Przejdź do treści

Widok Drezna z Mostem Augusta na Łabie i kościołem katolickim

autor grafiki: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

autor pierwowzoru: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

datowanie: 1748

miejsce powstania: Drezno (Niemcy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odcisk płyty: 535 x 835 mm, arkusz: 745 x 1007 mm

sygnatura:
Prawy dolny róg: Peint dessiné., et gravé par Bernard Bellotto dit Canaletto Peiň: Rle: / 1748
napis:
Napis poniżej [rozdzielony godłem Saksonii i Rzeczpospolitej]: Perspective du Pont de Dresde sur L’Elbe, tirée de la veuë du Palais de S. M. dit / d’Hollande avec La part Latérale de L’eglise catolique et batimens contigús.
lewy dolny róg: Ce Tableau fait par ordre de S. M. Le Roy de Pologne et Elec~: de Sax. &&&.
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 225, w poz. 2 (cykl)
  • Badach, Artur, Królikiewicz, Magdalena, Bernardo Bellotto, W 300. rocznicę urodzin malarza, Warszawa 2022, kat. nr 23, s. 170-172.
  • Fritsche, Hellmuth Allwill, Bernardo Belotto genannt Canaletto, Burg 1936, s. 144, poz. VR 12
  • Heinecken, Karl Heinrich von,, Dictionnaire des artistes, dont nous avons des estampes, t. 2, Leipzig 1788, seria Contentant la lettre B–Biz, s. 435, poz. 5
  • Heinz, Günther, Verzeichnis der Radierungen, (w:) Bernardo Bellotto genannt Canaletto., Wien 1965, seria Katalog wystawy zorganizowanej przez Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthistorisches Museum Wien (29 kwiecień – 25 lipca 1965, Wien, Oberes Belvedere),, s. 90, poz. 164
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 264, poz. 6
  • Manikowska, Ewa, Bernardo Bellotto i jego drezdeński apartament. O tożsamości społecznej i artystycznej weneckiego wedutysty, Warszawa 2014, s. 251-256 (cykl)
  • Meyer, Rudolph, Die beiden Canaletto – Antonio Canale und Bernardo Belotto, Dresden 1878, s. 41, poz. 12
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 395 (cykl)
  • Szylin, A. M., Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 16, 1997, seria Campagne–Cartellier, t. 1, s. 395 (cykl)
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. V, Leipzig 1911, s. 489 (cykl)
  • Vesme, Alexandre de, Le Peintre-graveur Italien. Ouvrage Faisant Suite au Peintre-graveur de Bartsch, Milan 1906, s. 494-495, poz. 12
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, s. 74, poz. 101

pochodzenie: 1953, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2163

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Most Augusta jest jedną z najstarszych przepraw przerzuconych nad Łabą, która łączy Stare i Nowe Miasto w Dreźnie. Obiekt nazwę są zawdzięcza przebudowie wykonanej za rządów Augusta II Mocnego, która nadała mu widoczną na grafice formę. Na prawym brzegu Łaby ukazana została fasada katedry Trójcy Świętej, widziana ze strony Nowego Miasta. W odróżnieniu do obrazu z ok. 1751/53 roku znajdującego się w zbiorach Gemäldegalerie Alte Meister w Dreźnie (nr inw. Gal. Nr. 630) na grafice oraz obrazie z kolekcji National Gallery of Ireland w Dublinie (nr inw. 182) Bellotto ukazał wieżę kościoła dworskiego pozbawioną rusztowań, odchodząc tym samym od ówczesnego wyglądu budowli. Za katedrą ukazany został fragment Zwingeru, a w oddali wieża kościoła św. Krzyża. Jedna z dwóch akwafort, wykonana przez Bellotta po powrocie z Wiednia w 1765 roku, ukazuje ruiny świątyni, zniszczonej doszczętnie podczas bombardowania miasta przez wojska pruskie w 1760 roku. Oba dzieła wspólnie dokumentują wygląd kościoła sprzed zniszczenia, a także stan przed rozpoczęciem odbudowy w 1764 roku. W oddali za mostem ukazano fragment galerii i tarasów przylegających do pałacu hrabiego Heinricha von Brühla oraz barokowy kościół mariacki (niem. Frauenkirche).

Pierwszy plan podobnie jak w innych przedstawieniach cyklu Widoków Drezna wypełniają wizerunki mieszkańców miasta spędzających czas nad brzegiem Łaby oraz flisaków, spławiających łodziami pale drewna, wyładowywane na nadbrzeżu. W sztafażu widoczne są grupy postaci, które w różnych konstelacjach pojawiają się w obu wersjach malarskich przedstawienia. Monumentalna architektura kościoła katolickiego i mostu dominuje nad całością kompozycji. Jej statykę przełamuje jedynie diagonala wyznaczana przez kamienny most. Uwagę zwraca sposób, w jaki artysta odtworzył odbicie mostu oraz katedry na tafli płynącej wody, jak również umiejętność w zróżnicowaniu poszczególnych planów za pomocą zmiennej intensywności kreski.
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: barok  |  Drezno (Niemcy)  |  grafika niemiecka  |  grafika włoska  |  Kościół Dworski / Hofkirche (Drezno)  |  Łaba (rzeka)  |  miasto  |  Most Augusta (Drezno)  |  panorama miejscowości  |  sztuka niemiecka  |  weduta  |  widoki Niemiec

Powiązane (10):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.