Przejdź do treści

Drezno – ruiny kościoła św. Krzyża

autor: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

autor pierwowzoru: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

datowanie: 1765

miejsce powstania: Drezno (Niemcy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odcisk płyty wys. 535 x szer. 655 mm; arkusz: wys. 555 x szer. 675 mm

sygnatura:
w prawym dolnym rogu: par Son trés Soumis Serviteur Bern: Belotto de Canaletto Mem:bre de l’Acca:mie Elec:le des Arts. 1765
napis:
Napis poniżej [inskrypcja przedzielona godłem Saksonii]: Vue des Débris, de la Tour de S:te Croix, qui s’écroula le 22.me de Juin 1765, dans le tems qu’on commencoit a relever l’E=/ glise, laquelle avoit péri par le Bombardement de la Ville de Dresde, en. 1760. 10. annesde Dresde, selon le pan de Mur qui demeura sur pied, haut de 120 an:nes/ Dedié, a Son Altesse Royale, Madame l’Electrice Doüairiere de Saxe /La vue a eté prise, du Cabinet de M’: Le Surintendant Ecclésiastique Docteur am Ende. / par Son trés Soumis Serviteur Bern: Belotto de Canaletto Mem:bre de l’Acca:mie Elec:le des Arts. 1765
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 225, w poz. 2 (cykl)
  • Badach, Artur, Królikiewicz, Magdalena, Bernardo Bellotto, W 300. rocznicę urodzin malarza, Warszawa 2022, kat. nr 64a, s. 294-297.
  • Fritsche, Hellmuth Allwill, Bernardo Belotto genannt Canaletto, Burg 1936, s. 147, poz. VR 32
  • Heinecken, Karl Heinrich von,, Dictionnaire des artistes, dont nous avons des estampes, t. 2, Leipzig 1788, seria Contentant la lettre B–Biz, s. 435, poz. 12
  • Heinz, Günther, Verzeichnis der Radierungen, (w:) Bernardo Bellotto genannt Canaletto., Wien 1965, seria Katalog wystawy zorganizowanej przez Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthistorisches Museum Wien (29 kwiecień – 25 lipca 1965, Wien, Oberes Belvedere),, s. 93, poz. 181
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 264, poz. 13
  • Manikowska, Ewa, Bernardo Bellotto i jego drezdeński apartament. O tożsamości społecznej i artystycznej weneckiego wedutysty, Warszawa 2014, s. 251-256 (cykl)
  • Meyer, Rudolph, Die beiden Canaletto – Antonio Canale und Bernardo Belotto, Dresden 1878, s. 66, poz. 32
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 395
  • Szylin, A. M., Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 16, 1997, seria Campagne–Cartellier, s. 95 (cykl)
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. V, Leipzig 1911, s. 489 (cykl "Ruiny Drezna")
  • Vesme, Alexandre de, Le Peintre-graveur Italien. Ouvrage Faisant Suite au Peintre-graveur de Bartsch, Milan 1906, s. 505-506, poz. 32
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, s. 79, poz. 112

pochodzenie: 1964, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-8318

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Kościół św. Krzyża w Dreźnie wzmiankowany był po raz pierwszy pod koniec XII w. Początkowo nosił wezwanie św. Mikołaja, administracyjnie podlegał kościołowi mariackiemu. W 1539 roku, kiedy Henryk Pobożny wprowadził reformację w albertyńskim księstwie Saksonii, kościół noszący już wówczas wezwanie Świętego Krzyża stał się główną świątynią Drezna. Działania zbrojne prowadzone w trakcie wojny siedmioletniej (1756–1763) obróciły niegdyś imponującą budowlę w ruinę, co uchwycił Bernardo Bellotto. Bombardowanie miasta w 1760 roku przetrwała początkowo wieża kościoła, ale i ten ostatni relikt dawnej świetności runął w 1765 roku. Już od 1764 roku prowadzona była pod kierunkiem Johanna Georga Schmidta odbudowa świątyni; przebieg prac udokumentował w swym dziele Bellotto.

