wymiary:
odcisk płyty wys. 395 × szer. 515 mm; arkusz wys. 470 × szer. 625 mm
sygnatura:
u dołu po lewej: Silvestro Bossi dis.
u dołu po prawej: Antonio Banzo inc.
napis:
u dołu pośrodku: Scuola di Atene / In Roma presso Venanzio Monaldini Neg.te di Stampe, e Libri in Piazza di Spagna N.o 79.;
na obrazie, u góry po lewej: RAPHAEL / SANTIVS / PINX
u góry po prawej: IN AEDIBVS / VATICA / NIS
Cordellier, Dominique, Py, Bernadette, Raphaël, son atelier, ses copistes, Paris 1992, seria Inventaire général des dessins italiens. V., s. 138–139
Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 1, s. 37-38, kat. 28
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Za wzór do grafiki posłużył fresk znajdujący się w Stanza Della Segnatura (zob. MNWr VII-2216/3 i MNWr VII-2216/4).
Interpretacja tematu w źródłach i literaturze różni się w wielu punktach dotyczących identyfikacji poszczególnych postaci (zob. zestawienie w katalogu Cordellier, Py 1992). Większość badaczy przyjmuje, że Rafael przekazał kompletny obraz filozofii starożytnej, ukazany poprzez postaci największych myślicieli i uczonych, głównie greckich, wzbogacając go o znakomitych przedstawicieli współczesności (czasem dając ich rysy antycznym filozofom). Należą do nich m.in.: Platon (ok. 429–347 p.n.e.), przedstawiony jako Książę Filozofii, jego uczeń – Arystoteles ze Stagiry (384–322 p.n.e.), Sokrates (469–399 p.n.e.) – nauczyciel Platona, Pitagoras (ok. 582–507 p.n.e.) – mistyk i matematyk, Alkibiades (Alcybiades, ok. 450–404 p.n.e.) – ateński wódz i polityk, uczeń Sokratesa, Archimedes (ok. 287 – ok. 212 p.n.e.) – fizyk, matematyk i wynalazca, Diogenes (ok. 413–323 p.n.e.) – przedstawiciel cyników, a także Zoroaster (Zaratustra, VII /VI w. p.n.e.) – twórca zaroastryzmu, religii staroirańskiej. Współczesne autorowi fresku osobistości reprezentują m.in. Francesco Gonzaga, Francesco Della Rovere czy Pietro Bembo. Między filozofami znaleźć można autoportret Rafaela, są też uwiecznieni inni ówcześni artyści, m.in. Leonardo da Vinci (pod postacią Platona) i Michał Anioł (jako Heraklit, przedstawiony na pierwszym planie obok bloku marmuru).
Zdaniem Vasariego kompozycja ilustrowała harmonię filozofii, astrologii, geometrii i poezji z teologią. W tym duchu identyfikował on niektóre postaci jako ewangelistów – zob.: MNWr VII-13849.
[Izabela Żak]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.