Bergmann, Uta, Die Zuger Glasmalerei des 16. bis 18. Jahrhunderts, Bern 2004, seria Corpus Vitrearum Schweiz, Reihe Neuzeit, s. 19, 191-192, poz. kat.15
Archiwum Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Oddział we Wrocławiu, PKZ Wrocław, Krzysztof Eysymontt, Studium historyczno-architektoniczne zespołu dworskiego Domanice woj. Wrocław, 1985, il. 134-145
Gajewska-Prorok, Elżbieta, Mistrzowie światła. Witraże i obrazy malowane pod szkłem, Wrocław 2014, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 366-371, kat. 64
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
a. Oszklenie geometryczne, Śląsk (?), 1880-1890
Kwatera – w kształcie zbliżonym do prostokąta, zamknięta u góry odcinkiem łuku – po bokach i u dołu obramowana bordiurą z czerwonego szkła z kolistymi żółtymi gomółkami. Główne pole wypełnione oszkleniem "arlekinowym" z czworobocznych szybek bezbarwnych i czerwonych. Na osi umieszczone trzy witraże: z przedstawieniami św. Szczepana, trzech Marii w drodze do Grobu i witraż herbowy.
b. Św. Szczepan, Niemcy, Nadrenia, 2. połowa XVII wieku, 22 x 17 cm
W prostokątnym polu, zamkniętym u góry łukiem i obwiedzionym u góry i z boków żółtym obramowaniem, przedstawiona scena kamienowania św. Szczepana. W centrum kompozycji klęczy męczennik z głową wzniesioną ku niebu. Wokół niego trzej oprawcy rzucają kamieniami. W prawym dolnym rogu żółta tablica z gmerkiem rzemieślniczym i z literami: S—L. Przedstawienie lawowane patyną en grisaille.
Podobna kompozycja na rysunku mistrza G.F. (?) z Ingolstadt z 1591 roku.
c. Trzy Marie w drodze do Grobu, Niemcy, Nadrenia, ok. 1450, 24,5 x 25 cm
W centrum kwadratowego pola obrazowego grupa trzech Marii, wędrujących wzdłuż płotu, plecionego z chrustu. Po lewej Maria Panna w złotej sukni i w niebieskim maforium. W prawej ręce trzyma złote naczynko z olejami. Po prawej Maria Magdalena w czerwonej sukni ze złotymi wyłogami. Z tyłu trzecia Maria, okryta żółtym welonem. W tle mury i budowle miejskie. Architektura malowana en grisaille na niebieskim szkle.
d. Witraż herbowy, Niemcy, 2. połowa XIX wieku, 40,5 x 31,5 cm
W prostokątnym polu obrazowym arkada, w której przedstawiony rycerz, przytrzymujący kartusz herbowy z labrami i klejnotem. Labry czerwono-złote. Nad hełmem w klejnocie złota gruszka pomiędzy czerwono-złotymi skrzydłami. W czerwonej tarczy herbowej dwie złote gruszki i gwiazdy. Rycerz w kaftanie kolczym z nałożonymi dekoracyjnymi czerwono-złotymi rękawami i w niebieskich rajtuzach z żółtymi podwiązkami. Ponad arkadą scena bitewna, malowana en grisaille.
Według rysunkowego projektu witrażu Hansa Holbeina młodszego (1497/8-1543), czynnego w południowych Niemczech i w Anglii – rysunek w zbiorach Öffentliche Kunstsammlung, Kupferstichkabinett w Bazylei. Podobne postacie rycerzy i landsknechtów występują na witrażach szwajcarskich z ok. 1550 z kantonu Zug (zob. Bergmann 2004). Neostylowe kwatery witrażowe, często herbowe, oparte na rysunkowych lub graficznych wzorach mistrzów niemieckich były wykorzystywane w wielu niemieckich pracowniach witrażowych.
W 1973 roku decyzją Wydziału Kultury Wojewódzkiej Rady Narodowej przekazano do Muzeum Śląskiego niekompletne oszklenia witrażowe czterech dwuosiowych czterodzielnych okien z galerii-korytarza I piętra krużganków zamku w Domanicach w pobliżu Świdnicy. Oszklenia zostały wyjęte z oryginalnych ram okiennych, które znajdowały się w zamku jeszcze w 2010 roku.
Okna zostały ponumerowane od I do IV na podstawie rekonstrukcji ich pierwotnego usytuowania w korytarzu naprzeciwko Sali Balowej w reprezentacyjnej części zamku. Rekonstrukcja porządku okien oraz skompletowanie każdego okna zostały dokonane na podstawie zdjęć archiwalnych z ok. 1970 roku, zawartych w studium historyczno-architektonicznym Krzysztofa Eysymontta z 1985 roku (zob. K. Eysymontt 1985). W oknie III brak dolnego prawego skrzydła. Oszklenia witrażowe okien I i II skomponowano przypuszczalnie w latach 1870-1890, okien III i IV – w latach 1880-1890.
Każde półowalnie zamknięte okno składa się z czterech skrzydeł i dwóch trójkątnych przyłuczy nad górnymi skrzydłami. Wszystkie części okien wypełnione są oszkleniem geometrycznym tzw. arlekinowym, bezbarwnym i w odcieniu zielonkawym, z elementami niebieskimi i czerwonymi. W oknach I i II występują bordiury w kolorze niebieskim, w oknach III i IV – w kolorze czerwonym. W oszklenie wkomponowano niewielkie koliste, owalne i czworokątne witraże oraz fragmenty witraży, złożone w osobne kompozycje.
[Elżbieta Gajewska-Prorok]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.