Houszka, Ewa, Łukaszewicz, Piotr, Malarstwo polskie od baroku do modernizmu, Wrocław 2013, seria Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 171-172, kat. 311.
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Piotr Włost (zm. 1153), właściwie Włostowic z przydomkiem Dunin, z rodu Łabędziów, sławny wielmoża z czasów Bolesława Krzywoustego i Władysława II, namiestnik Śląska, oślepiony i wygnany z kraju w 1145 roku, fundator wielu kościołów i klasztorów (współczesne badania nie potwierdzają jednak żadnej fundacji cysterskiej). Przedstawiona scena odnosi się do czasów po rehabilitacji wygnańca przez synów księcia Władysława II.
Pośrodku siedzi oślepiony Piotr Włostowic z aktem erekcyjnym w ręce i wręcza klucz do kościoła opatowi cystersów, przy nim żona Maria, księżniczka kijowska, za nim rycerz trzymający chorągiew z rodowym Łabędziem. Z lewej stoi arcybiskup gnieźnieński Jakub ze Żnina (lub jego następca Janik), z prawej, przy portalu – rycerz z rodu Gryfitów (być może Jaksa, zięć Piotra), z drugiej strony portalu widoczny budowniczy kościoła z cyrklem i węgielnicą. Na pierwszym planie z prawej templariusz klęczący przy chorym pielgrzymie.
Namalowany na zamówienie obraz miał sławić rodowe tradycje fundatora. Komentarz przesłany przez Matejkę Jerzemu Dunin-Borkowskiemu zaginął w czasie l wojny światowej wraz z archiwum rodziny Borkowskich. Autor notatki w piśmie "Zlatá Praha" łączy dzieło z cyklem Dzieje cywilizacji w Polsce.
Zaginiony szkic olejny z tego samego roku był od 1938 roku własnością Muzeum Sztuki w Łodzi. Jest on najprawdopodobniej identyczny ze szkicem pokazanym na wystawie kolekcji Gorzkowskiego. Szkic ołówkiem postaci mnicha był na wystawie lwowskiej jako własność rodziny Borkowskich. Rysunek postaci żony Włosta i rycerza (na obrazie trzymającego chorągiew) pokazano na wystawie "Sto pięćdziesiąt lat malarstwa polskiego w szkicach" w kamienicy Baryczków w Warszawie w 1918 roku. Na wystawie lwowskiej w 1938 roku był zaś rysunek z postaciami rycerza (na obrazie stoi po prawej) i klęczącego diakona (na obrazie po lewej), własność Anny Obfidowiczowej. Na wystawie warszawskiej w tym samym roku pokazano rysunek przedstawiający dwóch zakonników: stojącego z cyrklem w ręce (na obrazie w odmiennym ubiorze i z brodą) oraz klęczącego ze świecą i książką, własność Feliksa Rychlinga w Warszawie. Jeden z rysunków zachował się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie – Dom Jana Matejki, inne w Národní galerie w Pradze.
Inne tytuły obrazu:
Piotr Włast Dunin, wojewoda na Skrzynnie i Borkowicach, wprowadzający zakon Cystersów do Polski
Przybycie Cystersów do Polski
[Ewa Houszka, Piotr Łukaszewicz]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.