Przejdź do treści

Okno witrażowe I: kwatera dolna prawa

autor: nieznany

autor wzoru: Breu, Jörg starszy (1475-1537) ? (witraż Alegoria architektury)

datowanie: 1562-1564, 2. poł. XVII w., 1880-1890 (oszklenie)

miejsce powstania: Westfalia (Niemcy; region), Niderlandy, Augsburg (Niemcy), Śląsk ?

rodzaj: witraż

materiał: lazura srebrowa, szkło bezbarwne, farba konturowa, patyna, farba szkliwna, szkło barwione

technika: barwienie w masie, malowanie, lazurowanie, fakturowanie, technika witrażowa

wymiary: wys. 128 x szer. 53 cm

  • Archiwum Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Oddział we Wrocławiu, PKZ Wrocław, Krzysztof Eysymontt, Studium historyczno-architektoniczne zespołu dworskiego Domanice woj. Wrocław, 1985, il. 134-145
  • Gajewska-Prorok, Elżbieta, Mistrzowie światła. Witraże i obrazy malowane pod szkłem, Wrocław 2014, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, 330-333, kat. 56
  • Hendrix, Lee, Augsburg. Jörg de Breu de Elde, [w:] Painting on Light. Drawings and Stained Glass in the Age of Dürer and Holbein, red. Barbara Butts, Lee Hendrix, Los Angeles 2000, s. 224
  • Schmitz, Heinrich, Die Glasgemälde des Königlichen Kunstgewerbemuseums in Berlin. Bd. I: Text, Bd. II: Tafeln, t. 1-2, Berlin 1913, Bd. I, s. 131, il. 217

pochodzenie: 1973, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Szkła

numer inwentarza: MNWr II-1352/6/a-c

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

a. Oszklenie geometryczne, Śląsk (?), 1880-1890
Kwatera – w kształcie zbliżonym do prostokąta, zamknięta u góry odcinkiem łuku – po bokach i u dołu obramowana bordiurą z niebieskiego szkła z kolistymi żółtymi gomółkami. Główne pole wypełnione oszkleniem z czworobocznych szybek zielonkawych i niebieskich. Na osi umieszczone dwa witraże: z Madonną z Dzieciątkiem, św. Elżbietą Węgierską i z alegorią Architektury.

b. Madonna z Dzieciątkiem i św. Elżbieta Węgierska, Niemcy, Westfalia lub Niderlandy południowe, 2. połowa XVII wieku, 22 x 18 cm
W prostokątnym polu zamkniętym łukiem po lewej stronie Maria (w typie ikonograficznym Regina Coeli) w białej sukni i w niebieskim płaszczu z czerwonym podbiciem. Na lewym ramieniu podtrzymuje Dzieciątko, w prawej ręce trzyma berło. Po prawej postać św. Elżbiety w czerwonej sukni i w szarym płaszczu. W lewej ręce trzyma księgę, na niej złota korona. Prawą ręką rzuca monetę do mieszka ubogiego, którego nieproporcjonalnie mała postać umieszczona pomiędzy Marią i Elżbietą. Poniżej jego postaci biało-złota tarcza herbowa, dzielona poziomo na pół: w górnym białym polu trzy złote ptaki, w dolnym złoty gmerk rzemieślniczy i litery: ME—V / W. Witraż malowany i lawowany en grisaille.

c. Alegoria Architektury, Niemcy, Augsburg, 1562-1564, śr. 31 cm
W kolistej barwnej bordiurze zachowana górna połowa pola obrazowego. W centrum kompozycji widoczny drewniany szkielet budowli (żółta lazura) i pracujący przy budowie ludzie w krótkich kaftanach i w czapkach. Postacie malowane en grisaille z elementami żółtej lazury. U góry po lewej umieszczona ukośnie tablica w rollwerkowych ramach z napisem: ARCHITE / CTVRA. W bordiurze umieszczone na osiach cztery czerwone kartusze rollwerkowe z maszkaronami i główkami, malowane en grisaille oraz żółtą lazurą. Na pozostałych polach na niebieskim tle narzędzia ciesielskie w kolorach żółtym i jasnoniebieskim.

