Gołaj, Iwona, Polska sztuka współczesna. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2012, s. 46-47, il. s. 46
Hermansdorfer, Mariusz, Kolekcja polskiej sztuki współczesnej Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Polish contemporary art in the collection of the National Museum in Wrocław, Wrocław 2010, seria Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 26-29, il.
Hermansdorfer, Mariusz, Magdalena Abakanowicz, Wrocław 2011, seria Kolekcja sztuki współczesnej Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Sztuka polska XX wieku, red. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław 2000, seria Katalogi zbiorów, s. 350, kat. 8, il. s. 28-29
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Dziewięć stojących figur powstałych jako odciski postaci ludzkiej, wewnątrz puste. Pozbawione głów i szyi. Ręce opuszczone wzdłuż ciała, płaskie, zlewające się z tułowiem, jedynie w trzech postaciach potraktowane bardziej plastycznie. Nogi proste, lekko rozstawione. Powierzchnia zróżnicowana o licznych zgnieceniach materiału. Widoczna faktura płótna.
[Barbara Ilkosz]
Znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu zespół dwudziestu sześciu figur bezgłowych postaci ludzkich z serii Tłum, wykonanych z płótna workowego utwardzonego żywicą syntetyczną, powstał w latach 1986–1994 i jest jednym z najbardziej charakterystycznych przykładów dojrzałego stylu dzieł rzeźbiarskich Magdaleny Abakanowicz.
Dwadzieścia dwie figury z serii artystka podarowała Muzeum Narodowemu we Wrocławiu w latach 1990–1995, cztery instytucja zakupiła w 1994 roku.
"Chcę, aby zbiór moich dzieł w tym muzeum był reprezentatywną informacją o mojej twórczości, zarówno dla publiczności polskiej, jak i zagranicznej" – napisała w grudniu 1988 roku w liście do Ministerstwa Kultury i Sztuki, przedstawiając listę prac, które chciałaby przekazać do polskich kolekcji muzealnych. Największą grupę stanowiły dzieła dla MNWr, w tym czternaście figur z serii Tłum. Powodem była inspirująca, oparta na twórczym dialogu współpraca artystki z dyrektorem MNWr Mariuszem Hermansdorferem, wsparcie w organizacji wystaw rzeźbiarki, promocji jej twórczości również poza granicami kraju, ale i pomoc w pozyskiwaniu materiałów plastycznych w zamian za podarowane dzieła, co zaowocowało wieloletnią przyjaźnią, zaufaniem do wrocławskiego muzeum, a w rezultacie największą na świecie kolekcją jej dzieł.
Magdalenę Abakanowicz od dziecka fascynowała tajemnica organicznej miękkości i niezwykłej kruchości wnętrza żywych organizmów oraz biologiczny i metafizyczny aspekt procesu przemijania. Widać to wyraźnie w pełnych witalnej energii i wewnętrznych napięć naturalnych formach abakanów, będących początkiem rozważań artystki na temat współczesnych problemów związanych z cielesnością, z jej zewnętrznym nadmiarem oraz z bardzo wrażliwym, nieuchwytnym wnętrzem. Po światowym sukcesie abakanów, które zrewolucjonizowały myślenie o tkaninie artystycznej i wprowadziły do historii sztuki pojęcie miękkiej, utkanej z sizalu rzeźby, w pierwszej połowie lat 70. nastąpił w twórczości Abakanowicz zwrot w stronę uproszczonej figuracji. Zmiana ta wiązała się nie tylko z potrzebą poszukiwania całkowicie nowej formy i nowego tworzywa rzeźbiarskiego, ale także innego sposobu opowiadania o kondycji ludzkiej. Artystkę zafascynowało zagadnienie tożsamości zbiorowej, pamięci ciała, miejsce jednostki w tłumie i współczesnym świecie w kontekście egzystencjalnym, ale zarazem historycznym i społecznym.
