Przejdź do treści

Parnas (Monte Parnasso)

autor grafiki: Banzo, Antonio (1777-1859)

autor rysunku: Bossi, Silvestro (XIX w.)

autor wzoru: Rafael Santi (1483-1520)

wydawca: Monaldini, Venanzio (fl ca 1765-1819)

datowanie: 1813

miejsce wydania: Rzym (Włochy)

rodzaj: grafika

materiał: papier ze znakiem wodnym / filigranem

technika: akwaforta

wymiary: odcisk płyty wys. 390 × szer. 515 mm; arkusz wys. 470 × szer. 617 mm

sygnatura:
u dołu po lewej: Silvestro Bossi dis.
u dołu po prawej: Antonio Banzo inc.
napis:
u dołu pośrodku: Monte Parnasso / In Roma presso Venanzio Monaldini Neg.te di Stampe, e Libri in Piazza di Spagna N.o 79.;
na obrazie, u góry po lewej: RAPHAEL / SANTIVS / PINX
u góry po prawej: IN AEDIBVS / VATICA / NIS
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 1, s. 37, kat. 27

pochodzenie: 1954, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2216/4

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Wzorem dla akwaforty był fresk ze Stanza della Segnatura (zob.: MNWr VII-2216/3 i MNWr VII-2216/5).

Parnas to nazwa góry w Fokidzie poświęconej Apollowi (eponimem góry był heros Parnassos, wynalazca sztuki wieszczenia z lotu ptaków i założyciel wyroczni w Pyto przejętej później przez Apolla). Kompozycja przedstawia zgromadzenie starożytnych i nowożytnych poetów wokół Apolla (identyfikacja poszczególnych postaci nie jest identyczna u różnych badaczy). Grającemu na lirze bogu towarzyszą muzy – opiekunki nauk i sztuk należące do zwyczajowego orszaku Apolla. W ich gronie znalazły się: Erato, Terpsychora, Talia, Urania i Klio (po prawej stronie od patrzącego). Z tej samej strony (bardziej na zewnątrz kompozycji) przedstawiono m.in. Teokryta, Eurypidesa, Owidiusza, Horacego, Boccacia i Ariosta. Po lewej stronie wyobrażono kolejne muzy: Euterpe, Melpomenę, Polichymnię i Kalliope, a także (m.in.) Homera, Wergiliusza, Safonę, Dantego i Petrarkę. Homerowi nadano rysy twarzy Laokoona ze znalezionej 5 lat wcześniej hellenistycznej rzeźby.
[Izabela Żak]

osoba przedstawiona: Ajschylos (525 p.n.e. – 456 p.n.e.) – tragik grecki Ariosto, Ludovico Giovanni (1474-1533) – poeta włoski Boccaccio, Giovanni (1313-1375) – pisarz włoski Dante Alighieri (1265-1321) – poeta Eurypides (ca 480 p.n.e. – 406 p.n.e.) – poeta grecki Homer (VIII wiek p.n.e.) – poeta grecki Horacy (65 p.n.e. – 8 p.n.e.) – poeta rzymski Owidiusz (43 p.n.e. – 17/18 n.e.) – poeta rzymski Petrarca, Francesco (1304-1374) – poeta Safona (VII/VI w. p.n.e.) – poetka grecka Sofokles (ca 496 p.n.e. – 406 p.n.e) – dramaturg Teokryt (ca 310 p.n.e. – ca 250 p.n.e.) – poeta grecki Wergiliusz (70 p.n.e. – 19 p.n.e.) – poeta rzymski

słowa kluczowe: Apollo (mitol.)  |  drzewo  |  góra / góry  |  grafika włoska  |  instrument muzyczny  |  lira da braccio (instrument muzyczny)  |  muza (mitol.)  |  muza Erato (mitol.)  |  muza Euterpe (mitol.)  |  muza Kaliope (mitol.)  |  muza Klio (mitol.)  |  muza Melpomena (mitol.)  |  muza Polihymnia (mitol.)  |  muza Talia (mitol.)  |  muza Terpsychora (mitol.)  |  muza Urania (mitol.)  |  Parnas (mitol.)  |  poeta (ikonografia)  |  Stanza della Segnatura (Stanze di Raffaello; Watykan)  |  strumień / potok / źródło  |  wieniec laurowy

Zespół obiektów (11):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.