Na pierwszym planie grafiki widzimy rzesze robotników zwożących na plac budowy ciężkie kamienne bryły, ociosujących ogromne bloki, z których wzniesione miały zostać nowe mury kościoła. Ich pracy pilnie przyglądają się ukazani w centrum architekci oraz tłum mieszkańców miasta, przedstawionych po lewej i prawej stronie kompozycji. Odbudowę imponującego gmachu ukończono w 1792 roku. Kościół w nadanej wówczas formie przetrwał do naszych czasów, większe zmiany wprowadzano bowiem w kolejnych latach wyłącznie we wnętrzu świątyni.

Oblężenie miasta przez wojska pruskie nie tylko odcisnęło ślad na murach drezdeńskiej świątyni, lecz także położyło się cieniem na karierze słynnego wedutysty. Jak powiedział Cyceron: "W czasie wojny milkną muzy" ("Inter arma silent Musae"). Eskalacja konfliktu zbrojnego, obawy o życie swoje i bliskich, jak również brak możliwości rozwijania artystycznej działalności w oblężonym mieście sprawiły, że Bellotto w 1758 roku porzucił swoje drezdeńskie mieszkanie i atelier przy ul. Salzgasse. Wyjechał wówczas do Wiednia, gdzie usiłował tworzyć z dala od wojny, a owocami swego talentu zapewnić byt sobie i swej rodzinie. W 1762 roku powrócił do Drezna, zastając tam zgliszcza nie tylko podziwianej i odtwarzanej w swym cyklu widoków saksońskiej stolicy architektury, ale również obróconą w ruinę kamienicę, gdzie mieszkał i u sąsiadów zdeponował część swego cennego dobytku przed wyjazdem do Wiednia. Wraz z mieszkaniem artysty przepadło wyposażenie jego graficznego warsztatu, o czym przekonuje sporządzony przez niego katalog. Choć zdawało się, iż wobec strat wojennych nie uda mu się powrócić do graficznej działalności, Bellotto na nowo podjął się tej pracy. Widoki Drezna wychodzące wówczas spod ręki artysty są już jednak zupełnie inne. Nie ma w nich piękna, rytmu i spokoju klasycznej architektury, sielskich scen rozgrywających się u ich podnóża oraz na brzegach Łaby. Przedstawienia saksońskiej stolicy nie przywodzą już na myśl powstających w tym samym czasie wedut Rzymu autorstwa Giovanni Battisty Piranesiego. "Ruiny Drezna" o wiele bardziej przypominają słynne "Carceri" włoskiego architekta i rytownika. Zburzone okazałe gmachy zdają się tworzyć fantasmagoryczny świat, w którym poruszają się drobne postaci, z wolna zmierzające do odbudowy miasta zrujnowanego przez wojnę, która zamieniła niegdyś monumentalne, imponujące fasady kościołów i pałaców oraz wyglądające na mogące obronić przed każdym niebezpieczeństwem mury miejskie w pokaleczone relikty przeszłości. Wierność Bellotta w oddaniu skali zniszczeń przywodzi na myśl nazwisko innego wybitnego artysty – Francisca Goi, który w graficznym cyklu "Okropności wojny" piętnował okrucieństwo i bestialstwo pustoszące w czasie konfliktów zbrojnych ziemie i dusze ludzkie.

Trudno uznać, iż akwaforty powstałe po bombardowaniu Drezna kontynuują cykl widoków drezdeńskich tworzony przez artystę przed wyjazdem do Wiednia. Mamy tu do czynienia raczej z zupełnie odmienną w wyrazie serią, przedstawiającą wprawdzie takie samo miejsce, ale zupełnie już inne miasto.
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: Drezno (Niemcy)  |  grafika niemiecka  |  grafika włoska  |  kościół (archit.)  |  miasto  |  ruina (archit.)  |  sztuka niemiecka  |  weduta  |  widoki Niemiec

Powiązane (10):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.