Od początku drogi twórczej Abakanowicz eksperymentowała z różnymi materiałami, badając strukturę i wytrzymałość materii. Po raz kolejny zaskoczyła wyborem i sposobem użycia materiału – zużytego, podartego płótna workowego z juty. Jak wspomina jej asystentka Stefania Zgudka, obie wybierały w młynach worki, które potem prały w Wiśle lub małym zlewie w pracowni (Tkałyśmy w zupełnej ciszy i skupieniu, ze Stefanią Zgudką, asystentką Magdaleny Abakanowicz, rozmawia J. Deluga, [w:] J. Deluga, "Magdalena Abakanowicz. Abakany" [kat. wyst.], Galeria Starmach, Kraków 2015, s. 16–19). Artystka sklejała i łączyła z żywicą syntetyczną jutowy materiał, utwardzając w ten sposób kompozycje oparte na gipsowych odlewach ciał modeli z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. I tak w 1974 roku zaczęły powstawać zespoły figuralne z cyklu Alteracje, za których pośrednictwem Abakanowicz wprowadziła pojęcie tłumu jako nowej jednostki rzeźby do współczesnej historii tej dyscypliny artystycznej.
Pozbawiona głowy anonimowa figura ludzka pojawiła się najpierw w Postaciach siedzących (1974–1984), z których w 1985 roku "wyrosły" formalnie pierwsze wieloelementowe instalacje, złożone z odindywidualizowanych postaci stojących z rękami opuszczonymi wzdłuż ciała, wchodzące w skład serii Tłum, wykonane na podstawie odlewu ciała kolegi artystki.
Zespoły prac, takie jak Tłum, charakteryzuje typowe dla twórczości Abakanowicz zwielokrotnienie tego samego kształtu, który jednak za każdym razem jest nieco modyfikowany, nie tylko jeśli chodzi o strukturę, fakturę i naturalny kolor materiału, ale też na przykład wielkość stóp postaci.
Jedną z ważnych cech tej instalacji jest włączenie każdej figury z całej grupy hieratycznych rzeźb w rytmiczny układ wzajemnych zależności oraz budowanie ich relacji z przestrzenią. Dzięki temu tłumy Magdaleny Abakanowicz w każdym miejscu zyskują zupełnie inne znaczenie, tworzą nowe "przestrzenie doświadczenia".
Tłum I (1986–1987), liczący pięćdziesiąt postaci, zaprezentowano pierwszy raz w 1988 roku w Muzeum Műcsarnok w Budapeszcie na retrospektywnej wystawie artystki. Prace z serii dały początek kolejnym figurom, zgrupowanym przez artystkę między innymi w zespoły chłopców (Ragazzi, 1990), dziewcząt (Puellae, 1992) czy też dorosłych i dzieci w Hurmie (1994–1995). W latach 90. artystka coraz chętniej odlewała swoje tłumy w trwalszych materiałach: w brązie (na przykład Tłum z brązu, 1993, The Nasher Sculpture Center w Dallas) czy w żeliwie (na przykład Nierozpoznani, 2002, Park Cytadela w Poznaniu), co pozwoliło jej wyjść z rzeźbami w otwartą przestrzeń.
Monochromatyczne, metaforyczne figury-skorupy, figury-skóry, figury-całuny, figury-powłoki, figury-pancerze to negatywy kształtu ludzkiego ciała. Są śladami istnienia, tworząc opowieść o braku – oczekują na wypełnienie. Opowiadają o sile i słabości. O pełnej kontrastów i przeciwieństw ludzkiej egzystencji, wpisanej w odwieczne prawa natury. Stanowią przejmujące studium zdeformowanego, cierpiącego, pozbawionego wnętrza ciała, które widziane od przodu emanuje siłą, wydaje się w każdej chwili gotowe do konfrontacji, a nawet do walki. Opowiadają o ciągłym zagrożeniu utratą podmiotowości, o samotności w tłumie i samotności wobec opresji władzy, wobec dominacji systemu nad jednostką. Są przestrogą przed tym, jak łatwo jest ulec manipulacji, stracić umiejętność samodzielnego myślenia i samostanowienia, pozwolić się ponieść pierwotnym instynktom i emocjom.
Tłumy Abakanowicz z jednej strony przypominają terakotową armię z chińskich wykopalisk i przywodzą na myśl Wydrążonych ludzi T.S. Elliota, którzy niszczą siebie nawzajem, a z drugiej każą myśleć o balansujących na granicy życia i śmierci relikwiach sprowadzonych do symbolu przemijania, podobnie jak ma to miejsce w Zielniku Aliny Szapocznikow. Ich uniwersalna i niestety ponadczasowa wymowa wydaje się być niepokojąco aktualna w kontekście dzisiejszej sytuacji na świecie – w obliczu dyktatur, w obliczu tłumów wykluczających i tłumów wykluczanych, zagrożenia demokracji, wolności słowa i myśli...
[Anna Chmielarz]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.