Archiwum Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Oddział we Wrocławiu, PKZ Wrocław, Krzysztof Eysymontt, Studium historyczno-architektoniczne zespołu dworskiego Domanice woj. Wrocław, 1985, il. 134-145
Gajewska-Prorok, Elżbieta, Mistrzowie światła. Witraże i obrazy malowane pod szkłem, Wrocław 2014, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 394-399, kat. 70
Parello, Daniel, Helmle. Merzweiller. Geiges. Die Glasmalerei des 19. Jahrhunderts in Freiburg, [w:] Aufleuchten des Mittelalters. Glasmalerei des 19. Jahrhunderts in Freiburg, Freiburg 2000, s. 30
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
a. Oszklenie geometryczne, Śląsk (?), 1880-1890
Kwatera – w kształcie zbliżonym do prostokąta, zamknięta u góry odcinkiem łuku – po bokach i u dołu obramowana bordiurą z czerwonego szkła z kolistymi żółtymi gomółkami. Główne pole wypełnione oszkleniem "arlekinowym" z czworobocznych szybek zielonkawych i czerwonych. Na osi trzy przedstawienia witrażowe: Erazma z Rotterdamu, rycerza z tarczą herbową i donatorki.
b. Erazm z Rotterdamu, Niemcy, 4. ćwierć XIX w., śr. 20 cm
W kolistym polu przedstawienie w półpostaci mężczyzny siedzącego przy stole i piszącego na pulpicie. Za pulpitem, po lewej, dzbanek z kwiatami, wśród których są konwalie. Mężczyzna odziany jest w obszerny płaszcz z dużym kołnierzem i z szerokimi rękawami, na głowie czapka, okrywająca uszy. W tle okno czterodzielne, za nim widoczny pejzaż: zamek obronny z wieżami i wykuszami w otoczeniu kęp drzew. Przedstawienia malowane en grisaille, lawowane patyną. Spodnia szata postaci, czapka, pulpit, wazon z kwiatami, fragmenty pejzażu malowane żółtą lazurą. Karnacja podmalowana na rewersie czerwienią żelazową.
Witraż malowany według drzeworytu Albrechta Dürera z 1526 roku. W oryginale przed postacią Erazma znajduje się tablica z napisem w językach łacińskim i greckim oraz z datą.
c. Rycerz z tarczą herbową, Niemcy, Fryburg Bryzgowijski, pracownia Fritza Geigesa, ok. 1879, śr. 26,5 cm
W kolistym polu postać mężczyzny w półpostaci, który prawą ręką przytrzymuje tarczę herbową, w lewej dzierży buzdygan. Mężczyzna jest w zbroi płytkowej, na głowie ma czerwony kapelusz z szerokim rondem. W tarczy na złotym polu biały orzeł z tarczą herbową na piersi – w tarczy czarno-biała szachownica. Trzymaną przez mężczyznę tarczę otacza purpurowa tkanina. Tło oliwkowe, ze stylizowanym negatywowym ornamentem roślinnym. Bordiura czarna z biało-złotą wicią roślinną.
Podobnie malowane postacie i bardzo podobna tarcza herbowa znajdują się na witrażu w historycznym Domu Kupców we Fryburgu Bryzgowijskim, wspólnym dziele Heinricha Helmle, Maxa Häberle, Alberta Merzweillera i Fritza Geigesa z 1879 roku (zob. Parello 2000).
d. Donatorka, Niemcy, początek XVI w. i ok. 1880, 40,5 x 22,5 cm
W prostokątnym polu postać klęczącej młodej kobiety w purpurowej sukni i w płaszczu z jasnobrązowym futrzanym kołnierzem. Dolna część postaci zniszczona. Na głowie, zwróconej w lewo, biała chusta, zawinięta w czepiec. Kobieta klęczy na tle arkady w kolorze brązowym, zasłoniętej częściowo wzorzystą czerwoną materią. W prześwicie łuku widoczne niebieskie niebo z obłokami.
W 1973 roku decyzją Wydziału Kultury Wojewódzkiej Rady Narodowej przekazano do Muzeum Śląskiego niekompletne oszklenia witrażowe czterech dwuosiowych czterodzielnych okien z galerii-korytarza I piętra krużganków zamku w Domanicach w pobliżu Świdnicy. Oszklenia zostały wyjęte z oryginalnych ram okiennych, które znajdowały się w zamku jeszcze w 2010 roku.
Okna zostały ponumerowane od I do IV na podstawie rekonstrukcji ich pierwotnego usytuowania w korytarzu naprzeciwko Sali Balowej w reprezentacyjnej części zamku. Rekonstrukcja porządku okien oraz skompletowanie każdego okna zostały dokonane na podstawie zdjęć archiwalnych z ok. 1970 roku, zawartych w studium historyczno-architektonicznym Krzysztofa Eysymontta z 1985 roku (zob. K. Eysymontt 1985, il. 134-145). W oknie III brak dolnego prawego skrzydła. Oszklenia witrażowe okien I i II skomponowano przypuszczalnie w latach 1870-1890, okien III i IV – w latach 1880-1890.
Każde półowalnie zamknięte okno składa się z czterech skrzydeł i dwóch trójkątnych przyłuczy nad górnymi skrzydłami. Wszystkie części okien wypełnione są oszkleniem geometrycznym tzw. arlekinowym, bezbarwnym i w odcieniu zielonkawym, z elementami niebieskimi i czerwonymi. W oknach I i II występują bordiury w kolorze niebieskim, w oknach III i IV – w kolorze czerwonym. W oszklenie wkomponowano niewielkie koliste, owalne i czworokątne witraże oraz fragmenty witraży, złożone w osobne kompozycje.
[Elżbieta Gajewska-Prorok]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.