Przejdź do treści

Wypędzenie Heliodora ze świątyni

autor grafiki: Volpato, Giovanni (1733-1803)

autor rysunku: Nocchi, Bernardino (1741-1812)

autor wzoru: Rafael Santi (1483-1520)

datowanie: 1779-1784

miejsce powstania: Rzym (Włochy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: miedzioryt, akwaforta

wymiary: wys. 570 x szer. 755 mm (obcięta)

sygnatura:
u dołu po lewej: Bernardinus Nocchi delineavit;
u dołu po prawej: Joannes Volpato sculpsit, et vendit Romae
napis:
u dołu pośrodku: PIO SEXTO PONT. MAX.
niżej, u dołu po prawej: JOANNES VOLPATO D.D.D./ III
na obrazie, u góry po lewej: RAPHAEL / SANTIVS / PINX
u góry po prawej: IN AEDIBVS / VATICA / NIS
  • Giovanni Volpato 1735–1803, katalog wystawy, red. Giorgio Marini, Bassano del Grappa 1988, s. 138, poz. 218
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, s. 236, kat. 1286

pochodzenie: 1953, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2206

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Tablica trzecia z cyklu zrealizowanego pod kierunkiem Volpata i przez niego wydanego. Wzorem dla grafiki był fresk ze Stanza di Eliodoro (por. MNWr VII-2216/11).

Jest to motyw starotestamentowy, zaczerpnięty z 2 Księgi Machabejskiej (2 Mch 3:1–28). Władca Syrii, Seleukos IV Filopater (król w latach 187–175 p.n.e.), słysząc o wielkich bogactwach przechowywanych w świątyni jerozolimskiej, wysłał wielkorządcę Heliodora, by je przejął. W przerwaniu grabieży nie pomogły tłumaczenia i prośby strzegącego świątyni arcykapłana Oniasza, skuteczna jednak okazała się interwencja Mocy Boskiej, która pojawiła się pod postacią strasznego jeźdźca w złotej zbroi i dwóch młodzieńców z biczami (2 Mch 3:25–26). Pokonany Heliodor zachował życie wyłącznie dzięki modlitwom arcykapłana, zaś świątynia w Jerozolimie zyskała opinię chronionej przez nadnaturalne siły.

Biblijny motyw, w który włączono wizerunek papieża Juliusza II (postać przy lewej krawędzi obrazu, na drugim planie), miał symbolizować siłę papiestwa broniącego Kościoła i czystości wiary w dobie reformacji.

Datowanie grafiki za: Marini 1988, por. też: C. Höper, Bassano – Venedig – Rom: "Il dolce intaglio di Volpato", katalog dostępny online: http://www.zeitenblicke.de/2003/03/pdf/Hoeper.pdf [dostep: 23.05.2025].
[Izabela Żak]

osoba przedstawiona: Juliusz II (1443-1513) – papież

słowa kluczowe: grafika włoska  |  Heliodor – kanclerz Seleukosa IV Filopatora  |  Jerozolima (Izrael)  |  jeździec (ikonografia)  |  modlitwa (czynność)  |  Oniasz III (II w. p.n.e.) – arcykapłan żydowski  |  Seleukos IV Filopator (ca 220 p.n.e. – 175 p.n.e.) – władca imperium Seleucydów  |  Stanza Heliodora / Stanza di Eliodoro (Stanze di Raffaello; Watykan)  |  świątynia  |  wnętrze kościoła  |  zbroja  |  złodziej / grabieżca (ikonografia)

Powiązane (1):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.