Archiwum Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Oddział we Wrocławiu, PKZ Wrocław, Krzysztof Eysymontt, Studium historyczno-architektoniczne zespołu dworskiego Domanice woj. Wrocław, 1985, il. 134-145
Gajewska-Prorok, Elżbieta, Mistrzowie światła. Witraże i obrazy malowane pod szkłem, Wrocław 2014, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, 330-333, kat. 56
Hendrix, Lee, Augsburg. Jörg de Breu de Elde, [w:] Painting on Light. Drawings and Stained Glass in the Age of Dürer and Holbein, red. Barbara Butts, Lee Hendrix, Los Angeles 2000, s. 224
Schmitz, Heinrich, Die Glasgemälde des Königlichen Kunstgewerbemuseums in Berlin. Bd. I: Text, Bd. II: Tafeln, t. 1-2, Berlin 1913, Bd. I, s. 131, il. 217
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
a. Oszklenie geometryczne, Śląsk (?), 1880-1890
Kwatera – w kształcie zbliżonym do prostokąta, zamknięta u góry odcinkiem łuku – po bokach i u dołu obramowana bordiurą z niebieskiego szkła z kolistymi żółtymi gomółkami. Główne pole wypełnione oszkleniem z czworobocznych szybek zielonkawych i niebieskich. Na osi umieszczone dwa witraże: z Madonną z Dzieciątkiem, św. Elżbietą Węgierską i z alegorią Architektury.
b. Madonna z Dzieciątkiem i św. Elżbieta Węgierska, Niemcy, Westfalia lub Niderlandy południowe, 2. połowa XVII wieku, 22 x 18 cm
W prostokątnym polu zamkniętym łukiem po lewej stronie Maria (w typie ikonograficznym Regina Coeli) w białej sukni i w niebieskim płaszczu z czerwonym podbiciem. Na lewym ramieniu podtrzymuje Dzieciątko, w prawej ręce trzyma berło. Po prawej postać św. Elżbiety w czerwonej sukni i w szarym płaszczu. W lewej ręce trzyma księgę, na niej złota korona. Prawą ręką rzuca monetę do mieszka ubogiego, którego nieproporcjonalnie mała postać umieszczona pomiędzy Marią i Elżbietą. Poniżej jego postaci biało-złota tarcza herbowa, dzielona poziomo na pół: w górnym białym polu trzy złote ptaki, w dolnym złoty gmerk rzemieślniczy i litery: ME—V / W. Witraż malowany i lawowany en grisaille.
c. Alegoria Architektury, Niemcy, Augsburg, 1562-1564, śr. 31 cm
W kolistej barwnej bordiurze zachowana górna połowa pola obrazowego. W centrum kompozycji widoczny drewniany szkielet budowli (żółta lazura) i pracujący przy budowie ludzie w krótkich kaftanach i w czapkach. Postacie malowane en grisaille z elementami żółtej lazury. U góry po lewej umieszczona ukośnie tablica w rollwerkowych ramach z napisem: ARCHITE / CTVRA. W bordiurze umieszczone na osiach cztery czerwone kartusze rollwerkowe z maszkaronami i główkami, malowane en grisaille oraz żółtą lazurą. Na pozostałych polach na niebieskim tle narzędzia ciesielskie w kolorach żółtym i jasnoniebieskim.
Zachowana tylko w połowie kompozycja jest wzorowana na jednym z rysunków z cyklu Siedem s ztuk mechanicznych, przechowywanym w wiedeńskiej Albertinie. Są to przypuszczalnie późne prace Jörga Breu starszego (1475-1537), czynnego w Augsburgu, lub jego naśladowcy. Według tych rysunków powstała w latach 60. XVI wieku seria witraży w bordiurach ze szkła warstwowego. Witraż z alegorią Architektury znajduje się w zbiorach Metropolitan Museum of Art, The Cloisters w Nowym Jorku. Dwa witraże z tej serii: Coquinaria (Sztuka gotowania) i Vestaria (Tkactwo) o średnicy 31,5 cm znajdowały się w zbiorach Staatliche Kunstsammlungen-Rüstkammer w Dreźnie (zachowany witraż Vestaria). Zob. Hendrix 2000, tu szerzej o pracach Jörga Breu i o witrażach malowanych według jego rysunków. Witraż Coquinaria z ok. 1530 znajdował się w dawnych zbiorach Kunstgewerbemuseum w Berlinie – zob. Schmitz 1913.
W 1973 roku decyzją Wydziału Kultury Wojewódzkiej Rady Narodowej przekazano do Muzeum Śląskiego niekompletne oszklenia witrażowe czterech dwuosiowych czterodzielnych okien z galerii-korytarza I piętra krużganków zamku w Domanicach w pobliżu Świdnicy. Oszklenia zostały wyjęte z oryginalnych ram okiennych, które znajdowały się w zamku jeszcze w 2010 roku.
Okna zostały ponumerowane od I do IV na podstawie rekonstrukcji ich pierwotnego usytuowania w korytarzu naprzeciwko Sali Balowej w reprezentacyjnej części zamku. Rekonstrukcja porządku okien oraz skompletowanie każdego okna zostały dokonane na podstawie zdjęć archiwalnych z około 1970 roku, zawartych w studium historyczno-architektonicznym Krzysztofa Eysymontta z 1985 roku (zob. K. Eysymontt 1985, il. 134-145). W oknie III brak dolnego prawego skrzydła. Oszklenia witrażowe okien I i II skomponowano przypuszczalnie w latach 1870-1890, okien III i IV – w latach 1880-1890.
Każde półowalnie zamknięte okno składa się z czterech skrzydeł i dwóch trójkątnych przyłuczy nad górnymi skrzydłami. Wszystkie części okien wypełnione są oszkleniem geometrycznym tzw. arlekinowym, bezbarwnym i w odcieniu zielonkawym, z elementami niebieskimi i czerwonymi. W oknach I i II występują bordiury w kolorze niebieskim, w oknach III i IV – w kolorze czerwonym. W oszklenie wkomponowano niewielkie koliste, owalne i czworokątne witraże oraz fragmenty witraży, złożone w osobne kompozycje.
[Elżbieta Gajewska-Prorok]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.