Zachowana tylko w połowie kompozycja jest wzorowana na jednym z rysunków z cyklu Siedem s ztuk mechanicznych, przechowywanym w wiedeńskiej Albertinie. Są to przypuszczalnie późne prace Jörga Breu starszego (1475-1537), czynnego w Augsburgu, lub jego naśladowcy. Według tych rysunków powstała w latach 60. XVI wieku seria witraży w bordiurach ze szkła warstwowego. Witraż z alegorią Architektury znajduje się w zbiorach Metropolitan Museum of Art, The Cloisters w Nowym Jorku. Dwa witraże z tej serii: Coquinaria (Sztuka gotowania) i Vestaria (Tkactwo) o średnicy 31,5 cm znajdowały się w zbiorach Staatliche Kunstsammlungen-Rüstkammer w Dreźnie (zachowany witraż Vestaria). Zob. Hendrix 2000, tu szerzej o pracach Jörga Breu i o witrażach malowanych według jego rysunków. Witraż Coquinaria z ok. 1530 znajdował się w dawnych zbiorach Kunstgewerbemuseum w Berlinie – zob. Schmitz 1913.

W 1973 roku decyzją Wydziału Kultury Wojewódzkiej Rady Narodowej przekazano do Muzeum Śląskiego niekompletne oszklenia witrażowe czterech dwuosiowych czterodzielnych okien z galerii-korytarza I piętra krużganków zamku w Domanicach w pobliżu Świdnicy. Oszklenia zostały wyjęte z oryginalnych ram okiennych, które znajdowały się w zamku jeszcze w 2010 roku.

Okna zostały ponumerowane od I do IV na podstawie rekonstrukcji ich pierwotnego usytuowania w korytarzu naprzeciwko Sali Balowej w reprezentacyjnej części zamku. Rekonstrukcja porządku okien oraz skompletowanie każdego okna zostały dokonane na podstawie zdjęć archiwalnych z około 1970 roku, zawartych w studium historyczno-architektonicznym Krzysztofa Eysymontta z 1985 roku (zob. K. Eysymontt 1985, il. 134-145). W oknie III brak dolnego prawego skrzydła. Oszklenia witrażowe okien I i II skomponowano przypuszczalnie w latach 1870-1890, okien III i IV – w latach 1880-1890.

Każde półowalnie zamknięte okno składa się z czterech skrzydeł i dwóch trójkątnych przyłuczy nad górnymi skrzydłami. Wszystkie części okien wypełnione są oszkleniem geometrycznym tzw. arlekinowym, bezbarwnym i w odcieniu zielonkawym, z elementami niebieskimi i czerwonymi. W oknach I i II występują bordiury w kolorze niebieskim, w oknach III i IV – w kolorze czerwonym. W oszklenie wkomponowano niewielkie koliste, owalne i czworokątne witraże oraz fragmenty witraży, złożone w osobne kompozycje.
[Elżbieta Gajewska-Prorok]

słowa kluczowe: architektura (alegoria)  |  berło (insygnium władzy)  |  biedak / ubogi  |  budynek / budowla (archit.)  |  gmerk  |  korona  |  księga / książka (ikonografia)  |  Maesta / Regina Coeli / Regina Angelorum (Matka Boska)  |  maszkaron (motyw dekoracyjny)  |  Matka Boska / Maria z Dzieciątkiem / Madonna (Maria / Najświętsza Maria Panna)  |  moneta  |  narzędzie ciesielskie  |  ornament zwijany  |  pałac w Domanicach (dawna lokalizacja)  |  płaszcz  |  ptak  |  robotnik (ikonografia)  |  rzemiosło artystyczne (dziedzina działalności)  |  suknia (ubiór)  |  szkło  |  św. Elżbieta Węgierska  |  tarcza herbowa (heraldyka)  |  witrażownictwo (dziedzina działalności)

11F4 (Matka Boska / Maria z Dzieciąkiem)

Zespół obiektów (5):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.