Przejdź do treści

Dwa projekty witraży do jadalni w domu tajnego radcy handlowego Louisa Ravené w Berlinie

autor: Burger, Ludwig (1825-1884)

datowanie: 1870 (październik)

miejsce powstania: Berlin (Niemcy)

rodzaj: rysunek, projekt witraża

materiał: papier naklejony na arkusz papieru

technika: rysowanie

wymiary: arkusz: 25,2 x 33,6; 1. rysunek: wys. 11,4 x szer. 3,5; 2. rysunek: wys. 11,4 x szer. 12,7 cm

fundator: Ravené, Louis (1823-1879) – handlowiec, kolekcjoner

sygnatura:
na verso podklejonego arkusza, w narożu eliptyczna pieczęć z napisem: L. Burger / Maler., odbita różowym tuszem
napis:
czarnym atramentem, na podklejonym arkuszu:
po lewej u góry: ... [dwa wyrazy trudne do odczytania] Oct. 70. Hauptraum. No 1.
w dolnej partii, po lewej: Entwurfe zu Glasmalereien Speisesaal / ... Ravene, Wallstrasse 92. 93. / October 1870.
podpisy na podklejonym arkuszu, pod poszczególnymi przedstawieniami na rysunkach, kolejno od lewej: ... // Koch [?] / im ....: Fischerei, Jagd // Poesie [?];
ołówkiem, prawy dolny róg podklejonego arkusza: 128.20.
ołówkiem, w obrębie pierwszego rysunku: Fischerei Koch [?] Jagd
  • Kaul, Camilla G., Friedrich Barbarossa im Kyffhäuser. Bilder eines nationalen Mythos im 19. Jahrhundert, Textband, Köln – Wien 2007, seria Atlas Bonner Beiträge zur Kunstgeschichte, Neue Folge, Band 4/1, s. 384-385

pochodzenie: 2015, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-17436/a-b

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Dwa rysunki z trzema projektami, naklejone na arkusz papieru.

Na pierwszym rysunku szkicowy projekt ołówkiem: personifikacja
W prostokątnym, wydłużonym polu przedstawienie nieokreślonej alegorii (?) w architektonicznym obramieniu.
Pole centralne wypełnia postać kobiety, która stoi na tralkowej formie rozchylającej się w górnej partii w kielich kwiatu. Kobieta ukazana w kontrapoście i lekko zwrócona w lewo. W prawej zgiętej ręce trzyma przy twarzy wachlarz, zaś lewą, opuszczoną dłonią ujmuje brzeg wąskiego szala. Postać odziana w antykizującą, długą suknię i tunikę przepasaną szerokim pasem z klamrą. Obramienie architektoniczne stanowi półkolista arkada o cechach renesansowych, wsparta na dwóch półkolumnach stojących na cokołach.

Na drugim rysunku dwa szkicowe projekty ołówkiem: personifikacja poezji i mężczyzna niosący tacę z jadłem.
Projekt po prawej stronie w kształcie prostokąta. Centralne, prostokątne pole otoczone jest szeroką bordiurą. W głównym polu ukazany jest kroczący mężczyzna ukazany z profilu, niosący na tacy jadło. Za nim, idący mały chłopiec niosący stos talerzy. Mężczyzna o krótkich włosach, w kucharskim fartuchu z łyżką za pasem; Tło pola wypełnione szkicowo zaznaczoną siatką rombową. W pasach bordiury po lewej i prawej stronie szkicowe zarysy puttów i dekoracji floralnej w układzie kandelabrowym. Po lewej stronie, putto trzymające więcierz, symbolizujące rybołóstwo. Nad nim kompozycja trzech wędek [?] i kolistego więcierza. Po prawej putto napinające łuk, symbolizujące myślistwo. Nad nim kompozycja panopliów myśliskich: oszczepów i kordelasów. W górnym pasie bordiury, pośrodku: bukalion z podwiedszonymi girlandami i wstęgami (zaznaczonymi fragmentarzycznie). W dolnej partii bordiury szkicowo zaznaczona, wijąca się banderola.

Projekt po prawej stronie: w prostokątnym, wydłużonym polu przedstawienie alegorii poezji [?] w architektonicznym obramieniu. Pole wypełnia unosząca się postać kobiety z długimi, rozwianymi włosami i z motylimi skrzydełkami, o sylwetce lekko skręconej i głowie zwróconej ku górze. W prawej, uniesionej ręce trzyma wzniesioną ku górze płonącą pochodnię, lewą zgiętą w łokciu przytrzymuje dolny trzon pochodni. Postać kobiety odziana w antykizującą, długą suknię, przewiązaną w pasie, dolna część sukni rozwiana – unoszona pędem powietrza. Obramienie architektoniczne stanowi półkolista arkada (zaznaczona fragmentarycznie).
[Zuzanna Mikołajek]

słowa kluczowe: bukranion (ornament)  |  girlanda / feston (motyw dekoracyjny)  |  groteska (ornament)  |  kucharz (ikonografia)  |  neorenesans  |  personifikacja  |  Poezja (personifikacja)  |  putto  |  rysunek niemiecki  |  sztuka niemiecka

Powiązane (5):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.