Przejdź do treści

Rodzina Chrystusa

autor: Willmann, Michael Lucas Leopold (1630-1706)

datowanie: 1677-1679

miejsce powstania: Śląsk

rodzaj: obraz, bozzetto

materiał: deska dębowa

technika: olej

wymiary: wys. 119 cm x szer. 73 cm (z ramą: wys. 131 cm x szer. 87 cm x gł. 7 cm)

napis:
awers, lewy dolny róg: ABRAHAM multarum gen... / Pater. / Genes. 17; ISAAC.; / MATHATHIA; DAVID; AARON; MATHAN; / IACOB.; IOACHIM; ANNA; SOBE; / CLEOPHAS; MARIA; ELISABET; ZACHARIAS; IOANNES. / Bab.; / IOSEPH; MARIA; IESVS.; / SIMEON.; IOSEPH.; IVDAS; IACOBVS / Minor; MARIA; SALOME.; ZEBEDEVS; / IOANNES / Evang.; IACOBVS / Maior
na księdze prawy dolny róg: Liber / gene/ rati / ones / JESV / CHRISTI / secundum / Lucam
  • Albert, F., Die Entdeckungzweier Glatzer Willmannbilder, "Die Grafschaft Glatz", z. nr 3/4, r. 1919, 1919, s. 23-24, il.
  • Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów, red. Chudzikowski, Andrzej, t. 1-2, Warszawa 1967, II, nr 1470, il.
  • Gołaj, Iwona, Wojturski, Grzegorz, Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik, Wrocław 2006, s. 112, 113, il.
  • Theatrum sacrum. El arte barocco de Silesia de los siglos XVII-XVIII. (Catálogo de la exposición), red. Ewa Halawa, Romuald Nowak, Marek Pierzchała, Salamanca 2005, nr 42, il.
  • Jubiläums-Ausstellung Michael Willmann 1630-1930, Schlesisches Museum der bildenden Künste, Mai – September 1930, Breslau 1930, nr 29
  • Kloss, Ernst, Michael Willmann. Leben und Werke eines deutschen Barockmalers, Breslau 1934, s. 77, 182, nr A.I.16, il. 32
  • Klossowski, Erich, Michael Willmann, Breslau 1902, s. 28
  • Paul Knötel, Kirchliche Bilderkunde Schlesiens, Glatz 1929, s. 57
  • Kozieł, Andrzej, Hubertus Lossow, Michael Willmann (1630-1706) – Meister der barockmalerei, Würzburg 1994, "Dzieła i interpretacje", z. III, r. 1995, 1995, s. 133
  • Kozieł, Andrzej, Rysunki Michaela Willmanna (1630-1706), Wrocław 2000, s. 128
  • Lossow, Hubertus, Michael Willmann (1630-1706). Meister der Barockmalerei, Würzburg 1994, s. 18, 36, 94, nr A.12, il.
  • Die Blume Europas. Meisterwerke aus dem Nationalmuseum Breslau, katalog wystawy, red. Łukaszewicz, Piotr, Köln 2006, nr 39 (M. Pierzchała), il.
  • Maul, Dietrich, Michael Willmann. Ein Beitrag zur Barockkunst Schlesiens, Strasburg 1914, s. 39, il. 22
  • Michael Willmann (1630-1706), katalog wystawy, Residenzgalerie Salzburg, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Salzburg 1994, nr 14 (M. Pierzchała), il.
  • Müller-Hofstede, Cornelius, Michael Willmann. Die Jakobsleiter, "Schlesien", 1965, s. 196
  • Pasierb, Janusz St., Malarz gdański Herman Han, Warszawa 1974, s. 102
  • Pierzchała, Marek, Houszka, Ewa, Lejman, Beata, Łukaszewicz, Piotr, Malarstwo śląskie 1520-1800, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 228, kat. 168
  • Pierzchała, Marek, Michael Willmann malarz baroku, "Dzieła i interpretacje", z. III, r. 1995, 1995, s. 121
  • Pierzchała, Marek, Z kolekcji malarstwa śląskiego Muzeum Narodowego we Wrocławiu, informator wystawy, Muzeum Miasta Środy Śląskiej, Środa Śląska 1991, nr 18
  • Steinborn, Bożena, Malarstwo Michała Willmanna (1630-1706), katalog wystawy, Muzeum Śląskie we Wrocławiu, październik-listopad 1959, Wrocław 1959, nr 10
  • Steinborn, Bożena, Michał Leopold Willmann, Wrocław 1989, nr 8, il.
  • Steinborn, Bożena, Obrazy Willmanna z Lubiąża przedstawiające Bernarda z Clairvaux, [w:] Ars baculum vitae (księga pamiątkowa Pavla Preissa), Praha 1996, przypis 2, 9
  • Wiese, Erich, Michael Willmann. Zur Jubiläumsausstelung im Schlesischen Museum der bidenden Künste, "Schlesische Monatshefte", z. VII, r. 1930, 1930, s. 244
  • Zahlten, Johannes, Spätes Lob für Michael Willmann (1630-1706): Zwei Ausstellungen, ein Katalog und eine Monographie, "Zeitschrift fu¨r Kunstgeschichte", z. 58, r. 1995, 1995, s. 131

pochodzenie: 1974, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Śląska XVI-XIX w., sala VI, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2328

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

U dołu pośrodku zasiada Abraham z synem Izaakiem. Naczynie z żarem u stóp patriarchy i wiązka szczap na plecach jego syna przypominają o gotowości do złożenia ofiary z syna (Rdz 22,1-12) wynikająca z wiary i ufności pokładanej w Bogu, co znajduje dopełnienie teologiczne w symbolicznie wskazanym skutku odkupieńczej ofiary Chrystusa – zwycięstwie nad grzechem.

