Przejdź do treści

Piotr Włast Dunin sprowadza cystersów do Polski

autor: Matejko, Jan (1838-1893)

datowanie: 1888

miejsce powstania: Kraków (pow. Kraków; woj. małopolskie)

rodzaj: obraz

materiał: deska, drewno mahoniowe

technika: olej

wymiary: wys. 109 x szer. 163 cm

fundator: Dunin Borkowski, Jerzy (1908-1992) – kolekcjoner, farmaceuta

sygnatura:
po lewej, u dołu: JM / r. p. 1888
  • Houszka, Ewa, Łukaszewicz, Piotr, Malarstwo polskie od baroku do modernizmu, Wrocław 2013, seria Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 171-172, kat. 311.

pochodzenie: 1948, przekaz

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-29

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Piotr Włost (zm. 1153), właściwie Włostowic z przydomkiem Dunin, z rodu Łabędziów, sławny wielmoża z czasów Bolesława Krzywoustego i Władysława II, namiestnik Śląska, oślepiony i wygnany z kraju w 1145 roku, fundator wielu kościołów i klasztorów (współczesne badania nie potwierdzają jednak żadnej fundacji cysterskiej). Przedstawiona scena odnosi się do czasów po rehabilitacji wygnańca przez synów księcia Władysława II.
Pośrodku siedzi oślepiony Piotr Włostowic z aktem erekcyjnym w ręce i wręcza klucz do kościoła opatowi cystersów, przy nim żona Maria, księżniczka kijowska, za nim rycerz trzymający chorągiew z rodowym Łabędziem. Z lewej stoi arcybiskup gnieźnieński Jakub ze Żnina (lub jego następca Janik), z prawej, przy portalu – rycerz z rodu Gryfitów (być może Jaksa, zięć Piotra), z drugiej strony portalu widoczny budowniczy kościoła z cyrklem i węgielnicą. Na pierwszym planie z prawej templariusz klęczący przy chorym pielgrzymie.

Namalowany na zamówienie obraz miał sławić rodowe tradycje fundatora. Komentarz przesłany przez Matejkę Jerzemu Dunin-Borkowskiemu zaginął w czasie l wojny światowej wraz z archiwum rodziny Borkowskich. Autor notatki w piśmie "Zlatá Praha" łączy dzieło z cyklem Dzieje cywilizacji w Polsce.

Zaginiony szkic olejny z tego samego roku był od 1938 roku własnością Muzeum Sztuki w Łodzi. Jest on najprawdopodobniej identyczny ze szkicem pokazanym na wystawie kolekcji Gorzkowskiego. Szkic ołówkiem postaci mnicha był na wystawie lwowskiej jako własność rodziny Borkowskich. Rysunek postaci żony Włosta i rycerza (na obrazie trzymającego chorągiew) pokazano na wystawie "Sto pięćdziesiąt lat malarstwa polskiego w szkicach" w kamienicy Baryczków w Warszawie w 1918 roku. Na wystawie lwowskiej w 1938 roku był zaś rysunek z postaciami rycerza (na obrazie stoi po prawej) i klęczącego diakona (na obrazie po lewej), własność Anny Obfidowiczowej. Na wystawie warszawskiej w tym samym roku pokazano rysunek przedstawiający dwóch zakonników: stojącego z cyrklem w ręce (na obrazie w odmiennym ubiorze i z brodą) oraz klęczącego ze świecą i książką, własność Feliksa Rychlinga w Warszawie. Jeden z rysunków zachował się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie – Dom Jana Matejki, inne w Národní galerie w Pradze.

Inne tytuły obrazu:
Piotr Włast Dunin, wojewoda na Skrzynnie i Borkowicach, wprowadzający zakon Cystersów do Polski
Przybycie Cystersów do Polski
[Ewa Houszka, Piotr Łukaszewicz]

osoba przedstawiona: Maria, córka Olega Michała (XI w.) – księżniczka kijowska Włostowic, Piotr (Wlost, Dunin; ca. 1080-1153) – palatyn (wojewoda) Bolesława Krzywoustego

słowa kluczowe: cystersi / cysterki (zakon)  |  historia Polski  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo historyczne  |  malarstwo polskie  |  Okręgowa Galeria Obrazów we Lwowie (instytucja)  |  tematyka historyczna  |  wydarzenie historyczne

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.