Przejdź do treści

Figura Andromedy

wytwórnia: Prószków (wytwórnia fajansu; 1763-1853)

datowanie: 1769-1783

miejsce powstania: Prószków (pow. opolski; woj. opolskie), Górny Śląsk

rodzaj: figura

materiał: fajans

technika: szkliwienie / glazurowanie

wymiary: wys. 32 cm

sygnatura:
odwrocie podstawy, pisany kursywą: manganowy monogram DP
  • Gołaj I., Wojturski G., Sztuka Śląska XVI-XIX w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik., Wrocław 2012, s. 100-101, il. s. 100
  • Sozańska, Jolanta, Fajans z wytwórni europejskich. Katalog zbiorów, Wrocław 2022, s. 148
  • Ziomecka, Anna, Prószkowska plastyka figuralna, "Roczniki Sztuki Śląskiej", r. I, 1959, Tbl. VI, il. 3

pochodzenie: 1953, zakup

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Ceramiki

numer inwentarza: MNWr I-100

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Na owalnym płaskim cokole figura stojącej kobiety przypiętej łańcuchami do pnia drzewa; postać przechylona na lewo, wsparta na lewej nodze, prawa ugięta w kolanie; prawa ręka uniesiona ku górze, przypięta do konara, lewą podtrzymuje osłaniającą ją tkaninę; włosy spięte opaską.

Najpełniejszy przegląd plastyki prószkowskiej znajduje się w artykule Anny Ziomeckiej. Autorka grupuje figurki tematycznie. Andromedę umieszcza pośród przedstawień mitologicznych. Zachowane przykłady z tego zespołu są dosyć jednorodne pod względem opracowania artystycznego i wykazują spore podobieństwa do pierwowzorów rzeźbiarskich.

Przedstawienie Andromedy być może było wzorowane na znanym, powielanym w grafikach, obrazie Giorgia Vasariego Perseusz i Andromeda z 1570 roku (dziś w zbiorach Palazzo Vecchio we Florencji), na którym kobieta ujęta jest w kontrapoście, z ręką uniesioną ku górze, przypiętą łańcuchem do skały; łańcuchy krępują nogi w kostkach. Prószkowska bogini przypięta do drzewa, niezgodnie zresztą z mitem, upodabnia się do nimfy Dafne. Cała rzeźba jest mocno rozczłonkowana, w barokowym jeszcze guście, a postać przedstawiona z przesadną, teatralną gestykulacją. Wrocławski obiekt jest niemalowany; grube cynowe szkliwo niekiedy wręcz podkreśla techniczne niedociągnięcia i niedoskonałości warsztatowe (na przykład błędy anatomiczne).
[Jolanta Sozańska]

słowa kluczowe: Andromeda (mitol.)  |  ceramika  |  sztuka śląska

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.