Anioł z tablicą genealogiczną i leżący przy księdze wół symbolizują Ewangelie św. Mateusza i św. Łukasza jako źródła wiedzy o ziemskich przodkach rodziny Chrystusa. Zawierając z Abrahamem przymierze Jahwe obiecał, że stanie się on ojcem narodów i królów (Rdz 17,6). Izaak miał syna Jakuba, który – prorokując o potomkach swego syna Judy – zapowiedział królewski i kapłański rodowód Mesjasza (Rdz 49,10). Królewskość pokolenia Judy spełniła się w Dawidzie, a godność kapłańska od czasów Aarona jest dziedziczna w pokoleniu Lewiego. Obie linie łączą się ponownie w Jezusie, który urodził się Marii i Józefowi, potomkowi królewskiej linii Dawida i Matatiasza. Bratem Jakuba, ojca Józefa, był Stolanus, żonaty z Emerentią. Ich córkami były Anna, żona Joachima, matka Marii oraz Sobe – matka Elżbiety, żona kapłana Zachariasza, babka św. Jana Chrzciciela. Świętą Rodzinę otaczają potomkowie Anny z jej kolejnych małżeństw z Kleofasem (uważanym za brata Józefa), a następnie z Salomasem. Dzieci Marii Kleofe (córki Kleofasa) z Alfeuszem to Szymon (zmarły na krzyżu), Józef Bersabas, Juda Tadeusz, Salome i Jakub Mniejszy. Dzieci Marii Salome (córki Salomasa) z Zebedeuszem to Jakub Większy i Jan Ewangelista. (Według innej tradycji synowie Marii Kleofe występują jako dzieci św. Józefa z pierwszego małżeństwa – przyrodni bracia Jezusa.)

Program obrazu łączy kilka motywów ikonograficznych, poddanych nowej redakcji teologicznej i kompozycyjnej. Tradycyjne Drzewo Jessego, przedstawiające ziemskich królewskich protoplastów Jezusa, zastąpione zostało przez Drzewo Abrahama. Kreśląc pochodzenie Józefa i Marii podkreśla się podwójny królewski i kapłański rodowód przodków Mesjasza. W zawiłości linii genealogicznych wpleciono członków tzw. Wielkiej Rodziny Chrystusa, którzy tworzą krąg wokół Świętej Rodziny. Nad Jezusem unosi się gołębica Ducha Świętego i Bóg Ojciec w koronie jako Trójca Niebiańska (trinitas coelestis), co określa boską istotę Zbawiciela, zaś jego człowieczeństwo wyraża przynależność do Trójcy Ziemskiej (trinitas terrestris) z Marią i Józefem. Niepokalana Maria jako Immaculata wspiera stopy na sierpie księżyca i depcze głowę oplatającego kulę ziemską węża w triumfie nad grzechem pierworodnym, a towarzyszący Marii Józef trzyma lilię – symbol czystości ich małżeństwa.

Ideą główną kompozycji jest nie tyle wywód genealogiczny, stanowiący pierwszy poziom odczytania treści, ile wzorzec miłości będącej według św. Bernarda jedyną drogą do Boga. Ten nowy typ ikonograficzny – Rodzina Chrystusa – po części tylko zgodny z przekazami św. Mateusza (Mt 1, 1-17) oraz św. Łukasza (Łk 3, 23-38), eksponujący natomiast postać św. Józefa opracowywał Willmann przez kilka lat, zaś autorem koncepcji teologicznej był bez wątpienia opat krzeszowski Bernhard Rosa jako propagator kultu św. Józefa na Śląsku. Etapy plastycznego kształtowania się tej koncepcji dokumentują rysunki Willmanna z Muzeum Narodowego w Warszawie i wiedeńskiej Albertiny (Kozak 1994; Kozak 1995; Kozieł 2000), a zamyka duża autorska akwaforta z 1675. Kozieł (2000) wyłącza z tego ciągu rysunek z Albertiny, który przypisuje Johannowi Jacobowi Eybelwieserowi (artysta wykorzystał tę kompozycję w malowidle ołtarzowym z 1714 w kościele parafialnym w Gorzanowie). Wzór dla postaci Abrahama znajduje w rycinach Rembrandta przedstawiających Wypędzenie Hagar lub Persa (Kozieł 2001). Z tym samym źródłem inspiracji łączy Willmannowskie bozzetto gęsta, rembrandtowska materia malarska. Pojawiała się ona już w pracach wcześniejszych, a powróci jeszcze np. w drzwiach ołtarza głównego dla Lubiąża z 1681.

