Przejdź do treści

Widok Pirny z twierdzą Sonnenstein

autor grafiki: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

autor pierwowzoru: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

datowanie: ok. 1760

miejsce powstania: Drezno (Niemcy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta, miedzioryt

wymiary: odcisk płyty wys. 422 x szer. 548 mm, arkusz 654 x 865 mm

sygnatura:
Prawy dolny róg: Peint et gravé par Ber: Bellotto dit Canaletto Peiň: R:
napis:
Napis poniżej [rozdzielony godłem Saksonii i Rzeczpospolitej]: Vuë de la Forteresse de Sonnenstein du coté du chemin par oú l’on va a / Königstein, qui regarde en bas la Ville de Pirna, et d’un cote l’Elbe, et les Campagnes de Dresden
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 225, w poz. 3 (cykl)
  • Badach, Artur, Królikiewicz, Magdalena, Bernardo Bellotto, W 300. rocznicę urodzin malarza, Warszawa 2022, kat. nr 35a, s. 203-204
  • Fritsche, Hellmuth Allwill, Bernardo Belotto genannt Canaletto, Burg 1936, s. 146, poz. VR 27
  • Heinecken, Karl Heinrich von,, Dictionnaire des artistes, dont nous avons des estampes, t. 2, Leipzig 1788, seria Contentant la lettre B–Biz, s. 436, poz. 6
  • Heinz, Günther, Verzeichnis der Radierungen, (w:) Bernardo Bellotto genannt Canaletto., Wien 1965, seria Katalog wystawy zorganizowanej przez Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthistorisches Museum Wien (29 kwiecień – 25 lipca 1965, Wien, Oberes Belvedere),, s. 92, poz. 178
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 264, poz. 22
  • Manikowska, Ewa, Bernardo Bellotto i jego drezdeński apartament. O tożsamości społecznej i artystycznej weneckiego wedutysty, Warszawa 2014, s. 245-251 (cykl)
  • Meyer, Rudolph, Die beiden Canaletto – Antonio Canale und Bernardo Belotto, Dresden 1878, s. 61, poz. 27
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 395 (cykl)
  • Szylin, A. M., Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 16, 1997, seria Campagne–Cartellier, s. 95 (cykl)
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. V, Leipzig 1911, s. 487–489 (cykl)
  • Vesme, Alexandre de, Le Peintre-graveur Italien. Ouvrage Faisant Suite au Peintre-graveur de Bartsch, Milan 1906, s. 503, poz. 27
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, s. 78, poz. 111

pochodzenie: 1953, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2164

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Katalog dobytku utraconego w czasie bombardowania miasta, sporządzony przez Bernarda Bellotta po powrocie do Drezna w 1762 roku, dowodzi, że przed swym wyjazdem do Wiednia artysta ukończył sześć z planowanych jedenastu widoków miasta Pirna. Po powrocie z Wiednia malarz wykonał widoki zrujnowanej stolicy Saksonii, powrócił również do serii wedut "Saskiej Szwajcarii".

Ukazana po prawej stronie kompozycji twierdza powstała z przebudowanego w latach 1668–1685 oraz 1735–1737 zamku Sonnenstein, wzmiankowanego po raz pierwszy w XIII w. Na dziele Bellotta malowniczo położony na wzgórzu zamek, widziany od strony drogi prowadzącej do twierdzy Konigstein, góruje nad niewielkim spokojnym miastem leżącym u jego podnóża. Na pierwszym planie pod opiekuńczym spojrzeniem pasterza pasą się owce oraz krowa z małym cielakiem. Leżąca na skraju łąki para spokojnie przygląda się sielankowej scenerii. Za nimi w oddali widoczny jest kościół mariacki z wysoką wieżą górującą nad okalającą go zabudową mieszkalną. W oddali, na ostatnim planie kompozycji widoczny zarys leżącego nieopodal Pirny Drezna.

Po oblężeniu Pirny i kapitulacji obrońców twierdzy w 1758 roku Sonnenstein stracił swój obronny charakter. Po bombardowaniu twierdzy przez wojska pruskie podczas wojny siedmioletniej rozebrany został zewnętrzny pierścień murów. W czasie II wojny światowej twierdza stała się miejscem zbrodniczej "Akcji T4", w której niemieccy naziści wymordowali w latach 1940–1941 około 13720 osób niepełnosprawnych, chorych psychicznie, wymagających opieki w ramach tego, co aparat III Rzeszy nazywał "eliminacją życia niewartego życia" (niem. Vernichtung von lebensunwertem Leben).
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: barok  |  grafika niemiecka  |  grafika włoska  |  panorama miejscowości  |  pejzaż / krajobraz  |  Pirna (Niemcy)  |  sztuka niemiecka  |  twierdza (archit.)  |  widoki Niemiec

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.