w zwieńczeniu obramienia epitafium (wg Luchs 1860):
Im Jare 1564 den 23 Martii Ist inn Goth seliglich entschaffen die edle tugendsame Frau Magdalena geborne Krohmayerin Herrn Bartholome Mettels Fürstlichen Bischöflichen alhier zu Breslau Cantzlers hausfrawen alhier begraben, der got gnad.
U dołu:
Magdalis hic somnum, conjunx tua, carpo, Metelle
Corpore, mens supera vivit in arce deo.
Nos tibi laeta dies longum conjunget in aevum
Et sine tristitia gaudia plena dabit.
Tempora cum mundi coelo nos summa reducent
O desiderio tempora tarda meo.
Interea vidui dum perfers taedia lecti,
Ut mihi cura tui, sit tibi cura mei.
poniżej (wg - Epitaphia 1565):
L. Spano á Spanow, nordico
Gołaj I., Wojturski G., Sztuka Śląska XVI-XIX w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik., Wrocław 2012, s. 20-21, il. s. 20, 21
Luchs, Hermann, Die Denkmäler der St. Elisabeth-Kirche zu Breslau, Breslau 1860
Michalski, Sergiusz, Seyfrieda Rybischa i Tobiasza Fendta "Monumenta sepulcrorum cum epigraphis", [w:] O ikonografii świeckiej doby humanizmu. Tematy - symbole - problemy, Warszawa 1977
Morgenbesser, Michael, Breslau und seine Merkwürdigkeiten. Ein Taschenbuch für Fremde und Einheimische, Breslau 1831
Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 102 - 104, kat. 22
Steinborn, Bożena, Malowane epitafia mieszczanskie na Śląsku w latach 1520-1620., "Roczniki Sztuki Śląskiej", z. IV, r. 1967, Wrocław 1967
Steinborn, Bożena, Oszczanowski, Piotr, Aneks. Spis rycin użytych w obrazach śląskich od XVI do połowy XVII w., [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, red. Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2003
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Dolną połowę obrazu wypełnia gęste kłębowisko kości, szkieletów, ciał i powracających do życia zmartwychwstałych. Tę wizję ogląda prorok Ezechiel (Ez 37, 7-10), stojąc pośrodku owego tłumu i wznosząc ręce ku niebu, z którego wychyla się otoczony jasnością Bóg Ojciec. W chmurach poniżej wyłania się szary kształt alegorii boskiego tchnienia. Tło stanowi asymetrycznie wkomponowana lewa połowa kosmicznego pejzażu z drzewami po lewej, miastem na brzegu morza i odległymi szczytami gór.
Wśród dwóch wymienionych przez Gomolcky’ego (1733-1735) epitafiów kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu znalazł się ten właśnie "bardzo dobrze namalowany" obraz. Morgenbesser (1831) wskazał, zapewne zgodnie z tradycją lub nieznanymi dziś archiwaliami, że jego autorem był Tobias Fendt (około 1525 – 1576), jednak informacja ta poszła w zapomnienie. Dopiero Cornelius Müller (1935) Monogramistę TF powiązał z tym artystą. Steinborn (1967) porównuje konstrukcję pejzażu z kompozycją Jana van Scorel Kazanie Jana Chrzciciela z 1527 roku i rozszerza krótką listę zachowanych prac malarskich Fendta (m.in. Wskrzeszenie Łazarza z Trzebnicy) o dwa obrazy z epitafium Mohrenberga (+1567). Wnikliwie analizuje źródła artystyczne i pozycję dzieł Fendta w malarstwie śląskim XVI wieku. Sergiusz Michalski (1977), zajmując się głównie cyklem graficznym "Monumenta sepulcrorum cum epigraphis" (1574), podkreśla, że Fendt dążył do kompozycji zamkniętej, harmonijnej i zrytmizowanej, wyrażając atmosferę klasycznej, dostojnej powagi i spokoju (te obserwacje sprawdzają się najlepiej we Wskrzeszeniu Łazarza inspirowanym stylistyką Lamberta Lombarda), sięgał po motywy antyczne, które mają u niego charakter hołdowniczych cytatów, a kompozycje zestawiał z motywów czerpanych od uznanych romanistów niderlandzkich (Coxcie, Floris). Wśród figur ludzkich Wizji Ezechiela odnajduje dosłowne cytaty z Coxciego, a także Baldunga Griena. Oszczanowski (2001 i 2003) oraz Steinborn i Oszczanowski (2003) dokonują rozbioru kompozycji, dopatrując się wzorów dla poszczególnych postaci w grafikach artystów niderlandzkich: Heemskercka (Samson walczący oślą szczęką; Ofiara napadu zbójeckiego; Historia Hioba) lub innych rytowników według jego kompozycji (m.in. Dircka Volkertsz. Coornherta lub Gerarda van Groningen) oraz w pracach Cornelisa Corta lub Philippa Galle według Fransa Florisa. Rezultat owego złożenia, czyli kontaminacji motywów, bliski jest efektom w podobnych obrazach autorstwa Jacoba de Backera i Crispiaena van den Broecka.
Dobrze czytelny pod laserunkami i przetarciami warstwy malarskiej rysunek aktów, który podlegał w trakcie malowania daleko idącym korektom, wskazuje na swobodny stosunek artysty do wykorzystywanych wzorów i zdecydowanie pomocniczą rolę rysunkowego podkładu wobec malarskiego doprecyzowania formy. W sposób charakterystyczny dla manierystów, mający świadczyć o wirtuozerii, demonstruje tu Fendt swą biegłość w pokonaniu trudności przedstawiania skomplikowanych póz aktów ujętych w niezwykłych skrótach perspektywicznych i w sposobie ujmowania pejzażu. Na przeciwległym biegunie możliwości artysty stoi trzebnickie Wskrzeszenie Łazarza, które prezentuje zdecydowanie dominujący walor rysunku jako konturu.
Wyjątkowe znaczenie tej pracy Fendta dokumentować mają wersje kompozycji płaskorzeźbione w alabastrze: w epitafium Hieronymusa Uthmanna oraz w zbiorach Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego (Oszczanowski 2001), a także w oławskim epitafium księcia Jerzego Ernesta (1589/90), a w malarstwie obraz Sąd Ostateczny fundacji Rehdiger-Herbrot (około 1583) i związana z nim podobna kompozycja w Piotrkowiczkach koło Trzebnicy.
Obraz należał do nieistniejącego już epitafium Magdaleny Kromayer (zm. 1564), żony Bartholomaeusa Mettela, sekretarza biskupa Kaspara von Logau. W zwieńczeniu obramienia znajdowały się niegdyś herby obojga małżonków. Teksty napisów obramienia epitafium cytuje za rękopisami Luchs (1860). Na dolnej tablicy inskrypcyjnej znajdował się humanistyczny wiersz sygnowany "L. Spano á Spanow, nordico" (Epitaphia 1565). Autor Laurentius Span (1531-1575) był doktorem medycyny i poetą łacińskim, może bliżej znanym fundatorowi epitafium Mettelowi z okresu studiów. Zaczerpnięta z tradycji antycznej forma literackiego dialogu rozdzielonych małżonków, gdzie miłość trwa ponad śmiercią i prowadzić ma do ponownego spotkania w niebie, połączona z wyrafinowanym artystycznie przekazem ikonograficznym pozwala zaliczyć epitafium Magdaleny Mettel do dzieł wyrażających najdoskonalej idee humanizmu na Śląsku.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.