Archiwum Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Oddział we Wrocławiu, PKZ Wrocław, Krzysztof Eysymontt, Studium historyczno-architektoniczne zespołu dworskiego Domanice woj. Wrocław, 1985, il. 134-145
Gajewska-Prorok, Elżbieta, Mistrzowie światła. Witraże i obrazy malowane pod szkłem, Wrocław 2014, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 324-329, kat. 55
Schmitz, Heinrich, Die Glasgemälde des Königlichen Kunstgewerbemuseums in Berlin. Bd. I: Text, Bd. II: Tafeln, t. 1-2, Berlin 1913, Bd. II, s. 46, il. 286
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
a. Oszklenie geometryczne, Śląsk (?), 1870-1890
Kwatera – w kształcie zbliżonym do prostokąta, zamknięta u góry odcinkiem łuku – po bokach i u dołu obramowana bordiurą z niebieskiego szkła z kolistymi żółtymi gomółkami. Główne pole wypełnione oszkleniem "arlekinowym" z czworobocznych szybek zielonkawych i niebieskich. Na osi umieszczone trzy witraże: ze św. Hieronimem, herbowy i z aniołem w wieńcu.
b. Św. Hieronim, Niderlandy, 2. połowa XVII wieku, 22,5 x 18 cm
W prostokątnym polu zamkniętym płaskim łukiem przedstawiona en face postać w infule na głowie, ze złoto-czerwonym pastorałem w lewej ręce i ze złotą monstrancją w prawej. Na piersiach spięty wzorzysty płaszcz. U stóp po lewej leżący brunatny lew, po prawej złoto-czerwona tarcza herbowa, dzielona poziomo na pół: w górnym złotym polu narzędzia szklarskie, w dolnym czerwony symbol szklarzy witrażowników – szybki w kształcie rautów. Witraż malowany i lawowany en grisaille z dodatkiem farby koloru niebieskiego i czerwonego (czerwień żelazowa).
c. Tondo witrażowe z herbami małżeńskimi, Niemcy, Norymberga, 1. ćwierć XVI wieku, śr. 29 cm
W kolistym polu dwie tarcze herbowe małżeńskie (alians rodów) na niebieskim tle, wypełnionym ornamentem floralnym, od góry spięte wstęgą, zawiązaną w węzeł. W lewej tarczy w złotym polu fragment czarnego muru z krenelażem, w prawej – w czarnym polu srebrny lew ze spiralnie skręconym ogonem, dzierżący w łapach złotą laskę – herb norymberskiego rodu Straub (zob. Schmitz 1913). Ornament wybierany rylcem z ciemnego malowanego szkła.
Podobny do kolistego witrażu z parą herbów: norymberskiego rodu Nützel i herbem nierozpoznanym. Tondo witrażowe z tymi herbami znajduje się w oknie nawy południowej kościoła św. Sebalda w Norymberdze. Zbliżone są kompozycja i tło, wypełnione wijącymi się zwojami akantowych liści, wybieranych rylcem z tła zaciemnionego patyną.
d. Fragment witrażu z aniołem w wieńcu, Flandria, koniec XVII wieku, 15 x 12 cm
W prostokątnym polu głowa uskrzydlonego anioła z fragmentem czerwonej draperii i z częścią festonu, złożonego z owoców, kwiatów i liści w kolorach żółtym, niebieskim, czerwonym i zielonym. Malowane en grisaille jasnobrunatną konturówką i patyną.
e. Św. Urszula, Niemcy, Nadrenia, początek XVI wieku, 15,5 x 13,5 cm
Przedstawiona en face postać św. Urszuli zachowana tylko w części: dolna część twarzy, tors i prawe ramię. Suknia obcisła, zapinana z przodu, z długimi, szerokimi rękawami. Po lewej stronie głowy widoczne długie, faliste, złote włosy. W ręce strzały, którymi święta wskazuje fragmenty tekstu w otwartej księdze.
f. Fragmenty witrażu herbowego, Niemcy, Nadrenia, początek XVIII wieku, 7 x 8, 8,5 x 7, 5 x 6,5 cm
Na nieregularnych fragmentach tafli szklanej części dekoracji z przedstawieniem rąk, trzymających maski oraz z fragmentami architektury.
W 1973 roku decyzją Wydziału Kultury Wojewódzkiej Rady Narodowej przekazano do Muzeum Śląskiego niekompletne oszklenia witrażowe czterech dwuosiowych czterodzielnych okien z galerii-korytarza I piętra krużganków zamku w Domanicach w pobliżu Świdnicy. Oszklenia zostały wyjęte z oryginalnych ram okiennych, które znajdowały się w zamku jeszcze w 2010 roku.
Okna zostały ponumerowane od I do IV na podstawie rekonstrukcji ich pierwotnego usytuowania w korytarzu naprzeciwko Sali Balowej w reprezentacyjnej części zamku. Rekonstrukcja porządku okien oraz skompletowanie każdego okna zostały dokonane na podstawie zdjęć archiwalnych z około 1970 roku, zawartych w studium historyczno-architektonicznym Krzysztofa Eysymontta z 1985 roku (zob. K. Eysymontt 1985, il. 134-145). W oknie III brak dolnego prawego skrzydła. Oszklenia witrażowe okien I i II skomponowano przypuszczalnie w latach 1870-1890, okien III i IV – w latach 1880-1890.
Każde półowalnie zamknięte okno składa się z czterech skrzydeł i dwóch trójkątnych przyłuczy nad górnymi skrzydłami. Wszystkie części okien wypełnione są oszkleniem geometrycznym tzw. arlekinowym, bezbarwnym i w odcieniu zielonkawym, z elementami niebieskimi i czerwonymi. W oknach I i II występują bordiury w kolorze niebieskim, w oknach III i IV – w kolorze czerwonym. W oszklenie wkomponowano niewielkie koliste, owalne i czworokątne witraże oraz fragmenty witraży, złożone w osobne kompozycje.
[Elżbieta Gajewska-Prorok]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.