Król Szalemu Melchizedek to pierwszy wspomniany w Piśmie Świętym kapłan Boga Najwyższego. Niosąc chleb i wino wyszedł na spotkanie Abrahama jako zwycięzcy Kedorlaomera i pobłogosławił go, Abraham zaś wydzielił Melchizedekowi dziesięcinę z wojennego łupu (Rdz 14,17-20). W Liście do Hebrajczyków (7, 1-3; 7, 16) postać Melchizedeka interpretowana jest jako figura Chrystusa w nawiązaniu do Psalmu 110 - "Tyś Kapłanem na wieki – na wzór Melchizedeka", nie "według przepisu prawa cielesnego" jako potomek Abrahama przez Judę, Lewiego i Aarona, "ale według siły niezniszczalnego życia".

Willmann przedstawił Melchizedeka w stroju określającym jego podwójną godność - królewską i kapłańską. Na głowie ma mitrę kapłańską opasaną królewską koroną, a jego ramiona okrywa królewski czerwony płaszcz podbity gronostajami. Na piersiach nosi kapłański pektorał zawieszony na złotym łańcuchu. Dzban z winem trzyma za stopę, a tacę z chlebami ujmuje z czcią przez białe velum.

Wyobrażenie Melchizecha i Aarona (MNWr) tworzyły parę na drzwiach w części cokołowej ołtarza głównego kościoła opackiego w Lubiążu. W jego retabulum znajdowały się kolejne obrazy Willmanna: główny – Wniebowzięcie Marii Panny (1681, obecnie w kościele w Warszawie-Pyrach) oraz Trójca Święta ze św. Józefem (w kościele w Tarczynie k. Warszawy), zaś nad wizerunkami Melchizedeka i Aarona ustawione były w głównej kondygnacji wielkie figury odpowiednio św. Piotra i św. Pawła autorstwa Matthiasa Steinla.
Maul (1914) błędnie rozpoznał postacie na drzwiach ołtarzowych jako Abrahama i Melchizedeka, myląc je ponadto ze sobą (pomyłka ta utrwaliła się w późniejszej literaturze, nie skorygował jej ani Kloss w 1934, ani Lossow w 1994).

Kloss wysoko oceniał walory kolorystyczne obu obrazów widząc w nich zapowiedź stylu willmannowskiego z lat dziewięćdziesiątych. Kozieł stwierdza w dynamicznym, impastowym malowaniu alla prima nawiązywanie do rembrandtowskiej manier rouwe, choć ten efekt łączy się tu także z malowaniem laserunkowym i oszczędnym wykorzystywaniem w kompozycji ciepłej barwy bolusowego gruntu i z nonszalanckim niedoprecyzowaniem formy w cieniach.
W zbiorach KAK (Büsching 1821) znajdowała się niegdyś inna para malowanych drzwi ołtarzowych niewiadomego pochodzenia, przedstawiających starotestamentowych kapłanów: Melchizedeka i ostatniego kapłana przed Chrystusem – Zachariasza, ojca św. Jana Chrzciciela.
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: chleb  |  dzban  |  kapłan / kapłanka (ikonografia)  |  korona królewska  |  kościół klasztorny Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Lubiąż) (dawna lokalizacja)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  malarstwo śląskie  |  Melchizedek (Biblia)  |  mitra / infuła  |  obraz ołtarzowy  |  ołtarz  |  pektorał  |  płaszcz podbity gronostajami  |  Stary Testament (Biblia)  |  tematyka biblijna  |  wino

11I62(MELCHIZEDEK)   |  
71 (Stary Testament)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.