Przejdź do treści

Raj (Ejectio Adami ex paradiso)

autor: Willmann, Michael Lucas Leopold (1630-1706)

datowanie: ok. 1670

miejsce powstania: Lubiąż (pow. wołowski; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: obraz

materiał: płótno

technika: olej

wymiary: wys. 171 cm x szer. 268 cm (z ramą: wys. 189 cm x szer. 284 cm x gł. 9 cm)

  • Johann Gustav Gottlieb Büsching, Bruchstücke einer Geschäftsreise durch Schlesien, unternommen in den Jahren 1810, 11, 12, Breslau 1813, s. 526
  • Dział Dokumentów MNWr, rękopis, Büsching, Johann Gustav Gottlieb, Verzeichniss der Gemälde-Sammlung im Universiäts-Bibliothek Gebäude zu Breslau, 1821, nr 99
  • Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów, red. Chudzikowski, Andrzej, t. 1-2, Warszawa 1967, nr 1469, il.
  • Cimbal, Hugo, Michael Willmann. Sein Leben und seine Werke, "Bericht der wissenschaftlichen Gesellschaft Philomathie in Neisse ", Neisse 1900-1902, s. 157
  • Dlabacž, Gottfried Johann, Allgemeines historisches Künstler-Lexikon für Böhmen und zum Theil auch für Mähren und Schlesien, t. 1-3, Prag 1815, nr 16
  • Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik, red. Gołaj, Iwona, Wrocław 2006, s. 112, 114-115, il.
  • Gołaj I., Wojturski G., Sztuka Śląska XVI-XIX w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik., Wrocław 2012, s. 26-27, il. s. 26
  • Grimkowski, Ru¨diger, Michael Willmann. Barockmaler im Dienst der katholischen Konfessionalisierung. Der Gru¨ssauer Josephszyklus, Berlin 2005, s. 35
  • Theatrum sacrum. El arte barocco de Silesia de los siglos XVII-XVIII (catálogo de la exposición), Museo National de Wrocław, Sala de Exposiciones Caja Duero, red. Ewa Halawa, Romuald Nowak, Marek Pierzchała, Salamanca 2005, nr 40, il.
  • Jubiläums-Ausstellung Michael Willmann 1630-1930, Schlesisches Museum der bildenden Künste, Mai – September 1930, Breslau 1930, nr 24
  • Katalog der Gemälde und Skulpturen. Schlesisches Museum der bildenden Künste, Breslau 1926, s. 117
  • Kloss, Ernst, Michael Willmann. Leben und Werke eines deutschen Barockmalers, Breslau 1934, s. 70, nr A.I.48
  • Klossowski, Erich, Michael Willmann, Breslau 1902, s. 25
  • Knoblich, Augustin, Leben und Werke des Malers Michael Lucas Leopold Willman, 1629-1706. Ein Beitrag zur Kunstgeschichte Schlesiens, Breslau 1868, s. 26
  • Kohlhausen, Heinrich, Schlesischer Kulturspiegel im Rahmen der Kunstsammlungen der Stadt Breslau, Breslau 1935, s. 92, il.
  • Kozak, Anna, Michael Willmann malarz baroku. Wystawa we Wrocławiu, "Biuletyn Historii Sztuki", z. nr 4, r. LVI, 1994, s. 429, 431
  • Lossow, Hubertus, Michael Willmann (1630-1706). Meister der Barockmalerei, Würzburg 1994, s. 32, nr A.2, il.
  • Maul, Dietrich, Michael Willmann. Ein Beitrag zur Barockkunst Schlesiens, Strasburg 1914, s. 10, 33-34
  • Michael Willmann (1630-1706), katalog wystawy, Residenzgalerie Salzburg, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Salzburg 1994, nr 10, il. (M. Pierzchała)
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852
  • BUWr, rękopis, sygn. IV F. 209, Peschel, Gabriel Historia domestica Lubensis Notitiis praeclaris repleta, 1759, s. 104
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 223, kat. 164
  • Pierzchała, Marek, Michael Willmann malarz baroku, "Dzieła i interpretacje", z. III, r. 1995, 1995, s. 119, 120, 123
  • Preiss, Pavel, Václav Vavřinec Reiner (1689-1743). Krajiny se zvířaty. Motivy Orfea se zvířaty a sletu ptáků kolem sovy v malířství střední Evropy a českých zemí v baroku, katalog wystawy, Praha 2000, s. 15
  • Regulińska, Maria, Restaurování děl slezského barokního malíře Michaela Lukase Lepolda Willmanna v dilnach Muzea Výtvarných Umění ve Wroclavi, "Museum-Bulletin", z. nr 1-2, r. 1994, 1994, s. 55, il. 8
  • Steinborn, Bożena, Malarstwo Michała Willmanna (1630-1706), katalog wystawy, Muzeum Śląskie we Wrocławiu, październik-listopad 1959, Wrocław 1959, nr 7
  • Steinborn, Bożena, Michał Leopold Willmann, Wrocław 1989, nr 5
  • Ogród. Forma – symbol – marzenie, katalog wystawy, Zamek Królewski w Warszawie, red. Szafrańska, Małgorzata, Warszawa 1999, s. 122, nr 52 (M. Pierzchała)
  • Śląsk – perła w Koronie Czeskiej. Trzy okresy świetności w relacjach artystycznych Śląska i Czech, katalog wystawy, red. Andrzej Niedzielenko, Vit Vlnas, Praha 2006, s. 422
  • Wels, Paul, Kloster Leubus in Schlesien, Breslau 1908, s. 53
  • Wintera, L., Michael Willmann, ein Zisterziensenmönch des 17. Jhs., "Studien und Mitteilungen aus dem Benediktiner- und Zisterzienserorden", z. XVIII, r. 1927, 1927, s. 480

