Przejdź do treści

Herkules i Omfale

autor: Celesti, Andrea (1637-1712) ?

wcześniejsza atrybucja: Bellucci, Antonio (1654-1726)

datowanie: ok. 1670

miejsce powstania: Włochy

rodzaj: obraz

materiał: płótno

technika: olej

wymiary: wys. 142,5 x szer. 111 cm

  • Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich, red. Bożena Steinborn, Wrocław 2012, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 44-47, kat. 11, il. s. 45, 46
  • Steinborn, Bożena, Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich, Wrocław 1982, s. 36-38, kat. 9

pochodzenie: 1972, zakup

na ekspozycji: Sztuka Europejska XV-XX w., sala III, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2222

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Herkules obejmuje tulącą się do niego królową lidyjską Omfale, która kupiła tego słynnego herosa na targu niewolników. Zmuszany do kobiecej pracy jako prządka, na głowie ma wianek, w jednej ręce kądziel, ale w drugiej trzyma już odzyskaną maczugę. Ten zaczerpnięty z mitologii greckiej temat zdobył popularność na scenach operowych w XVII i XVIII wieku. Malarz zaproponował jego niezwykle oryginalną syntezę. Poprzez wymianę atrybutów męskich i damskich, kochankowie osiągają jedność nie tylko cielesną, ale i duchową. Oboje znajdują się teraz w swej mocy; władczyni z lwią skórą bohatera na ramieniu, oddaje się w niewolę uczuć swemu zakładnikowi, on zaś chwilowo wojenną maczugę zamienił na damskie zajęcia i pokojowe uściski. Od ciemnego zielonkawego tła odcinają się blade, porcelanowe ciało kobiece i swobodniej malowane męskie, którego ciepły koloryt daje barwa bolusowego podkładu przebijająca się przez laserunki. Charakterystyczne dla Wenecji cechy malarskiego, miękkiego kształtowania formy, pozwalające odwzorowywać rzeczywistość nie poprzez rysunek lecz dzięki plamie barwnej, wzmocnił dodatkowo silny światłocień. Celesti kontrastuje postacie kochanków, których pozy niewygodne, ale jakże znakomicie oddające uścisk miłosny, wywodzą się z manieryzmu. Wenecjanin zatrudniony m.in, w Pałacu Dożów przeniósł się do Brescii i Toscolano, by ok, 1700 powrócić do miasta Giorgiona i Tintoretta. Echa twórczości obu tych mistrzów obecne są w jego pracach, których wyszukaną zmysłowość podziwiali malarze rokokowi między innymi Jean-Honore Fragonard.
[Beata Lejman]

słowa kluczowe: Herkules (mitol.)  |  kądziel  |  kobieta  |  lwia skóra  |  maczuga  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo włoskie  |  mężczyzna  |  Omfale (mitol.)  |  tematyka mitologiczna  |  tenebryzm  |  wieniec

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.