Przejdź do treści

Widok Placu Wielkiej Gwardii w Dreźnie

autor grafiki: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

autor pierwowzoru: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

datowanie: 1750

miejsce powstania: Drezno (Niemcy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odcisk płyty wys. 545 x szer. 840; arkusz 690 x 975 mm

sygnatura:
prawy dolny róg: peint dessiné et gravé par Ber:rd Bellotto dit Canaletto Pen.re R: le / 1750
napis:
Grafika podpisana: [rozdzielony godłem Saksonii i Rzeczpospolitej]: Perspective de la Place de / la grande Garde aiant d’un / côté le Gewandt. Haus, d’un autre l’Eglise. / Nôtre Dame, vers les Ecuries de S. M.
lewy dolny róg: La vue a été lirée de la Moritz-Strasse.
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 225, poz. 2 (cykl)
  • Badach, Artur, Królikiewicz, Magdalena, Bernardo Bellotto, W 300. rocznicę urodzin malarza, Warszawa 2022, kat. nr 25 a, s. 176-178
  • Fritsche, Hellmuth Allwill, Bernardo Belotto genannt Canaletto, Burg 1936, s. 144, poz. VR 15
  • Heinz, Günther, Verzeichnis der Radierungen, (w:) Bernardo Bellotto genannt Canaletto., Wien 1965, seria Katalog wystawy zorganizowanej przez Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthistorisches Museum Wien (29 kwiecień – 25 lipca 1965, Wien, Oberes Belvedere),, s. 91, poz. 167
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 264, poz. 10
  • Manikowska, Ewa, Bernardo Bellotto i jego drezdeński apartament. O tożsamości społecznej i artystycznej weneckiego wedutysty, Warszawa 2014, s. 245-251 (cykl)
  • Meyer, Rudolph, Die beiden Canaletto – Antonio Canale und Bernardo Belotto, Dresden 1878, s. 46, poz. 15
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 395 (cykl)
  • Szylin, A. M., Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 16, 1997, seria Campagne–Cartellier, s. 95 (cykl)
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. V, Leipzig 1911, s. 489 (cykl)
  • Vesme, Alexandre de, Le Peintre-graveur Italien. Ouvrage Faisant Suite au Peintre-graveur de Bartsch, Milan 1906, s. 496, poz. 15
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, s. 75, poz. 103

pochodzenie: 1953, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2157

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Rycina przedstawia tętniący życiem plac Wielkiej Gwardii w Dreźnie, widziany od strony Moritzstraße, znany obecnie jako Neumarkt (Nowy Rynek). Podobnie jak na innych grafikach z cyklu drezdeńskich widoków okazała architektura saksońskiej stolicy stanowi tu monumentalne kulisy dla codziennego życia mieszkańców miasta. Na pierwszym planie po prawej stronie widać liczne kramy lokalnych rzemieślników, oferujących klientom wiklinowe kosze, tkane sukna, gliniane naczynia itd., po lewej stronie zaś – tłum przyglądający się występom wędrownej trupy zabawiającej przechodniów popisami błazna i wygrywaną przez muzyka melodią. Wzdłuż Sukiennic ukazanych na drugim planie spaceruje para w wytwornych strojach i mamka z małą dziewczynką. Na fasadzie budynku dostrzec można zegar słoneczny. Po placu poruszają się także karoce, dorożki, wozy. Po prawej stronie góruje nad rynkiem barokowa kopuła kościoła Panny Marii (Frauenkirche), wzniesionego w latach 1726-1743 według projektu Georga Bähra. Przed świątynią stoi jeszcze Odwach Staromiejski, zniszczony w czasie wojny siedmioletniej i rozebrany w 1766. Przy prawej krawędzi kompozycji widać fragmenty dwóch kamienic przy Pirnaischen Gasse, a przed nimi jedną z najstarszych miejskich fontann. Pierwotnie znajdowała się ona w innej części placu, wieńczyła ją figura greckiej bogini pokoju Eirene, od której wzięła się pierwsza nazwa – Fontanna Pokoju. Po wygranej 12 września 1683 bitwie pod Wiedniem zdecydowano się na wymianę rzeźby na postać Wiktorii (przez niektórych interpretowanej jako rzymska bogini wojny Bellona). Odtąd obiekt znany jest również pod nazwą Fontanny Zwycięstwa lub Fontanny Tureckiej.
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: barok  |  Drezno (Niemcy)  |  fontanna  |  Frauenkirche (Drezno)  |  grafika niemiecka  |  grafika reprodukcyjna  |  grafika włoska  |  miasto  |  rynek (archit.)  |  sztuka niemiecka  |  weduta  |  widoki Niemiec

Powiązane (10):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.