pochodzenie: 1982, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Śląska XVI-XIX w., sala VI, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2660

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Bóg nakazał pierwszym rodzicom: "rozmnażajcie się i napełniajcie ziemię [...], panujcie [...] nad ptactwem niebios i nad wszelkimi zwierzętami". Zakazał im natomiast jedzenia owoców z Drzewa Wiadomości. Gdy ludzie złamali zakaz, poznali swą nagość, którą Bóg okrył odzieniem ze skóry. Wygnańcy z raju (Rdz 1, 27-29; 2, 16-17; 3, 3-24), w swej słabości wciąż powracają do grzechu i zostali poddani władzy śmierci, a w ich krwi – jak pisała Hildegarda z Bingen – "zakrzepła melancholia, od której powstały smutek i rozpacz".

W scenerii rajskiego ogrodu z łąką, szpalerami owocowych drzew, lesistymi boskietami i wodnymi parterami, czterokrotnie ukazano w kompozycji symultanicznej Adama i Ewę, a obok nich liczne zwierzęta domowe i ptactwo. Pierwsza rodzina bytuje w raju otoczona baraszkującymi dziećmi, poczętymi – według słów św. Augustyna – z "rozkoszą uładzoną i rządzoną przez wolę", bądź zdobiąc głowy laurowymi wieńcami uczestniczy wraz z aniołkami w niebiańskiej błogości, mogąc oglądać Boga (analogiczny motyw we współczesnym obrazowi "Raju utraconym" Miltona). Pod samotnym Drzewem Wiadomości, pośrodku raju dochodzi do złamania boskiego zakazu. Grzech pierwszych rodziców, symbolizowany przez owoce cytryny – miłe dla oka i soczyste, lecz kwaśne – zostanie pokonany w dziele odkupienia krwią Chrystusa, co zapowiadają pędy pnącej się na drzewa winorośli. Pogrążona w rozpaczy para wygnanych grzeszników opuszcza ogród w towarzystwie psa i pary osłów oraz wołu, symbolizujących "wierne" powracanie do grzechu i trudy życia. Podąża za nimi śmierć – szkielet z klepsydrą, a powrotu wzbrania cherubin z ognistym mieczem.

Dwie dawniejsze interpretacje treści Raju (Pierzchała 1994; Klessmann 1995) wydają się niepełne. Według pierwszej z nich przesłaniem jest ostrzeżenie przed niekontrolowaną chęcią poznania wiodącą do upadku, gdyż poznanie, które nie dąży ku Bogu jest jedynie "haniebną ciekawością". Według drugiej z nich zwierzęta są tu symbolami Voluptas i Superbii, a treści ogniskują się na potępieniu seksualności, łączonej od wczesnego średniowiecza z grzechem pierworodnym. Raj ma – jak sądzę – charakter paraboli, która historię grzechu pierworodnego każe rozumieć jako ostrzeżenie przed grzechem – głównie grzechem nieposłuszeństwa (wyuzdane konie) i pychy (pawie). Grzech pierwszych rodziców w rajskim ogrodzie jest podobny do grzechu mnichów naruszających reguły życia klasztornego. Zamiast zbliżać się do raju poprzez posłuszeństwo, pokorę, panowanie woli nad pożądliwością i zmysłami, mogą go na zawsze utracić (oryginalny tytuł obrazu to Wygnanie z raju). W kazaniu na dzień św. Mikołaja w Sermones de diversis św. Bernarda znajdujemy powracającą formułę "zaprawdę, klauzura jest rajem", która określa odrębność klasztoru jako miejsca nienależącego do ziemskiego świata, bliższe już niebu.