Omawiana tablica jest bozzettem obrazu dla ołtarza głównego kościoła klasztornego w Krzeszowie, a powstała pomiędzy rokiem 1677, a 1679, tzn. po pożarze poprzedniego ołtarza w kościele opackim (20 lipca 1677) i przed ukończeniem nowego, za który ostatnie rachunki uregulowano 4 lutego 1680 (Lutterotti 1930). W nastawie treści malowidła uzupełniały zaginione dziś obrazy Koronacja Marii przez Trójcę Świętą (u góry, zapewne bliski ikonograficznie Koronacji Marii z 1656 r. w zbiorach muzeum) i malowane na drzwiach przedstawienia św. Jadwigi oraz św. Elżbiety a także przeniesione później do ołtarza kościoła w Wierzbnej figury św. Benedykta i św. Bernarda (Kozieł 2006). W dzisiejszym ołtarzu z XVIII w. ulokowanym w północnym ramieniu transeptu kościoła klasztornego w Krzeszowie wielkiemu malowidłu towarzyszą rzeźby Dorazila: geniusze z symbolami potrójnej godności Chrystusa jako nauczyciela, kapłana i króla oraz aniołowie z symbolami Starego i Nowego Przymierza.
Treści bozzetta i poprzedzającej je akwaforty z 1675 zostały przez Willmanna na nowo zredagowane kilkanaście lat później (1693-1695) w rozszerzonej genealogicznie wersji i monumentalnej skali dla fresków sklepiennych kościoła bractwa św. Józefa w Krzeszowie, poświęconego "Jezusowi, Marii i Józefowi oraz wszystkim świętym rodziny Chrystusa".

Kompozycję Willmannowskiego obrazu i grafiki z 1675 r. powtarza malowidło ołtarzowe w kościele Panny Marii przed Tynem w Pradze (Kozieł 2010). Augsburczyk Johann Urich Stapf st. (ok. 1642 – 1706) wykonał akwafortę odtwarzającą tę kompozycję Willmanna (Oszczanowski 2011).
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: Aaron (Biblia)  |  Abraham (Biblia)  |  anioł  |  barok  |  Bóg Ojciec (Chrześcijaństwo)  |  Dawid (Biblia)  |  Duch Święty / Gołębica Ducha Świętego  |  Dzieciątko Jezus  |  genealogia (historia)  |  gołąb (ptak)  |  Immaculata (Maria / Najświętsza Maria Panna)  |  Izaak (Biblia)  |  Jakub (Biblia)  |  Jezus Chrystus  |  kapłan / kapłanka (ikonografia)  |  Kleofas (Biblia)  |  kolegium Jezuitów w Kłodzku (dawna lokalizacja)  |  kościół klasztorny (Krzeszów)  |  kościół św. Józefa (Krzeszów)  |  księżyc  |  kula ziemska  |  Kuszenie i grzech pierworodny (Księga Rodzaju od stworzenia świata do Kaina i Abla; Stary Testament)  |  lilia biała – symbol czystości  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  malarstwo śląskie  |  obraz ołtarzowy  |  Ofiara Abrahama (część 3; Historia Abrahama; Księga Rodzaju; Stary Testament; Biblia)  |  Rosa, Bernhard (1624-1696) – opat klasztoru Cystersów w Krzeszowie  |  Śląskie Muzeum Sztuk Pięknych, Wrocław / Schlesisches Museum der bildenden Künste  |  św. Anna  |  św. Elżbieta  |  św. Jakub Mniejszy (apostoł)  |  św. Jakub Większy (apostoł)  |  św. Jan Chrzciciel  |  św. Jan Ewangelista (apostoł)  |  św. Józef  |  św. Juda Tadeusz (apostoł)  |  św. Szymon (apostoł)  |  św. Zachariasz  |  Święta Rodzina (Narodzenie i młodość Jezusa; Nowy Testament)  |  tematyka religijna  |  Trójca Święta (Chrześcijaństwo; Religia i magia)  |  wąż (zwierzę)  |  wół (zwierzę)

11I62(AARON) (Aaron)  |  
11G (anioł)  |  
11C (Bóg Ojciec)  |  
11I62(DAVID) (Dawid)  |  
11E (Duch Święty)  |  
11D21 (Dzieciątko Jezus)  |  
11F232 (Immaculata)  |  
11D (Jezus Chrystus)  |  
71A4 (Kuszenie i grzech pierworodny)  |  
71C131 (Ofiara Abrahama)  |  
11H(JAMES THE LESS) (św. Jakub Mniejszy apostoł)  |  
11H(JAMES THE GREAT) (św. Jakub Większy apostoł)  |  
11H(JOHN THE BAPTIST) (św. Jan Chrzciciel)  |  
11H(JOHN) (św. Jan Ewangelista)  |  
11H(JUDETHADDEUS) (św. Juda Tadeusz apostoł)  |  
11H(SIMON) (św. Szymon apostoł)  |  
73B8 (Święta Rodzina)  |  
11B (Trójca Święta)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.