Przejdź do treści

Stary Rynek w Dreźnie widziany od strony Schloßgasse

autor grafiki: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

autor pierwowzoru: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

datowanie: 1752

miejsce powstania: Drezno (Niemcy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odcisk płyty wys. 542 x 840 mm, arkusz 754 x 1015

sygnatura:
lewy dolny róg: Peint desinné et gravé par Ber: Belloto dit Canaletto Peintre du Roy: 1752:
napis:
Napis poniżej [rozdzielony godłem Saksonii i Rzeczpospolitej]: Vuë de la Grande Place du Vieux Marchë, du coté / de l’Eglise de la S..te Croix et la Ruë de la Porte neuve.
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 255, poz. 2 (cykl)
  • Badach, Artur, Królikiewicz, Magdalena, Bernardo Bellotto, W 300. rocznicę urodzin malarza, Warszawa 2022, kat. nr 31, s. 190-192
  • Fritsche, Hellmuth Allwill, Bernardo Belotto genannt Canaletto, Burg 1936, s. 145, poz. VR 17
  • Heinecken, Karl Heinrich von,, Dictionnaire des artistes, dont nous avons des estampes, t. 2, Leipzig 1788, seria Contentant la lettre B–Biz, s. 435, poz. 10
  • Heinz, Günther, Verzeichnis der Radierungen, (w:) Bernardo Bellotto genannt Canaletto., Wien 1965, seria Katalog wystawy zorganizowanej przez Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthistorisches Museum Wien (29 kwiecień – 25 lipca 1965, Wien, Oberes Belvedere),, s. 91, poz. 169
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 264, poz. 11
  • Manikowska, Ewa, Bernardo Bellotto i jego drezdeński apartament. O tożsamości społecznej i artystycznej weneckiego wedutysty, Warszawa 2014, s. 251-256 (cykl)
  • Meyer, Rudolph, Die beiden Canaletto – Antonio Canale und Bernardo Belotto, Dresden 1878, s. 48-49, poz. 17
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 395 (cykl)
  • Szylin, A. M., Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 16, 1997, seria Campagne–Cartellier, s. 95 (cykl)
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. V, Leipzig 1911, s. 489 (cykl)
  • Vesme, Alexandre de, Le Peintre-graveur Italien. Ouvrage Faisant Suite au Peintre-graveur de Bartsch, Milan 1906, s. 498 (cykl)
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, s. 78, poz. 110

pochodzenie: 1953, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2159

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Plac rynkowy widziany od strony Schloßgasse okalają ze wszystkich stron kamienice w naprzemiennym układzie szczytowym i kalenicowym. Ponad linię zabudowy mieszkalnej wybija się wieża kościoła Świętego Krzyża. Najstarsza świątynia w obrębie murów miasta wzmiankowana była na przełomie XI i XII w., nosiła wówczas wezwanie św. Mikołaja. Zmiana nazwy w 1388 roku wiązała się z przekazaniem kościołowi w 1234 roku cennej relikwii drzazgi z chrystusowego krzyża oraz przebudową świątyni. Po wprowadzeniu reformacji w albertyńskim księstwie Saksonii kościół stał się główną świątynią Drezna. W 1760 roku bombardowanie miasta podczas wojny siedmioletniej (1756–1763) doprowadziło do całkowitego zniszczenia budowli, którego skutki Bernardo Bellotto uchwycił w obrazie i opracowanej na jego podstawie rycinie pt. "Drezno – ruiny kościoła św. Krzyża". Świątynię odbudowano w latach 1764–1792, mocno zmieniając kształt widocznej na omawianej grafice wieży. Po prawej stronie kościoła na osi kompozycji widoczny jest zbudowany w 1746 roku pawilon zwany Chaisenhauses, w którym przechowywano miejskie lektyki. Z okazji 123 rocznicy wzniesienia budynku przypadającej na 26 września 1868 wydano okolicznościową humorystyczną kartkę, która po dziś dzień pojawia się na aukcjach antykwarycznych. Podobnie jak dzieło Bellotta dokumentuje ona wygląd budynku zburzonego w 1878 wraz z pojawieniem się tramwaju konnego. Po lewej stronie u brzegu kompozycji artysta ukazał usuniętą w 1888 roku Fontannę Sprawiedliwości. Również w tej weducie z cyklu "Widoki Drezna" Bellotto wprowadził rozbudowany sztafaż. Na kolejnych planach kompozycji ukazał mieszkańców miasta wywodzących się z wszystkich stanów społecznych, karocę, wozy, dorożki itd.

Grafika opracowana została przez Bellotta na podstawie obrazu "Stary Rynek w Dreźnie widziany od strony Schloßgasse", którego pendant tworzy płótno ukazujące plac od strony Seegasse. Szczegółowość w oddaniu najdrobniejszych detali architektonicznych oraz wykreślenia perspektywicznych skrótów ciasnej zabudowy nie pozostawia wątpliwości, iż również i przy opracowaniu tej kompozycji artysta posiłkował się instrumentem optycznym zwanym camera obscura. Uwagę widza zwraca sposób operowania światłem, w kompozycji dominują mocne kontrasty pomiędzy partiami cienia rzucanego przez wysoką zabudowę rynkową, a skąpanymi w słońcu jasnymi płaszczyznami.

Stan II/III
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: barok  |  Bibliothek der Königliche Akademie der Künste, Berlin (instytucja)  |  Drezno (Niemcy)  |  fontanna  |  grafika niemiecka  |  grafika włoska  |  kościół (archit.)  |  miasto  |  pawilon (archit.)  |  rynek (archit.)  |  sztuka niemiecka  |  weduta

Powiązane (10):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.