Podobnie jak każda ze scen cyklu biblijnych pejzaży z refektarza (ok. 1675), jest to obrazowa przypowieść z morałem. Jej stosowność dla duchowego zbudowania zakonników pozwala przypuszczać, że obraz był przeznaczony dla części klasztornej lubiąskiego opactwa, bądź dla samego kościoła.

Büsching (1813, 1821) wspomina o dwóch malowidłach z historią stworzenia uznając je za wzajemnie się uzupełniające. Według Dlabacža (1815) Sześć dni stworzenia (1668, MNW) i Raj (MNWr) były namalowane dla opata Freibergera (zm. 1672). Kloss datuje obraz ok. 1667 rozpatrując jego stylistykę i walory animalistyczne w kontekście płócien artysty o zbliżonej tematyce: Sześć dni stworzenia (1668), Raj (1668, Sibiu w Rumunii), Arka Noego (który łączy nieprzekonująco z wczesnymi latami twórczości 1653-1656, uznając zapewne za przesłankę wyraźne niedostatki kompozycyjne) oraz Orfeusz (około 1670, MNWr). Oczywiste zbieżności, zwłaszcza w ujęciu pejzażu, dotyczą też obrazów z cyklu legendy św. Bernarda, powstałych w 1666 i 1667. Brak opackiego herbu z inicjałami Freibergera (czego dość konsekwentnie przestrzegano) skłaniałby do datowania po 1672, oznaczenia te jednak mogły znajdować się w jednym z dwóch miejsc, gdzie prawdopodobnie w XVIII w. je usunięto i aplikowano wycięte z innych płócien fragmenty ze dzikimi zwierzętami (lwica, jeleń). Wówczas należałoby uznać za słuszne wcześniejsze sugestie dotyczące czasu powstania tego malowidła – przed 1672.
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: Adam (Biblia)  |  akt  |  animalistyka  |  anioł  |  barok  |  Bóg Ojciec (Chrześcijaństwo)  |  cherubin  |  cytryna (owoc)  |  drzewo  |  drzewo poznania dobrego i złego (Biblia)  |  dziecko  |  Ewa (Biblia)  |  Galeria Obrazów w Domu Stanów, Wrocław / Bildergalerie im Ständehaus, Breslau  |  grzesznik / grzesznica (ikonografia)  |  klasztor Cystersów (Lubiąż) (dawna lokalizacja)  |  klepsydra  |  kompozycja symultaniczna  |  kościół klasztorny Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Lubiąż) (dawna lokalizacja)  |  Królewskie Muzeum Sztuki i Starożytności (Wrocław) / Königliche Museum für Kunst und Altertümer (Breslau)  |  Kuszenie i grzech pierworodny (Księga Rodzaju od stworzenia świata do Kaina i Abla; Stary Testament)  |  las  |  laur (roślina)  |  łąka  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  malarstwo śląskie  |  niebo / raj  |  ogród  |  osioł (zwierzę)  |  pejzaż / krajobraz  |  pies (zwierzę)  |  płonący miecz  |  ptak  |  rozpacz (alegoria)  |  Stary Testament (Biblia)  |  szkielet / kościotrup  |  Śląskie Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności (Wrocław) / Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer (Breslau)  |  śmierć  |  tematyka biblijna  |  tematyka religijna  |  winorośl (roślina)  |  Wygnanie z raju (Księga Rodzaju od stworzenia świata do Kaina i Abla; Stary Testament)  |  zwierzę

11I62(ADAM)   |  
11G (anioł)  |  
11C (Bóg Ojciec)  |  
11I63(EVE) (Ewa)  |  
71A4 (Kuszenie i grzech pierworodny)  |  
71A321 (raj)  |  
71 (Stary Testament)  |  
71A6 (Wygnanie z raju)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.