Przejdź do treści

Wypędzenia Heliodora ze świątyni (Eliodoro)

autor grafiki: Banzo, Antonio (1777-1859)

autor rysunku: Bossi, Silvestro (XIX w.)

autor wzoru: Rafael Santi (1483-1520)

wydawca: Monaldini, Venanzio (fl ca 1765-1819)

datowanie: 1813

miejsce wydania: Rzym (Włochy)

rodzaj: grafika

materiał: papier ze znakiem wodnym / filigranem

technika: akwaforta

wymiary: odcisk płyty wys. 395 × szer. 520 mm, arkusz wys. 470 × szer. 625 mm

sygnatura:
u dołu po lewej: Silvestro Bossi disegnó
u dołu po prawej: Antonio Banzo incise
napis:
u dołu pośrodku: Eliodoro / In Roma presso Venanzio Monaldini Neg. te di Stampe, e Libri in Piazza di Spagna N.o 79.
na obrazie, u góry po lewej: RAPHAEL / SANTIVS / PINX;
u góry po prawej: IN AEDIBVS / VATICA / NIS
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 1, s. 40-41, kat. 34

pochodzenie: 1954, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2216/11

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Wzorem dla grafiki był fresk ze Stanza di Eliodoro (zob. też MNWr VII-2216/2, MNWr VII-2216/9, MNWr VII-2216/10). Nazwa apartamentu wywodzi się właśnie od przedstawienia Wypędzenia Heliodora ze świątyni.

Jest to motyw starotestamentowy, zaczerpnięty z 2 Księgi Machabejskiej (2 Mch 3:1–28). Władca Syrii, Seleukos IV Filopater (król w latach 187–175 p.n.e.), słysząc o wielkich bogactwach przechowywanych w świątyni jerozolimskiej, wysłał wielkorządcę Heliodora, by je przejął. W przerwaniu grabieży nie pomogły tłumaczenia i prośby strzegącego świątyni arcykapłana Oniasza, skuteczna jednak okazała się interwencja Mocy Boskiej, która pojawiła się pod postacią strasznego jeźdźca w złotej zbroi i dwóch młodzieńców z biczami (2 Mch 3:25–26). Pokonany Heliodor zachował życie wyłącznie dzięki modlitwom arcykapłana, zaś świątynia w Jerozolimie zyskała opinię chronionej przez nadnaturalne siły.

Biblijny motyw, w który włączono wizerunek papieża Juliusza II (postać przy lewej krawędzi obrazu, na drugim planie), miał symbolizować siłę papiestwa broniącego Kościoła i czystości wiary w dobie reformacji (por. MNWr VII-2206).
[Izabela Żak]

osoba przedstawiona: Juliusz II (1443-1513) – papież

słowa kluczowe: grafika włoska  |  Heliodor – kanclerz Seleukosa IV Filopatora  |  Jerozolima (Izrael)  |  jeździec (ikonografia)  |  modlitwa (czynność)  |  Oniasz III (II w. p.n.e.) – arcykapłan żydowski  |  Seleukos IV Filopator (ca 220 p.n.e. – 175 p.n.e.) – władca imperium Seleucydów  |  Stanza Heliodora / Stanza di Eliodoro (Stanze di Raffaello; Watykan)  |  świątynia  |  wnętrze kościoła  |  zbroja  |  złodziej / grabieżca (ikonografia)

Zespół obiektów (11):

Powiązane (1):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.